Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta eller inte??  (läst 8207 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: flytta eller inte??
« Svar #40 skrivet: 08 nov-10 kl 19:14 »
Kolla inlägg #18 Sara!

Men döööh... Blinda Sara, är det ett vedertaget begrepp, eller...?  ::)

Ja, Lycksele är ju inte sååååå långt bort ändå... Kanske inte nästgårds, men... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 08 nov-10 kl 19:26 »
Nog för att vi inte är rädda för avstånd här uppe... men det var 34 mil till er. Kanske inte kan kalla er närmsta grannar i alla fall  ;D

...och inte mycket kortare härifrån :P

...
det skulle vara himmla kul med en häst men än så kan jag inget om dom, men med tiden så.
...
34 mil är väl inget! det cyklar man ju....

Åk till närmaste större stall och fråga om du får mocka lite skit mot att hästägarna lär dig om hästar ;D Vet en som gjorde så och nu är lycklig ägare till en fin häst och dessutom vet hur man tar hand om den...

Då ses vi åt sommaren när ni är ute på en cykeltur då ;D ;D

nu har vi fåt klartecken om att flytta till huset. vi kommer att hyra det med självkostnadspris tills bodelningen är färdig.
så vi flyttar till våren. det kommer många bilder med tiden, var så säker ;)

Kul att ni vågar steget :D :D :D

Men ett mycket viktigt råd till er nu när ni bestämt er... Gå inte på för fort eller för stort... Ni är visserligen unga, men alla kan bli överväldigade om man börjar i full skala på en gång... Börja med det nödvändiga och utöka tills ni är nöjda i 'lagom' takt... Ta er tid att känna er för innan ni gör stora investeringar...

Lycka och välgång önskar jag er :-*

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #42 skrivet: 08 nov-10 kl 19:44 »
Detta med värmen...
Vet inte om någon sakt det innan, men se till och fixa en kamin!
Min kompis har det i sitt matrum, och på vintern så eldar dem där hela tiden.
Värmer upp hela huset!
Fast det har ganska lågt i tak.
Stäng av värmen i sovrummen och sov med extra täcke...
Sparar mycket!
Gud vad roligt, om jag skulle fått en sådan chans att flytta skulle jag flytta DIREKT!
Ja, om några år alltså.. ;)
Om ni har så mycket mark kan ni hägna in någon åker och ha något köttdjur, exempelsvis High Land Cattle, de är tåliga mot kyla och regn. Men självklart måste de också ha något vindtätt och varmt att gå in i :)
Lycka till!! :-*
Dv. höns, undulater & ragdoll

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #43 skrivet: 08 nov-10 kl 19:50 »

Åk till närmaste större stall och fråga om du får mocka lite skit mot att hästägarna lär dig om hästar ;D Vet en som gjorde så och nu är lycklig ägare till en fin häst och dessutom vet hur man tar hand om den...

en utomordentligt bra idé! faktum är att jag känner någon.. mmm, så får det bli..

Då ses vi åt sommaren när ni är ute på en cykeltur då ;D ;D

absolut! vi ses då.... harkel ::)

BlåNelson: jo vi har funderat på att knöka in en vedspis i köket, men vi är inte säkra på hur det skulle gå till..
Sugen på te? www.tealovers.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #44 skrivet: 08 nov-10 kl 19:52 »
Jamen eller hur!  ;D Fast dom blir nog mer granne med dig än med mig om det blir -40 i dalgångarna... ;)

/Sara
Då är jag en ännu närmare granne  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 08 nov-10 kl 20:02 »
Jäklar vilken chans! Kör på! Det värsta som kan hända är ju att ni får flytta in till stan igen om jobben uteblir, men då kan ni ju ändå ha gården kvar i.a.f..

Och som någon skrev, pytsa in hälften av stålarna i banken, det är otroligt lugnande att ha en reserv om saker skiter sig kapitalt. Och så tar du några tusenlappar av pengarna och tar ut en rörkrökare för att kolla på pannan! Det var ju skog till så det vore vansinne att inte fixa till värmesystemet så det funkar bra, det lär ju inte handla om några enorma summor att få till det.

Är du skapligt händig så tror jag att det vore schysst att fixa till något uthus eller så till boende så att ni kan hyra ut till natur-/jakt-/fiske-turister. Borde kunna ge en bra inkomst om man får till det bra och det är fin natur omkring.. Det går ju hyra ut även vintertid där uppe, pimpling och skidåkning o.s.v..

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 08 nov-10 kl 20:05 »
Ta du en bild i köket där murstocken finns och släng in en här på forumet så finns det nog folk som kan hjälpa dig ur du ska placera spisen. Och Grattis till beslutet .

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #48 skrivet: 08 nov-10 kl 20:36 »
Där finns ju helt klart potential! Underbar miljö!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 08 nov-10 kl 20:39 »
Underbara norrland.. instämmer med föregående talare... fin fin potential... :)

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 08 nov-10 kl 21:10 »
...och så till det mindre roliga... se till att skriva ordentliga papper er emellan. Känns säkert inte aktuellt när man är 23 år och dööökär men man kan faktiskt bli både sjuk och dö även i den åldern...  (:)

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #51 skrivet: 08 nov-10 kl 21:36 »
...och så till det mindre roliga... se till att skriva ordentliga papper er emellan. Känns säkert inte aktuellt när man är 23 år och dööökär men man kan faktiskt bli både sjuk och dö även i den åldern...  (:)

jag är inte säker på att jag nämt det men det är tjejen som ärver. vi ska skriva papper, men jag skulle inte ens vilja bo där utan henne.
papperna blir mest för att lugna släkten.
Men vi har hittills hållit ihop i 6 år, och är förlovade sedan 2 år.. värsta förälskelsen har nog hunnit lägga sig  ::)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 08 nov-10 kl 21:44 »
värsta förälskelsen har nog hunnit lägga sig  ::)

Nåväl, kanske förälskelsen er emellan men jag tycker mig kunna utläsa en stor och het förälskelse i en gård... eller har jag fel? Hur säger man "objekten växlar men kärleken består"...

Steppar ut sjungande "... de gamla och kloka må le, fallera, vi äro inte förståndiga som de, fallera...."  ;D

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #53 skrivet: 08 nov-10 kl 22:13 »
Nåväl, kanske förälskelsen er emellan men jag tycker mig kunna utläsa en stor och het förälskelse i en gård... eller har jag fel? Hur säger man "objekten växlar men kärleken består"...

Steppar ut sjungande "... de gamla och kloka må le, fallera, vi äro inte förståndiga som de, fallera...."  ;D

jo visst är jag stormförtjust i gården, jag vet inte varför men jag skulle ändå inte vilja bo där utan henne. vi hänger visserligen inte på varandra hela dagarna längre, men ändå har jag svårt att klara mig en dag utan henne.. vi har liksom vuxit ihop ::)
jag vill flytta dit för ett liv med henne, inte ett liv med gården..

men nu blev det en massa kärlekstrams här i tråden och det går ju inte!

Whippet

• Norrbotten
« Svar #54 skrivet: 08 nov-10 kl 22:37 »
jo visst är jag stormförtjust i gården, jag vet inte varför men jag skulle ändå inte vilja bo där utan henne. vi hänger visserligen inte på varandra hela dagarna längre, men ändå har jag svårt att klara mig en dag utan henne.. vi har liksom vuxit ihop ::)

Jooo lite måste det få vara... man blir varm i hjärtat av sådant :D :D :D
Jag känner samma om vår gård. Vad skulle jag göra här utan min älskade? Vad tråkigt det skulle vara  :'(

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #55 skrivet: 09 nov-10 kl 15:06 »

jag förstår inte vad han pratar om jag klänger på honom hela tiden ;)
                           / mademoiselle polarbjörn

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #56 skrivet: 09 nov-10 kl 18:48 »
jag förstår inte vad han pratar om jag klänger på honom hela tiden ;)
                           / mademoiselle polarbjörn
;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #57 skrivet: 09 nov-10 kl 19:55 »
Tusen miljoner lycka till, ni verkar vara två synnerligen kloka människor och med mycket kärlek till varandra, hårt jobb och tålamod så kommer detta att gå hur bra som helst. Fortsätt gärna att rapportera, så får vi höra hur allt går.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #58 skrivet: 10 nov-10 kl 18:12 »
ÅÅÅÅÅ !!! GRATTIS!!! Vad jag önskar att fler unga fick samma chans som ni och att jag hade fått den själv som ung.
Du och din "fru" är mer än välkomna att hämta hedemoror när ni har tid och plats för dem och kanske vi kan bistå er med annat oxå.
All lycka åt er!
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
gotthard, Adels, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser