Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förbjudet att ge hönsen mat på marken?  (läst 12143 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
förbjudet att ge hönsen mat på marken?
« skrivet: 05 nov-10 kl 19:48 »
 är det lag på matskål? får man inte kasta spannmål på golvet i hönshuset? får man inte utfodra höns på marken för att stimulera naturligt sökbeteende? Måste höns ha FRI tillgång på mat?räcker det inte att utfodra 2-3gånger per dag? hur gör ni som har lantrashöns? lantrashöns ska klara sig på minimalt med foder och hitta mestadelen mat själva..fri tillgång där med?
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: förbjudet att ge hönsen mat på marken?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-10 kl 19:52 »
Måste höns ha FRI tillgång på mat?räcker det inte att utfodra 2-3gånger per dag?
Dem måste inte ha fri tillgång.. Mina kommer få mat på morgonen och lite mat på kvällen.. Har dem fri tillgång går rätt så mycket till spillo..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-10 kl 20:01 »
Dem måste inte ha fri tillgång.. Mina kommer få mat på morgonen och lite mat på kvällen.. Har dem fri tillgång går rätt så mycket till spillo..
men om inte det finns mat hos hönsen när inspektörn kommer så är det kört.. vi matar 2-3 gånger om dagen..ändå skriver de att de inte fått nån mat.. (fanns ingen mat när de tittade)
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 20:06 »
Grimbart var du folkilsken hund eller så i ditt tidigare liv , så du attackerade inspektören  ???

Det här börjar bli  löjligt .

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-10 kl 20:10 »
Grimbart var du folkilsken hund eller så i ditt tidigare liv , så du attackerade inspektören  ???

Det här börjar bli  löjligt .
jag var inte hemma...har talat i telefonen trevligt.. Jag och min mamma har bristfällig kunskap om djuren enligt dem dessutom :P....
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 20:10 »
men om inte det finns mat hos hönsen när inspektörn kommer så är det kört.. vi matar 2-3 gånger om dagen..ändå skriver de att de inte fått nån mat.. (fanns ingen mat när de tittade)

Men...detta kan väl ändå inte vara möjligt? ???
Jag fodrar mina fåglar på morgonen och på kvällen när jag kommer hem...
Nu har jag fullt av ällingar på gården, så om hönsen har lämnat något (av sitt väl tilltagna foder) så är det garanterat uppätet av sanslöst hungriga ällingar! (som får MASSOR av mat två gånger per dag)

Jag kan ju inte åka hem från jobbet mitt på dagen för att fodra?

Ska tilläggas att alla fåglarna går fritt ute på gården även när jag jobbar...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 20:13 »
jag var inte hemma...har talat i telefonen trevligt.. Jag och min mamma har bristfällig kunskap om djuren enligt dem dessutom :P....

Det var väl inte riktigt så jag menade . Var du hund innan du blev man , ja eller nåt  :P

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 20:16 »
jodå detta är helt möjligt... jag köper foder och matar djuren för runt 1000-1300kr per månad... ska de ha fri tillgång i stora automater så kommer de att äta ihjäl sig eller? hur man utfodrar ankor i en automat vette fan men det får jag väl lösa... Har du hönsen lösa så måste alla föremål i trädgården rensas bort där de kan skada sig..vette fan hur man gör med rovdjuren... och du höns och ankor får absolut inte vara tillsammans..mina är åtskillda som tur e...
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 20:17 »
Jag fattade! ;D
tror jag...

Typ, otur med puckad inspektör, men troligtvis har han/hon ett horn i sidan till grimbart pga att han blivit biten av honom när han var hund i sitt förra liv...eller nåt.. ;D ;D ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 20:21 »
Eller så är det någon som är otroligt avensjuk och beviserligen inte besitter kundskapen att själv kunna skaffa djur. Så därför vill han/hon komma ut till dig och titta på dina djur. Detta har han/hon inte heller fattat att om man är snäll kanske man får göra det på fritiden istället för att med en massa meningslösa och dumma påpekanden bli ovän...
Men till vem anmäler man att kontrollanten behöver kontrolleras?
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 20:34 »
Har du hönsen lösa så måste alla föremål i trädgården rensas bort där de kan skada sig..vette fan hur man gör med rovdjuren...

Bevare mig väl.... Vem kan ha höns lösa i trädgården då??? Eller på en gård? Det kan ju inte stämma och stämmer det så är det j*kligt ledsamt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 05 nov-10 kl 20:38 »
Den här kontrollanten behöver helt klart omskolning till annat ämnesområde .

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 nov-10 kl 20:50 »
Bevare mig väl.... Vem kan ha höns lösa i trädgården då??? Eller på en gård? Det kan ju inte stämma och stämmer det så är det j*kligt ledsamt.
kanske inte i trädgården ,men på gården...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 nov-10 kl 21:44 »
Man måste ha matskål/fodertråg. Det står i L100. Fodret måste dessutom skyddas från vilda fåglar av smittskyddsskäl (fågelinfluensa, salmonella mm).

Sen kan man förstås invända att när de går ute kommer de i kontakt med allt möjligt i alla fall. Men så är reglerna.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 nov-10 kl 22:25 »
Att de vill att det ska vara fri tillgång på mat är förmodligen för dom utgår från hur det är i större hönserier. Där får dom fritt med mat, och sen räknar man helt enkelt hur mycket ägg man får, då vet man foderkostnaden per kilo ägg, och det är det som är intressant.
Kan ju bli lite knöligt att omsätta till lantrashöns, som kanske inte värper lika intensivt.

Men jag tror inte dom kommer att äta ihjäl sig, någon här hade ju fri tillgång, och det landade mycket riktigt på de tänkta 150 grammen per höna och dag.

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 nov-10 kl 22:29 »
Man måste ha matskål/fodertråg. Det står i L100. Fodret måste dessutom skyddas från vilda fåglar av smittskyddsskäl (fågelinfluensa, salmonella mm).

Sen kan man förstås invända att när de går ute kommer de i kontakt med allt möjligt i alla fall. Men så är reglerna.
så du får inte slänga ut havre längre på marken??

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 nov-10 kl 23:13 »

ska läsa igenom L100... jag vet fruktansvärt många som slänger foder i ströbädden i hönshuset..där går hönsen och pickar och sprätter lyckligt..slut med det då :'(
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 05 nov-10 kl 23:18 »
Alltså, man kan ju ha en foderautomat, men ändå slänga säd eller annat gott på golvet så dom får sprätta och picka. Jag slänger lusern-hack direkt på bädden, och dom äääääälskar att sprätta runt i det och picka i sig alla dom små gröna bladen.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sizzela

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 nov-10 kl 00:22 »
Oj, Oj! Mina hönor går fritt i trädgården när jag är hemma och pickar då i sig vad de vill från marken. De får mat morgon och kväll i sin foderautomat.. Jobbar jag går de fritt i den inhägnade hönsgården. Där får de sprätta i mitt matavfall som jag lägger på marken...
Hålla undan småfåglar. Hur?
De verkar lyckliga och är väldigt sociala...men jag gör massor med fel förstår jag.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #19 skrivet: 06 nov-10 kl 07:56 »
Suck man blir rädd när man läser detta. Reglerna är skrivna med stordrift i tanke, jävla mupp inspektör.

Skulle överklaga,kriga,gnälla osv. Skulle tom aktivera rättsskyddet i hemförsäkringen om det skulle behövas.
Faktum är att alldeles för få aktiverar det oavsett hur det går i rätten så pröjsar man bara en självrisk. (Finns lite olika regler mellan olika bolag dock)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Charlotta Andersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser