Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta eller inte??  (läst 8215 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
flytta eller inte??
« skrivet: 07 nov-10 kl 21:48 »
Hallå! nu är det så att jag och fästmön, 23 år gammla, kanske står inför att ärva en gård med ett nytt hus (byggår 1987), ett mindre hus och en ladgård. Det ingår 20 hektar skog runt huset och det är ett stort fält på baksidan av huset (2 hektar åkermark). Pga läget (uppe på ett berg) så är det oftast aldrig kallare än ca -20 även fast det kan variera mellan -25 till -40 nedanför berget, så odling är ju något som blir. Det finns en jordkällare i huset och en jordkällare som är ihopfallen utanför.
Det finns även en egen djupborrad brunn samt en kallkälla ca 70 m från dörren.
Gården är belägen uppe i dom norrländska skogarna och det ingår jakträtt.
Grannarna är trevliga och mycket hjälpsamma, men närmaste grannen bor 1 km bort och nästa bor 5 km bort och närmaste stad är 4,5 mil bort.
Djurlivet är minst sagt rikt, tex en älg som styker sig efter husväggen, björnar som skiter på gården mm.
Det finns även mycket sjöar och drag samt en älv, så fisk blir på menyn.
Det mesta verktyg och maskiner som krävs för att driva en gård finns också, förutom en vedklyv och kap.
Det finns inga lån eller skulder.
Förutom det så ärver vi troligtvis mellan 200 - 300 000 kr.
vi har bott där tidigare för nästen 2 år sedan, och vi bodde där i 8 månader. Vi älskade stället och skulle göra vad som helst för att få bo där igen, för vi mådde så bra.
det fel som är, är att det är något fel med vedpannan. Men det är troligtvis inte något större fel med den. problemet är att tråtts 2 st tankar (minns inte om det var 500 L st eller 1000 L st) så håller dom inte huset varmt i ens 24 timmar.

saken är den att varken jag eller fästmön har något fast jobb, hon är sjukskriven pga Asberger syndrom men ämnar att start eget. Jag springvickar så gott jag kan innom vården. Så våran totala inkomst ligger på ca 10 - 11 000 kr i månaden.
vi räknar med at det ska gå runt med 9000 kr i månaden.
Men hon riskerar att förlora sitt sjukbidrag nu i Januari och då försvinner 1/3 av vår inkomst. Hon kan kanske få bidraget förlängt med 1,5 år. Men sen då? det är inte gott om jobb och hon kan pga asberger inte jobba alla ställen.
Vi är mest rädd att vi inte ska kunna bo kvar på gården och tänker lite grann att det kanske är bättre att inte flytta för att inte behöva genomlida att flytta därifrån.

Frågan är då: flytta eller inte? samt, vad vill ni råda oss att göra med pengarna för att vi ska få bästa möjliga chans att lyckas?

« Senast ändrad: 07 nov-10 kl 21:54 av polarbear_ »
Sugen på te? www.tealovers.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: flytta eller inte??
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 07:53 »
Se över vad det är som kostar varje månad. 9000kr låter som en ganska hög summa i mina öron när ni är skuldfria. Vad går att dra in på, vad går att ta bort helt och hållet.

Sophämtning kan man ofta få ner en massa om man komposterar och sorterar. Vad har ni för toalett. Komposterar ni skiten och piset så har ni en resurs till er odling samtidigt som ni slipper slamtömning. Pisset gödslar ni med på vall som ni slår och använder som gröngödsel förslagsvis. Bajset komposterar ni ett eller två år innan ni tar ut det och låter det efterkompostera i limpor.

Elen kanske ni kan få från en vindsnurra? Om ni har ett högt läge tänker jag. Värmen får ni från ved såklart från egen skog. Acctankarna är de uppenbart nåt fel på. Kolla upp det.
Ska ni bygga kanske ni kan ta det virket från egen skog med men det beror ju på virkeskvaliteten.

Ät mycket vegetariskt, det är billigare. Bönor, linser, ärtor, potatis.

Bil kanske ni behöver men skaffa en som ni kanske kan meka med själva. Volvo är enkla. Kolla om det finns någon lokal mekaniker och hör med honom om vilka bilar han är bäst på. Brukar alltid finnas nån sån :)

Det var lite tips. Jag tycker det låter helt sagolikt att få en sån gård i handen och dessutom pengar. Skriv bort sambolagen så den som ärver inte blir av med halva gården om ni skiljer er i framtiden.
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 09:09 »
det var bra förslag. Att äta veg-kost gör vi redan, eller tjejen gör det, jag äter mest det. det lilla kött som jag äter tänkte jag att jag skulle kunna fixa själv nu när man får jakträtt.
utgifterna per månad är, som jag ser det, följande:

Mat: 2500 kr
El: 500 kr
vatten/värme: ved
Bensin till bil, traktor, skoter, motorsåg: 4000 kr (bilen: 2000 kr eftersom jag kör långt till jobbet i stan)
Övrigt/sparande: 2000 kr
Internet: 300 kr

sedan är det års utgifterna:
slamtömning: 1000 kr
sophämtining: 1280 kr
försäkringar: ???
sotning: ???

Jag har gjort en grov överskattning av hur mycket bensinen till allt utom bilen kommer att kosta.
Men det är bensinen som är största utgiften. jag vill helst inte använda någon bensin, så det är vad jag stävar efter.
vad gäller skotern så finns det ett par tegsnäsare som jag ska utnytja flitigt istället, samt köpa ett par till tjejen. även när vi ska dra in ved från vedhuset.
vad gäller motorsågen så funderar jag på att fälla träd med timmersvans och yxa. men jag vet inte hur jag ska dra stockarna till kapen efter det, inte utan traktor eller liknande.
maten vet jag inte vad det kommer att kosta när vi fått igång en odling.
sophämtning kanske jag slipper om jag gör som Snickarn föreslog: sorterar, komposterar och bränner resten själv.
vi hade även tänkt skaffa höns för att få lite ägg och kött.
vi har funderat på en vindsnurra, men räcker en sån? måste man inte komplitera med solseller också?
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 09:16 av polarbear_ »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 09:32 »
Det är dyrt med solceller och vindsnurror. Har ni bara 500 i elräkning skulle jag vänta med det. Däremot kan det absolut vara värt att skaffa en luftsolfångare och koppla till acctanken. Det är bra verkningsgrad på dom och det kommer spara en massa på veden :)

Matkontot borde absolut kunna bantas in lite om ni storhandlar. Men det krymper väl mer och mer sen när ni kan odla.
Ni sparar ju rätt mycket varje månad vilket är jättebra men det kanske inte måst vara så mycket om ni har en gård utan lån och dessutom några hundratusen på banken?

Skala av maskinparken till det bara är det nödvändigaste kvar. Hellre en maskin som kan göra flera typer av jobb än en enda stor. Motorsåg kan ju inte dra särskilt mycket bensin jämfört med bilen så satsa på en bensinsnål sådan. Det finns ju bilar som drar 0,4 - 0,3 liter milen. Det gör mycket på ett år.

Försäkringar är inte så dyrt. Sotning kan man numera gå kurs i som kostar nån tusenlapp sen kan du sota själv :)

Drar du ner matkassan till 2000kr och har en bil som drar 0,3 istället för 1,0 har du ju 1500kr över. Det är roligt att skära ner på utgifterna! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

edithsdotter

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 09:35 »
Det är roligt att skära ner på utgifterna! :D

Ja, det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan den små utgifterna...  o:)

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 10:04 »
skära ner på maskiner hade vi tänkt göra, men det är mest för att jag är en usel mekaniker... ::)
jag vet att det är dyrt med vindsnurror och liknande men vi kommer ju att ärva pengar också. jag tänkte att förnyelsebar energi skulle hjälpa i långa loppet.
vilket über bra förslag på luftsolfångare! jag ska kolla på det.
jag vet att vi kommer att ha pengar på banken men vi vill inte ta av dom i onödan, bara om det är en större utgift som akut måste betalas, eller investeringar för framtiden på gården, typ vindsnurror.. fästmön tvingar mig att skriva bröllop också....... ::) ;D
men bilar som drar 0,3 liter är väl för det första sprillans ny och det är = DYR  :-X´
sen så går ju nya bilar inte att meka i själv.. har jag fel?
ett till riktigt bra förslag! jag ska bli sotare  ;D
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 10:27 av polarbear_ »

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 10:17 »
men bilar som drar 0,3 liter är väl för det första sprillans ny och det är = DYR  :-X´

Hade en gammal VW Jettafrån 87. Den drog ca. 0,35 (lite mer på vintern). Så det är inte bara nya bilar som är snåla. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 10:31 »
Hade en gammal VW Jettafrån 87. Den drog ca. 0,35 (lite mer på vintern). Så det är inte bara nya bilar som är snåla. :)

hmm, jag har en toyota corolla 87 som är i bra skick.. den står på gården redan men läcker olja.. kanske man skulle försöka få igång den..
jag får forska vidare på bilfrånten.
eftersom ingen har sagt något om att vi inte borde flytta så antar jag att det får avgöra saken  ;D ;D ;D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 nov-10 kl 10:34 »
Jag tror att ni skulle ångra er om ni inte tog chansen.  :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 10:56 »
FLYTTA! Låter som ni trivts där förut. Arbetslös går att bli i stan med, men svårare att jaga älg och odla där. ::)
Grattis till arvet, att ni har varandra, och framtiden. Får ni för lite att göra så lägg in några bilder. Även från bröllopet. :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 08 nov-10 kl 11:15 »
Jo! Ta chansen! Vilken kanon möjlighet ni har fått :D

Kom ihåg att ha en bil som skyddar hyfsat bra mot viltolyckor nu när du ska ut i de norrländska skogarna. Det är så mycket älg, ren och rådjur efter vägarna att det gäller att vara förberedd. Hellre betala lite mer i bensin och överleva när olyckan är framme än att köra bensinsnål småbil och dö :/
Och jag skriver NÄR OLYCKAN ÄR FRAMME jag vet ingen som inte varit nära eller till och med kört på djur. Väghållningen är heller inte i topptrim här uppe(Jag bor i Kalix Kommun) så det kan vara lätt att hamna i diket också.

Bäst i viltkrock-skade tester brukar Volvo och Mercedes vara, eftersom 'störtbågen' är så stark, men Merca har så dyra försäkringar, så jag skulle nog välja Volvo.
Köp en som är precis så gammal att det fortfarande går att skruva i själv(vet inte vilket år det började bli så datoriserat) - för även om inte du kan skruva så finns det många hobby mekaniker som är duktiga och betydligt billigare än verkstäderna...

Kolla upp vad den kommunen du ska flytta till har för regler ang sophantering, avfall(toalett och diskvatten mm) och sådant. Det skiljer sig ganska mycket i olika delar av landet.

Lycka till :D :-*

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 11:40 »
Ja, jag säger också FLYTTA ifall ni nu inte är övertygade redan  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 11:41 »
Hej. Jag känner att det är dags för någon att komma in och vara lite negativ. Egenproducerad energi är ofta väldigt dyr. Jag tycker att du ska glömma allt vad solceller och vindsnurror heter. Speciellt med tanke på hur liten elräkning ni har. Ni skulle förmodligen inte tjäna in investeringen på en livstid som det ser ut idag.

Annars tycker jag att ni ska hålla hårt i slantarna och ge det ett försök. I värsta fall är det en lärorik upplevelse.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 11:54 »
Hej. Jag känner att det är dags för någon att komma in och vara lite negativ. Egenproducerad energi är ofta väldigt dyr. Jag tycker att du ska glömma allt vad solceller och vindsnurror heter. Speciellt med tanke på hur liten elräkning ni har. Ni skulle förmodligen inte tjäna in investeringen på en livstid som det ser ut idag.

Annars tycker jag att ni ska hålla hårt i slantarna och ge det ett försök. I värsta fall är det en lärorik upplevelse.

Det är inte att vara negativ att säga sanningen...

Men det kan vara värt att se sig om efter solceller på andrahandsmarknaden. En kompis köpte billigt för att någon skaffat bergvärme och tyckte att det var onödigt med bådeock... Inget jag skulle lägga pengar på i första hand själv, men det fär för att jag har gratis ved i skogen :)
Man måste ju räkna ut hur många år det tar innan du har tjänat in vad du lade ut på att köpa ev solceller o dyl. Är det 20 år bort i tiden kan man ju fundera på om det ska införskaffas nu när ni inte vet hur jobbsituationen ser ut för sambon.
Är det 5 år så kanska det är en investering som är värd att göra på en gång, eftersom ni ärver lite pengar.

Kom ihåg att 2-300 000 inte är nå mycket pengar egentilgen, och det kan vara bra att ha ett 'nästägg' att ta av om det blir som du tror att sambon inte har någon inkomst alls tills hennes egna verksamhet har kommit i gång, vilket kan ta flera år allt beroende på vad man satsar inom för område mm...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 12:13 »
tro det eller ej, men det är roligt att höra lite "neggativa" åsikter också. Det är lätt man förhastar sig, så det är bra att få lite perspektiv på saker och ting.
en mycket bra idé att kolla efter begagnade solseller.

Och ett stort tack för allt stöd!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 08 nov-10 kl 12:21 »
Jag blir så himla nyfiken på var gården ligger.  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Whippet

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 08 nov-10 kl 12:25 »
Jag blir så himla nyfiken på var gården ligger.  :-*

/Sara

Jag med... man undrar ju om man håller på att få några nya 'grannar' :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-10 kl 12:28 »
Jag med... man undrar ju om man håller på att få några nya 'grannar' :D

Jamen eller hur!  ;D Fast dom blir nog mer granne med dig än med mig om det blir -40 i dalgångarna... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 08 nov-10 kl 12:47 »
adressen får ni via pm, jag hoppas ni finns i närheten  ;D
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 16:01 av Mörten »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #19 skrivet: 08 nov-10 kl 13:02 »
här får ni adressen, sök på eniro eller hitta.se
jag hoppas att ni finns i närheten ;D

Nog för att vi inte är rädda för avstånd här uppe... men det var 34 mil till er. Kanske inte kan kalla er närmsta grannar i alla fall  ;D

Edit: Tar bort adressen ur citatet  o:)
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 18:10 av betsla »
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 5 användare (1 dolda)
jogge, gotthard, Adels, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser