Som JohnA skriver så ökar rullmotståndet nästan ingenting vid ökad vikt
OM man har högt lufttryck.
EN gång för 12-14 år sen så hade jag en Audi 80 från 1982 som jag hade satt en dieselmotor i, efter besiktningen.
I mina ihärdiga försök att köra den extrembilligt körde jag för det mesta med 7 kilos tryck i däcken och blandade i drygt hälften skitig spillolja i eldningsoljan jag körde den på. När jag åkte långt på långtur (3-400 mil på några dagar) så hade jag oftast med mig några hundra liter bränsle i bagaget för att slippa dyra tankningar. Den gick alltså på typ en krona milen ibland.
Bränsleförbrukningen förändrades knappt under dessa långturer av den ökade vikten jag hade med mig.
Körde ungefär i 80 km/h.
Jag satte en gång på mig hörselskydd och blåste i över 10 kilos tryck i de stora däcken som jag hade på, vibrationerna ökade märkbart och började likna känslan av att cykla på en racercykel med smala stenhårt pumpade däck. Ett jäkla småvibrerande.
Snacka om att den var lättstyrd då

Hade dock inte det höga typ 10,5 trycket i däcken mer än nån dag eller så.
Numera fegar jag kring 5 kilo som max på ett ungefär. Men aldrig mindre än 4 i mina fordon.