Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäckskal enbart för värpning?  (läst 1252 gånger)

Wildvittra

• -
Snäckskal enbart för värpning?
« skrivet: 04 nov-10 kl 14:14 »
Jag undrar som det står i rubriken om snäckskal bara behöver ges till hönsen under värp-perioden? Mina värper inte nu på vintern utan får vila, ska jag ändå ge dem snäckskal?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Snäckskal enbart för värpning?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-10 kl 15:58 »
Jag brukar ha en skål med snäckskal. Då äter dom om och när dom behöver. Har dom lite kalkbrist när dom går i värpvila så hinner dom kompensera det innan det är dags att börja värpa igen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johe71

« Svar #2 skrivet: 04 nov-10 kl 16:47 »
Mina värper inte nu på vintern utan får vila, ska jag ändå ge dem snäckskal?

i våras när mina värpte som mest så behövde jag fylla på min lilla skål som har har till snäckskalen varannan dag (ja jag ska skaffa en större :)).... nu är den tom väldigt sällan, typ varannan vecka behöver jag fylla på (några få värper fortfarande)

så hönsen har koll på om de behöver snäckskal eller ej helt på egen hand (det är ju lite krångligare för dem om snäckskalet är blandat i färdigfoder och inte i en egen skål...)

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 nov-10 kl 17:21 »
Jag har alltid tillgång till snäckskal åt dom.
Sen har jag märkt att när dom som ligger och ruvar går ut för sina nattbehov osv.Går dom raka vägen till snäckskalsatomaten först..
mvh
majsan

edithsdotter

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 nov-10 kl 17:33 »
Är inte snäckskalen ett sätt att "göra två flugor på smällen" för hönsen, dels för matsmältningen i muskelmagen och dels utfällning av kalk i samband med den nedbrytningen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser