Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför gör hon så??  (läst 1750 gånger)

Liro

• Gäst
Varför gör hon så??
« skrivet: 05 nov-10 kl 10:54 »
Min kanin håller på och slickar på huden på mig när jag slutar klappa henne, fågade veterinären när jag var där med henne häromdagen i ett annat ärende men han visste inte varför hon gör så, jag funderade på om det var salt t.ex men hon har ju saltsten. Kan de visa sin tillgivenhet genom att göra så månne??

Sussilo

• Gäst
SV: Varför gör hon så??
« Svar #1 skrivet: 05 nov-10 kl 10:59 »
Eftersom kaninen inte saknar salt och om hon får de vitaminer/mineraler hon behöver, gissar jag att hon "putsar" dig - ett socialt trivselbeteende :).
« Senast ändrad: 05 nov-10 kl 11:02 av Sussilo »

Meritaton

« Svar #2 skrivet: 05 nov-10 kl 12:38 »
om hon gör det då du slutar klappa henne kan de va för att hon vill du ska fortsätta.

Min hund gör så iaf, såfort jag slutar klappa henne så slickar hon mig febrilt på händerna för att jag ska fortsätta, säkert kan andra djur göra så med.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 13:29 »
Sådär för våra kaniner också, ofta när man håller på och sköter pälsen så "putsar" de tillbaka på en samtidigt. OT men Även min undulat kan nibbla en över armen med tungan när han blir till sig. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Liro

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-10 kl 20:20 »
:) häftigt, hon gör det även om hon inte blir klappad. Hon gillar att mysa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 22:51 »
Jag brukar tolka det som

"Eeeeew varför har du rört vid mig jag blev ju SMUTSIG... ÄCKLIGT... måste tvätta mig..."

sen när dom är rena igen kommer dom tillbaka och buffar en på handen. Och när en hund slickat på dom, då blir dom väääääldigt smutsiga och måste tvätta länge...

En annan sak som man klappar på dom och dom tvättar tillbaka.

Men om man klappar på dom, dom skuttar iväg och sen tvättar sig, då tolkar jag det som en liten "dryghet" helt enkelt =). Dom är ganska duktiga på det, vända ryggen till när man är för på (om man sen vänder ryggen till dom och börjar pilla på något på marken så är dom ruskigt kvicka att komma tillbaka och kolla vad man håller på med (leken: vem är ballast och struntar i vem hårdast)
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser