Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Iller i kaningården  (läst 7794 gånger)

Dagg

Iller i kaningården
« skrivet: 06 nov-10 kl 09:43 »
Hej! Mina stora bel. jättar bor i stora inhägnader med nätat golv, ca 175 i takhöjd och med boburar i olika hörn. De är förtjusta i att gräva så i ett hörn har de fått hålla på och där är inte nätat men täckt med plattor ovanpå jorden utanför inhägnaden. I natt när jag var ute och tittade till djuren ser jag något glimma till i det jättestora hål (en gång på flera meter har det varit tidigare) som de grävt och fram tittar en iller. Den är helt oblyg, tittar nyfiket på mig, putsar sig lite och "boar till det". Den tycks ha flyttat in  ::)! Varken jättarna eller de tyska jättecheckarna i buren bredvid bryr sig om besökaren.

Jag skyfflade igen hålet (en liten utgång fanns andra sidan buren) och ska naturligtvis näta igen hålet nu, men jag undrar lite över kaninernas reaktion. Jag har funnit en hel del spår efter dödade möss, råttor (en) och småfåglar i burarna den senaste månaden men inte begripit vem som varit den skyldige- men nu vet jag! Vad jag förstått är kaniner vanligt byte för iller. Är mina för stora? Förstår inte kaninerna faran? Jag har också läst att illrar inte är så bra på att klättra- kan de ta sig upp på burtaken tror ni??? Det är ju högt och nätat hela vägen, men ändå...
Vad tror ni?
//Dagg

tinna.m

• Skåne
SV: Iller i kaningården
« Svar #1 skrivet: 06 nov-10 kl 10:21 »
Borgfred kallas det av Konrad Lorenz; du äter inte dina grannar/de som bor i samma träd/osv. Om det är det fenomenet du sett exempel på vet jag dock inte. Att olika djurarter har nytta av grannar som inte är artfränder, tex reagerar på andra arters varningsbeteende/läte är faktiskt. Dessutom kan finnas viss symbios; kaninernas mat lockar möss som illern tar, kaninerna slipper råttor. Vill du veta så låt illern bo kvar, den tog ju inga kaniner så här långt. ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dagg

« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 11:30 »
Hm, ja, jag undrar om jag kan lita på att illern inte bryter borgfreden när mössen tar slut ;)! Den kan fånga möss RUNT OM burarna men den får allt hålla sig utanför...Men jag tycker att det är konstigt att kaninerna inte bryr sig...den har ju suttit där inne och smaskat i sig både möss och småfåglar.
//Dagg

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 12:41 »
Det ligger nåt i det du säjer .
Mina illrar har attakerat höns o käkat dom men en gång lyckades min stora iller hane ta sej in till kaninerna här .
Då var det två dvärgar o två jättar boendes där + några halvstora ungar .
Illern hade fått gömt sej ien låda medans kanimammorna låg o hotade utanför .
Så nepp han tog inte kaniner inte ens dvärgar eller ungar den gången o skiträdd var han .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagg

« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 15:24 »
 ;D! Tycker nästan lite synd om den där illern...Kaniner kan ju verkligen vara skrämmande... ;) I vart fall har jag nu nätat igen hålet. Ska bli intressant om jag ser den ikväll.
//Dagg

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 21:46 »
en iller kan döda en gås... en kanin är inte några svårigheter att bita ihjäl... illrar är jävligt bra på att fånga möss och råttor så låter den bara dina kaniner vara ifred så är den bra att ha :D... annars är det en gyttorps-vaccination som gäller >:D
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-10 kl 00:44 »
Har varit med och hittat en kanin, dvärgvädur, som blivit ihjälbiten under natten då en upphittad tam iller tagits omhand och förvarats på ett bristfälligt sätt. Det var ingen vacker syn.
Illrar är starka djur med väldigt vassa tänder.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dagg

« Svar #7 skrivet: 07 nov-10 kl 09:43 »
Ja, jag vill ju inte att kaninerna ska råka illa ut, men är inte sugen på att ha ihjäl illern heller. Hur är de på att klättra då?

Jag var ute på spaning i natt (ja, hej å hå), men såg inte till illern. Och inte heller några spår. Jag skulle gissa att hon eller han retirerat till gärdsgården.
//Dagg

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 10:11 »
Vet inte hur de klättrar uppför nät. Mårddjur är bra på att klättra.
Kan du inte säkra kaningården så att den inte kommer in?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 nov-10 kl 10:31 »
en iller kan döda en gås... en kanin är inte några svårigheter att bita ihjäl...

En iller på jakt (och det är den alltid!) är en effektiv jägare som kan ha ihjäl byten flera ggr större än den själv. Om den klarar belgiska eller tyska jättekaniner vet jag inte, men jag skulle inte utmana ödet och ha en iller i kaningården :o.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 07 nov-10 kl 11:15 »
Det är ingen naturlag att illern kommer att ta kaninerna. Att den hittils varit ointresserad tyder ju på att den fortsättningsvis antagligen kommer att vara det. Djur följer ofta sina invanda beteenden. Vi har här räv som varje vinter går förbi kaninen på ca 10-20 m avstånd. Aldrig så går spåren fram till kaninburen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-10 kl 11:41 »
illrar klättrar jättebra o supersnabbt .
Rakt upp för et nät på tre meters höjd tog min iller ca 3sek .
Illrar är lustmördare det ska man vara medveten om .
Men det kan oxå vara en utsläppt tamiller det handlar om som kanske är van vid kaniner vad vet jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 07 nov-10 kl 13:20 »
Det finns inga lustmördande djur, däremot finns det djur som har ihjäl fler än dom kan äta upp på en gång, men då för att spara köttet till hårdare tider... såsom järven. Smart taktik i tillexempel fjällmiljö när det är glest mellan bytesdjuren.
//Lina

Dagg

« Svar #13 skrivet: 07 nov-10 kl 14:33 »
Hm, jag läste på Skånes djurparks hemsida att:

"Illern klättrar och hoppar dåligt ", men det stämmer kanske inte då? Det är ju inte heller så att jag planerar att ha illern inne hos kaninerna om nu någon fått det för sig. Jag har säkrat burarna så mycket det går. Jag hittar inga hål eller ställen där den kan ta sig in nu. Å andra sidan händer det ju att nätet släpper på sina ställen då det blåser mycket. Det är en stor kaningård på ca. 30 kvm (hm, kanske något mer...) så det finns säkert svaga punkter och illrar är ju både nyfikna och envisa vad jag kan förstå.

//Dagg

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 10:04 »
min erfarenhet av illrar är att de klättrar bra om de behöver men likt minken så tar de lättaste vägen och väljer hellre att gå rakt fram igenom hindret.. detta utnyttjar man vid fällfångst och med hjälp av sten eller brädor styr man in illern/minken in i fällan.. 20cm höjd på ledarmarna räcker gott och väl..
Fjäderfän och kaniner

Meritaton

« Svar #15 skrivet: 08 nov-10 kl 11:25 »
De brukar använda illrar när de ska jaga kaniner ur hålor, så de är nog bäst kanske att säkra kaningården.

Själv har jag haft besök i min kaningård av både vessla, hermelin och mink och alla gångerna resulterade i stort antal dödsfall hos kaninerna.

Så jag skulle aldrig nånsin våga ha kaniner ute i hage om de inte hade nätbotten och nättak med små maskor.

Har sett dessa jägare in aktion i ett naturprogram och de ger sig på djur som är 10ggr större än de själva.

En kanin är ingen deal för rovdjur då de är hungriga eller på jaktstråk.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #16 skrivet: 09 nov-10 kl 21:57 »
jag hade inte vågat ha kvar illern en sekund...
jag kom hem sent en kväll efter jobb & fann en iller i en av mina Bj:s burar.
Denna illern hade hade dödat min 6kg:s unghona & satt & åt på henne.
Detta var iofs ingen tamiller.
men han hade inga som hellst prob med att ha ihjäl en Belgisk jätte.
Illern hade huggt henne i strupen så det har nog gått fort......får jag hoppas.....

Nätet jag hade i buren var 25 *50 & det kom han igenom.
Buren var en 2 våningsbur & honan satt i buren ovan ca 1,5m från marken.
Det var tydl ingen match för en hungrig iller.....

Jag har numera 1*1cm nät i alla mina burar & jag vet nu att vi har gott om dom små liven häromkring. har hittat flera valpar dels på körda ute på vägen + att min duktiga schäfer fångat en. Men inte har jag lyckats fånga en enda i fälla.
är dom bara hungriga tror jag inte det spelar nån roll vad dom ger sig på..
« Senast ändrad: 10 nov-10 kl 07:36 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

grimbart

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 nov-10 kl 22:23 »
vill man illersäkra så gäller 2,5millimeters trådtjocklek...tunnare biter de sönder.. 30x30mm max på maskstorleken..
Fjäderfän och kaniner

Dagg

« Svar #18 skrivet: 09 nov-10 kl 22:29 »
Jo, jag har ju liksom för mig att illrar är duktiga jägare. Det var därför jag blev så konfunderad när kaniner och iller inte brydde sig om varandra...

Jag använder svetsat nät med ganska små maskor. Jag har aldrig haft något som tagit sig igenom det det, men det kan kanske iller?

//Dagg

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #19 skrivet: 10 nov-10 kl 04:54 »
vill man illersäkra så gäller 2,5millimeters trådtjocklek...tunnare biter de sönder.. 30x30mm max på maskstorleken..
En iller kan ta sig in på 25 * 25 mm läste jag nånstanns.
Skrev fel mått på mitt inlägg upptill tror måtten var 25 * 50mm på mitt galler. Sen är frågan vad e valparna kapabla till dom e ju mindre å tar sig lätt in i mindre nät.  Dom fixar kanske inte en jätte lätt men en dvärg kanin kanske...
« Senast ändrad: 10 nov-10 kl 07:35 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare
Bokohammare, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser