Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var tar gasen vägen?  (läst 5275 gånger)

Liro

• Gäst
Var tar gasen vägen?
« skrivet: 05 nov-10 kl 22:39 »
Dör kaniner alltid om de får massor gas i magen? Vet ju att de inte kan rapa eller fisa men klarar dom av mindre mängder gas om magen är igång så de äter och bajsar och har gas i magen samtidigt, i så fall måste ju gasen ta vägen ngn stans....flummar lite om detta men man måste ju fråga för att bli klokare ;)

Alba

• Södermanland
SV: Var tar gasen vägen?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-10 kl 00:47 »
Bra fråga!
Jag antar att det beror på hur mycket gas det är, vilket skick kaninen är i osv.
Men vart den tar vägen... ingen aning.
Prova att fråga här: http://www.veterinaren.nu/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

frineur

« Svar #2 skrivet: 07 nov-10 kl 16:57 »
Varför tror du att kaniner inte fiser?

Liro

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-10 kl 20:06 »
Det har jag läsat, att de inte kan fisa eller rapa...men jag vet inte om det e 100% säkert men jag har läst det på flera ställen...iof på internet....vet du nåt om det stämmer eller ej??

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-10 kl 20:45 »
Varför skulle de inte kunna fisa? Om avföring kan komma ut så kan förstås gas komma ut! Däremot så blir ju magtarmkanalen gasfylld om tarmperistaltiken avstannat - då kan ju varken gas eller avföring matas "ut".

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-10 kl 22:41 »
ja jag tycker oxå det borde vara möjligt för dem, men som jag skrev så har jag läst det när jag sökte på trumsjukan på google så kom detta upp: citat "Ge inte kaninen kål eller andra gasbildande mumsbitar då kaninen inte kan fisa & istället sväller upp, vilket kan leda till en mycket plågsam död. ..." och även : citat "Då kaniner varken kan rapa eller fisa så är gasbildning och därmed trumsjuka ett mycket verkligt hot med plågsam och dödlig utgång. ..."  så då trodde jag att det var så det låg till. Jag hoppas verkligen att de kan släppa luft, jag ska ta och ringa farbror doktorn och höra efter om det tror jag så man vet.

frineur

« Svar #6 skrivet: 09 nov-10 kl 13:48 »
Ett särdeles bra exempel på att man inte ska tro allt man läser på nätet. Givetvis kan de fisa. Kossor är ju på tapeten nu eftersom de bidrar till växthuseffekten så mycket genom sitt rapande och fisande och jag lovar att de kan bli trumsjuka :)

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-10 kl 20:59 »
Vad jag förstår kan de fisa, men inte rapa. Gaserna gör att matsmältningen stannar upp och det tar längre tid för gaser att komma ut. Ju värre problemet är desto mer stannar "verksamheten" upp. Det kan ju också finnas andra bakomliggande orsaker som gör matsmältningen långsam och att gaserna bildas pga det.
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Gösta

« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 17:58 »
Det är helt korrekt att kaniner inte kan släppa ut gaser via analen. Tarmen är 8 meter lång och skall på sin väg passera blindtarmen där microbilogisk nedbrytning sker.
Den gas som bildar trumsjuka är när kaninen får foder som jäser i matsmältningssystemet. På kor, hästar och likande djur går det att punktera tarmen men på kaniner är tarmen för svag för detta. Den spricker och djuret dör i svåra smärtor
Gösta

Liro

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 nov-10 kl 20:11 »
se där. Hon klarade av det hela i alla fall med hjälp av minifomdropparna. Hon mår bra nu och äter och pluttar som aldrig förr :)

frineur

« Svar #10 skrivet: 11 nov-10 kl 08:40 »
Måste bara fråga de som tror att kaniner inte fiser: vart tror ni att gasen i Liros kanin tog vägen? Fick minifomdropparna gasen att försvinna?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 11 nov-10 kl 09:39 »
En del gas/luft bakas såklart in i tollarna och passerar samtidigt som dem, men jag är skeptisk till att luft inte skulle kunna passera ändtarmen. Däremot kanske kaniner inte kan fisa, såtillvida att de släpper ut bara luft, men luft måste kunna släppas ut samtidigt med bajstollarna, det är min övertygelse.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 11 nov-10 kl 12:13 »
Gasen kan ju gå ut i blodet, inte heller nyttigt men fullt möjligt.
//Lina

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 11 nov-10 kl 12:50 »
Det är helt korrekt att kaniner inte kan släppa ut gaser via analen. Tarmen är 8 meter lång och skall på sin väg passera blindtarmen där microbilogisk nedbrytning sker.
Den gas som bildar trumsjuka är när kaninen får foder som jäser i matsmältningssystemet. På kor, hästar och likande djur går det att punktera tarmen men på kaniner är tarmen för svag för detta. Den spricker och djuret dör i svåra smärtor
Gösta

På kor samlas gasen högst upp i vommen och man sticker den således i magen när man släpper ut luften . Kallas också vomstick med ett lite folkligare uttryck .
En häst kan fisa och gör det gärna  :P , men om den får gas i magen så dör den väldigt ofta i svåra plågor . Ofta går magsäcken sönder .
Kolik på häst är gaser någonstans i tarmrna som inte kan pasera av någon anledning och behandlas så vitt jag vet på samma sätt som kanin . Genom att med milt våld tvinga hästen / kaninen i rörelse så att den hjälper till att "transportera " gasen till en lämpligare plats i tarmsystemet . Tillsammans med milda avföringsmedel . Man kan inte sticka hål på tarmarna på häst och inte på ko heller .
Hästar kan man operera för kolik .
Hästar använder blindtarmen för att bryta ned foder på samma sätt som kaninen då den är ett enkelmagat djur .
Blindtarmen hos häst är väldigt stor och har liksom hos kaninen tagit över vommens arbete hos korna .
« Senast ändrad: 11 nov-10 kl 12:53 av esten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser