Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bebisar  (läst 1302 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Bebisar
« skrivet: 08 nov-10 kl 07:31 »

Igår när vi kom ut hade vår nyinköpta kaninhona dragit av sig päls i mängder på magen.

Vi tittade försiktigt i hårbollarna och det fanns 2 bebisar.
Vi har inte rört håret utan bara kikat.

Idag ser jag dom inte och det rör sig heller inget alls där de låg igår.
Ska man kika och se om de lever så det inte blir likmaskar och annat otäckt i buren.
Eller ska jag låta det vara.
Vill ju inte störa i onödan heller.
Men det är för kallt ute nu med bebisar misstänker jag.
Vi har de i och för sig i stallet.
Men ändå.
Det är ju 7 grader kallt ute

Vad tycker ni jag ska göra????

Igår var hon dålig på att ligga på dom och värma dom.
Hon låg mest på hyllan ovanfr.
Ska de göra så????
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Bebisar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 13:13 »
Grattis till de små!  :)

Det är bäst att du kikar i boet så att där inte ligger nån död unge eller så. Lägg tillbaka pälsen noga när du tittat. En gång om dagen kan du gott kika lite för att se att allt stå rätt till.

Kaninmammor ligger inte hos/på sina ungar. De diar dem ca 2 ggr/dag men de ligger inte hos dem som många andra djurmammor gör.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 13:28 »
Tack för ditt svar.
Jag har nu tittat och det låg 3 döda bebisar där.
ISKALLA.
Tyvärr.
Så jag tog bort dom omg.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 13:54 »
Vad tråkigt!  :'( Lider med dig för man e ju såååå glad när man fått tillökning.

Kan tänka mig att det var hennes första kull med ungar & då e de inte så lätt att ta hand om de samt inget gynnsamt väder nu heller när de föds så sent på hösten med kallgrader.
Vad e de för ras?

Har själv Gotlands & Mellerudskaniner och var med om en likadan händelse i februari & med -20 grader ute & förstagångsfödslar så dog alla tyvärr. Däremot så i somras föddes en kull ungar o & den mamman hade bäddat för djupt så 4 av 6 ungar dog pga det kanske värmeslag istället.

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 14:30 »
Om hon är nyinköpt så är det inte konstigt att hon inte ville ta hand om bebisarna, för mycket stress.

En hona som ska ha ungar bör man också ha i en egen bur, så hon inte blir stressad av dom andra. Var hon i grupphållning eller egen bur?

Jag har haft en hermelinhona som fick ungar på nyårsafton! Det var sjukt kallt men ungarna levde, blev feta och fina och en av hanarna är farfar till dom finfina ungarna jag har hemma just nu =).
//Lina

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 14:37 »
Jordbron:

Ja det var en ung mamma och första kullen.
Vi köpte henne 15 oktober i år.
Hon är korsning mellan löwen och Hermelin.
Så det ÄR vanligt att detta kan hända för förstföderskor då?
Vi tänker försöka i vår igen med en av våra hanar.
Då vet vi ju om hon blir betäckt.
Tror hon inte alls visste vad hon skulle göra med de små jag.

Skiesabove:

Ja hon har egen bur.
MEN inte visste vi hon va dräktig inte.
Så därför blev vi glatt överraskade.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 18:27 »
Jo det är mycket som kan göra så att dom inte tar hand om ungarna. Om hon har byggt ett bo och slickat dom rena så har hon ju rätt bra koll iaf. Om hon är brunstig kan ni betäcka henne redan nu om ni vill. Honorna brunstar ofta dagarna efter en födsel.
//Lina

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 20:03 »
Ja de var rena och fina alla 3.
Inget kladd alls.
Ska kolla igenom hela buren i morgon och städa ur så det inte ligger fler någon annan stans.

Vi väntar nog till våren att para henne.
Hon är inte så gammal än.  född i april i år.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-10 kl 12:02 »
Min hona har fått ungar i dag. ;D
Såg att de var fyra stycken. Kollade lite senare och då var de bara tre :(
Fast de kan ju ha legat lite på varandra *hoppas*. Vill ju inte rota.

Har inte så stora förhoppningar om att de ska klara sig.
Det är hennes först kull och inte bästa årstiden. Och hon bäddade lite dåligt tyckte jag.

Kan tillägga att parningen inte var planerad (från min sida alltså). Men med en öppen burdörr och en kaninflicka som hoppar lika smidigt som en katt så blir det som det vill. ;D

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser