Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftsolfångare av ölburkar  (läst 8654 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Luftsolfångare av ölburkar
« skrivet: 08 nov-10 kl 09:46 »
Kollade in detta väldokumenterade bygge nyss.. Vilken grej! Man blir jävligt sugen på att testa..

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

"Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.
Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.
"

andtol

• Gäst
SV: Luftsolfångare av ölburkar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 15:02 »
Dricker du mycket öl och vill att det ska bli tillåtet? ;)

http://www.24volt.eu/solfangare.php tycker jag verkar enklare.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 15:12 »
Ja jag såg den.. Tror nog att den har sämre effekt men den är ju enklare att bygga helt klart. Fudnerar på om man ska ge sig på ett sådant bygge (sådan med takplåt) för stödvärme till sadelkammaren.. Ladugården har ju tak/vägg i rakt söderläge så det vore ju perfekt. Om man bakom plåten bygger upp en kanal som "snirklar" sig fram lite och kanske bygger in några små hinder för att få lite turbulens så kan nog även en sådan modell bli hyggligt effektiv. Och på ladugårdsväggen finns ju utrymme att göra den lite större också..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 15:23 »

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 18:26 »
Jag har också tittat ganska mycket på ett sån't bygge. Dels till stugan som står kall under vintern och dels som vedtork i ladan.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 21:27 »
Finns ett liknande bygge i en gammal tråd. Hittar den inte just nu.

Själv är jag skeptisk till att leda luften både upp och ner. Förstår att det kan vara bra om man skall ha värmen i källaren men man missar detta med självcirkulation.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 22:24 »
Kan man bygga en sån där låda med burkar i och få vettig nytta av den utan att ha fläkt? Hur i så fall?
Lite sugen på att få hjälp att värma upp hos fåren :) vi har oisolerat stall, så det skulle ju vara lite 'att elda för kråkorna' men funkar den så länge det är soligt så får ju fåren lite värme under den tiden åtminstone...

Ja, jag är tjej och en ganska oteknisk sådan dessutom, så det blir inga korrekta termer ::)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 23:00 »
Såå inspirerande! Skitsmart och fint!

En bastufest och man har nog med ölburkar ^^.
//Lina

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-10 kl 08:40 »
Kan man bygga en sån där låda med burkar i och få vettig nytta av den utan att ha fläkt? Hur i så fall?
Värme stiger uppåt så det går säkert att använda den utan fläkt. Men frågan är om man får någon fart på värmen då?

Dessutom kan det bli väldigt varmt i en sån där grej och därför behövs fläkten för att "kyla". Om du inte har el så kan du ha en solcell som driver en datorfläkt.

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 10 nov-10 kl 21:33 »
Upptäckte i min solfångaranläggning att just självcirkulation är perfekt för att få bästa möjliga utbyte verkningsgrad. Ju mer värme desto högre fart.

Den värme som bildas kan variera mycket i styrka.
Om en fläkt startar på solbelysning så är den antingen för svag för att veva runt eller så stark att det i princip inte hinner värma något alls.

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 nov-10 kl 19:56 »
Upptäckte i min solfångaranläggning att just självcirkulation är perfekt för att få bästa möjliga utbyte verkningsgrad. Ju mer värme desto högre fart.

Den värme som bildas kan variera mycket i styrka.
Om en fläkt startar på solbelysning så är den antingen för svag för att veva runt eller så stark att det i princip inte hinner värma något alls.

Halaj!

Hur har du kommit fram till det där?
Jag vågar påstå att i en värmeväxlaranläggning är ökat massflöde alltid av godo.

Ex.:
Du har ett utrymme du vill värma med en ölburksolfångare på väggens utsida.
Utrymmets temp: +10 gr. Ölburksolfångarens temp: +30 gr.
Du suger luft ur utrymmet genom ölburksolfångaren och trycker in det till utrymmet igen.
Du kan variera ditt fläktvarvtal.

Fall 1:
Luften uppvärms till +15 gr i ölburksolfångaren innan det åker in i utrymmet igen.

Fall 2.
Du sänker fläktens varvtal så att luften uppvärms till +25 gr i ölburksolfångaren innan det åker in i utrymmet igen.

Vilket är bäst? Fall 2 tänker de flesta kanske. För man vill ju ge luften lite tid att värmas upp.

Fel tänkt!
I fall 2 har den inpytsade luften en högre temperatur, visst.
Men i fall 1 överför man mer värme! Och det var ju det man ville!

Som Tage Danielsson sa en gång: fläkten är värst!

//T

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 nov-10 kl 20:07 »
Om man tar till-luften utifrån då? Då blir det väl inte på det viset?

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-10 kl 20:34 »
Halaj!

Det blir alltid på det där viset. Ju större temperaturdifferens (mellan det du vill kyla/värma till det du vill värma/kyla) , desto större verkningsgrad i värmeväxlaren.

//T

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 12 nov-10 kl 11:52 »
Vore kul om någon byggde en sådan där men typ 10 gånger större :D. Vid plusgrader ute känns den bra som vedtork och garagevärme (motorvärmare?) men inomhusvärme. Det jävliga med detta land är att när det är som kallast och man behöver mest värme lyser solen som minst. Tror bestämt jag ska skriva och klaga på detta. Kanske man kan koppla värmen så den förvärmer vattnet till varmvattenberedaren?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 nov-10 kl 16:46 »
Kanske man kan koppla värmen så den förvärmer vattnet till varmvattenberedaren?

Halaj!

Man kanske kunde ta en radiator från en lastbil och glasa in den och smälla upp på väggen?

Och apropå värmeväxling, lastbilsradiatorer och massflöde:
En tung lastbil eller buss har ett massflöde på uppåt 5 l/s i kylvätskesystemet!

//T

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 nov-10 kl 18:52 »
Någonstans läste jag (ett hemmabygge med takplåt som "värmefångare") och där hade de på utsidan av plåten dragit vattenrör i plåtens "dalar"..

Min morfar hade endast utomhusdusch på sitt lantställe, där hade han satt 3 stycken jäkligt stora radiatorer ("element") ovanför varandra på södersidan av ladugården och målat dem svarta.. Man fick passa sig när man skulle dusch för fy helvete vad man kunde skålla sig..

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-10 kl 21:20 »
Min morfar hade endast utomhusdusch på sitt lantställe, där hade han satt 3 stycken jäkligt stora radiatorer ("element") ovanför varandra på södersidan av ladugården och målat dem svarta.. Man fick passa sig när man skulle dusch för fy helvete vad man kunde skålla sig..
Min granne har 50meter av svart markslang på taket och det räcker som dusch.

eka

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 13 nov-10 kl 21:38 »
Fel tänkt!
I fall 2 har den inpytsade luften en högre temperatur, visst.
Men i fall 1 överför man mer värme! Och det var ju det man ville!
//T
Ja så är det och det motsäger jag inte men då glömmer man vad man vill ha värmen till.

Att ordna en varvtalstyrd fläkt är inte några större problem när det gäller låga effekter och man använder likström. Som t.ex. i en luftsolfångare.

Att varvtalsreglera en 230V pump eller fläkt är inte så lätt som man tror.

Luftsolfångaren:
Om man är ute efter att höja temperaturen någon enstaka grad för att driva ut fukt i en stängd sommarstuga. Då är det ok att ha högt flöde men i en avstängd stuga har man kanske ingen tillgänglig ström.

Vill man verkligen uppleva att man höjer temperaturen så skulle jag bli lyckligare av mindre mängd men +10° än fullt ös och +1°.

Åter till min värmeväxlare. Den är onödigt stor. Kanske på 100kW. Den blir som en egen liten acc-tank som står lägre än dit den skall mata.

Om solfångaren ger 60° och jag startar sekundärpumpen så får jag kanske en höjning av vattnet på acc-tanken från 20° till 25° Det blir virvlar i acc tanken som blandar om och skiktningen blir förstörd.

Om jag låter det självcirkulera får jag ut 60° som lägger sig som en kudde överst och ser till att det på någon timme finns duschvatten.
Då föredrar jag det senare även om verkningsgraden inte är den högsta.

Tapio

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 nov-10 kl 13:05 »
Vill man verkligen uppleva att man höjer temperaturen så skulle jag bli lyckligare av mindre mängd men +10° än fullt ös och +1°.

Halaj!

Du kan inte mena allvar med det där?

Så om du skulle värma ditt utrymme med en elradiator, skulle du hellre ta en liten som blir glödhet, men bara ger 200 watt, än en stor på 1000 watt som är fesljummen?

Vilken värmer utrymmet snabbast, tror du?

//T

eka

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 20 nov-10 kl 21:11 »
Lugn  ;D
Jag håller helt med dig men jag kan faktiskt tänka mig båda altrnativen hellt beroende på syfte.

Skilnaden behöver inte vara så stor och om investering i dyrare utrustning med fler delar som kan gå sönder kanske det andra överväger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare (1 dolda)
Travislom, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser