Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eu:s nya direktiv hotar våra fröer  (läst 30955 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #40 skrivet: 06 nov-10 kl 01:14 »
Kommissionens direktiv 2009/145/EG, från pärm till pärm. ;)

Direktivet kan naturligtvis tolkas mer eller mindre restriktivt. Allmänt sett så lär det vara så att EUs byråkrati vilar på en fransk tradition som producerar ymnigt med regler som ofta är måttligt verklighetsförankrade. När dessa sen tolkas och implemteras av en strikt svensk byråkrati så blir det problem. Medan en del andra länder klarar sig bättre.

Dock har det du föreslår bara bäring på utsädesproduktion, men såvitt jag kan se inte på godkännande av sorter eller marknadsföring. Dessutom undrar jag om du läst alla direktiv som det hänvisas till, och alla direktiv som de i sin tur hänvisar till, och allat annat man behöver känna till, som övrig lagstiftning man ska följa t ex.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #41 skrivet: 06 nov-10 kl 01:17 »
När man beställer från SESTO så skriver man ju under ett sådant papper , ett som säger att man inte får sälja vidare eller byta namn på fröerna .
det borde väl inte vara så svårt att klara det ?

Ja men här handlar det om regler för marknadsföring av fröer.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #42 skrivet: 06 nov-10 kl 02:02 »
Dock har det du föreslår bara bäring på utsädesproduktion, men såvitt jag kan se inte på godkännande av sorter eller marknadsföring. Dessutom undrar jag om du läst alla direktiv som det hänvisas till, och alla direktiv som de i sin tur hänvisar till, och allat annat man behöver känna till, som övrig lagstiftning man ska följa t ex.

Jag har inte läst all lagstiftning man skall följa, bara det som är relevant för det här ändamålet (i princip 2002/55/EG, eftersom det är det som det nya direktivet gör undantag från). Mitt föreslagna system med egenkontroll, offentligt register och stickprovskontroll är precis vad som behövs för att uppfylla reglerna. Till yttermera visso kan jag inte tolka texten i direktivet som att man tänkt sig något annat heller. T.ex:

Citera
Artikel 5
Förfarandekrav
Genom undantag från artikel 7.1 första meningen i direktiv
2002/55/EG ska det inte krävas någon officiell undersökning
om följande uppgifter utgör tillräckligt underlag för beslutet om
godkännande av bevarandesorterna:
a) Beskrivningen av bevarandesorten och dess benämning.
b) Resultat från icke-officiella försök.
c) Kunskap som erhållits genom praktisk erfarenhet av odling,
förökning och användning som den sökande anmält till den
berörda medlemsstaten.
d) Annan information, särskilt från de myndigheter som ansvarar
för växtgenetiska resurser eller från organisationer som
anförtrotts denna uppgift av medlemsstaterna.

Och:

Citera
Artikel 10
Certifiering
Genom undantag från artikel 20 i direktiv 2002/55/EG får
medlemsstaterna föreskriva att utsäde av bevarandesorter får
certifieras som certifikatutsäde av en bevarandesort om det uppfyller
följande krav:
a) Utsädet härstammar från utsäde som har producerats enligt
vedertagen praxis för upprätthållande av sorten.
b) Utsädet uppfyller certifieringskraven för ”certifikatutsäde” i
artikel 2.1 d i direktiv 2002/55/EG med undantag av kraven
på minsta sortrenhet och kraven på officiell undersökning
eller undersökning under officiell övervakning.
c) Utsädet uppvisar tillräcklig sortrenhet.

Samt:

Citera
Artikel 19
Officiell efterkontroll
Medlemsstaterna ska se till att utsäde av en bevarandesort som
saluförs i enlighet med detta direktiv genomgår officiell efterkontroll
genom stickprovskontroller av sortäkthet och sortrenhet.
Efterkontrollen i punkt 1 ska genomföras i enlighet med internationellt
vedertagna metoder eller, om sådana metoder inte
finns, i enlighet med andra lämpliga metoder.

Direktivet berör för övrigt både produktion, godkännande och saluföring.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #43 skrivet: 06 nov-10 kl 09:13 »
Har satt mig direkt för att skriva till jordbruksverket. Som vanligt när det är känsliga ämnen som upprör, håller de inne med informationen så länge de kan, för de vet innan hur folket kommer att reagera. Rena diktaturfasoner. Hoppas nu att vi på Åter kan skriva så många brev det bara går. Kanske även värt att ge landsbygdsminister Eskil Erlandsson ett antal brev. Jag vet sen tidigare att det kan hjälpa. Hej på er.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #44 skrivet: 06 nov-10 kl 14:43 »
Jag har inte läst all lagstiftning man skall följa, bara det som är relevant för det här ändamålet (i princip 2002/55/EG, eftersom det är det som det nya direktivet gör undantag från). Mitt föreslagna system med egenkontroll, offentligt register och stickprovskontroll är precis vad som behövs för att uppfylla reglerna. Till yttermera visso kan jag inte tolka texten i direktivet som att man tänkt sig något annat heller.

Jag tror det är svårt att bilda sig en bra uppfattning genom en snabb genomläsning.

Jag undrar hur ditt förslag hanterar sortprövningen, som anses vara en av de knepigare bitarna.

Citera
Direktivet berör för övrigt både produktion, godkännande och saluföring.

Jag vet det. Men jag undrar om ditt förslag gör det.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #45 skrivet: 06 nov-10 kl 15:53 »
En fundering. Finns det någon sanktion om man bryter mot det hela? Skrivs det in vad straffet blir för den som skiter i detta och säljer oregistrerade fröer ändå? Ibland missar man den delen...

Miljöbrott? Högförräderi gäller väl bara vid krigstillstånd. Högmålsbrott?

Ser framför mig 5-15 års straffskala och 500 000 (euro) i böter.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #46 skrivet: 06 nov-10 kl 15:56 »
Ja brottet kanske inte blir så "stort" , men böterna kan ju bli omfattande ändå .

Det vore synd att förlora den skatten vi har i "fröbanken"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #47 skrivet: 06 nov-10 kl 16:09 »
Ja brottet kanske inte blir så "stort" , men böterna kan ju bli omfattande ändå .

Det vore synd att förlora den skatten vi har i "fröbanken"

Hittar faktiskt inte något om sanktion vid brott mot reglerna. Är straffet dessutom bara böter, så ges ingen möjlighet till husrannsakan och därmed kan inte brott styrkas.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #48 skrivet: 06 nov-10 kl 17:42 »
Jag tror det är svårt att bilda sig en bra uppfattning genom en snabb genomläsning.

Jag undrar hur ditt förslag hanterar sortprövningen, som anses vara en av de knepigare bitarna.

Det står ju i direktivet hur det skall gå till. Jag klippte in texten i förra inlägget.

Jag har inte läst snabbt. Däremot har jag uteslutit sådant som inte har med saken att göra.

Jag vet det. Men jag undrar om ditt förslag gör det.

Mitt förslag uppfyller de krav EU ställer för produktion, godkännande och saluföring. Vad finns det då kvar att undra?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #49 skrivet: 06 nov-10 kl 20:08 »
Hittar faktiskt inte något om sanktion vid brott mot reglerna. Är straffet dessutom bara böter, så ges ingen möjlighet till husrannsakan och därmed kan inte brott styrkas.

Gäller detta även för företag?

PS företag får såvitt jag vet räkna med inspektioner från olika myndigheter då och då. Det heter inte husransakan men innebär en möjlighet att kolla vad man har på hyllorna etc.
« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 20:38 av Anders Skarlind »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #50 skrivet: 06 nov-10 kl 20:49 »
Artikel 5 kan tolkas lite hur som tycker jag. Notera t ex ordet om ihop med det oprecisa tillräckligt i "om följande uppgifter utgör tillräckligt underlag".

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #51 skrivet: 07 nov-10 kl 21:53 »
Har igår och idag skrivit både brev och mejl till alla tänkbara instanser och myndigheter.  Skriv nu allihop , desto fler desto bättre. Det kan i alla fall inte göra saken sämre.

orangutang

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #52 skrivet: 08 nov-10 kl 10:09 »
Jag blev också riktigt förbannad när jag hörde det här och har skickat mina synpunkter till Jordbruksverket!  >:D

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #53 skrivet: 08 nov-10 kl 11:01 »
Kan ingen som är väl insatt skriva ett öppet brev via typ aftonbladet debatt?
Bara saken är beskriven så gemeneman förstår vad de nya direktiven innebär för alla som faktiskt odlar hemma.

odlaren

  • Inlägg: 37
    • Ekologisk Trädgård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #54 skrivet: 08 nov-10 kl 16:29 »
Ni kan läsa remissvar och pressmeddelande från Fobo på www.fobo.se.

Jag vet att det har skrivits brev bl a till DN:s debattsida men hittills har vi inte sett något publicerat. Den som vill kan ju också skriva till våra vanliga insändarsidor och göra sin röst hörd.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #55 skrivet: 09 nov-10 kl 22:12 »
Mitt remissvar är hämtat och moddat från http://cornucopia.cornubot.se/2010/11/remisssvar-till-jordbruksverket-cc.html Skicka gärna till jordbruksverket@jordbruksverket.se ni med.

 Remissvar till Dnr 22-9337/10 Föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter Det förslag som Jordbruksverkets tjänstemän har lagt för bevarande av ovanliga köksväxter, sk bevarandesorter och amat brister på ett stort antal punkter och kommer få helt motsatt effekt mot det EU-direktiv det baserar sig på. Mångfalden in odlandet kommer i själva verket minska, istället för att skyddas. Sverige är ett land där klimatet och odlingsförutsättningarna varierar radikalt från norr till söder, vilket gör att vi behöver större mångfald inom köksväxterna för att kunna bibehålla den småskaliga odling som kommer bli allt viktigare i takt med storskaliga jordbruket drabbas av problem i oljebristens spår efter peak oil. Att i det här läget gå ut och i praktiken förbjuda det hundratalet sorter det rör sig om är inte bara vansinnigt, utan riskera orsaka oersättlig skada. De föreslagna avgifterna saknar också helt proportioner. Att registrera en GMO-gröda kostar 200 det skall det första året kosta 5000 kronor att registrera en naturligt förädlad gammal köksväxt. Hur kan det kosta 25 gån mycket att hantera gamla kultursorter än genmanipulerade sorter? Ett stort antal småföretag, de flesta i gles-eller landsbygd riskerar att få se sin verksamhet upphöra. Minst 45 företag ber hundratals anställda, speciellt som Jordbruksverket avsiktligt inte ger någon övergångsperiod mellan gamla och nya regelv Man kan jämföra med Storbritannien, där en registrering kommer kosta ca 1/4 av vad den gör i Sverige, och där man har övergångsperiod på tre år. Gör om och gör rätt. 1. Förläng remisstiden ytterligare minst en månad. 2. Inför en övergångsperiod om minst fem år för att ge möjligheter till småföretagen att anpassa sig till det nya systemet omintetgöra hela sommarens fröodling. 3. Det skall inte kosta mer att registrera en kultursort än en GMO-sort, dvs högst 200:-kronor, och det skall vara en engå Att stå kvar i ett register innebär inte någon merkostnad för Jordbruksverket 4. De godtyckliga begränsningarna i hur mycket fröer som får säljas av ovanliga sorter skall tas bort, eller om EU:s regelve sådana gränser, höjas till vikter som aldrig kan uppnås. Man gynnar inte biologisk mångfald genom att begränsa hur myc odlas av ovanliga sorter. 5. Punkt 4. ger också att man som fröförsäljare ej heller skall behöva rapportera in varje sålt gram frö. Jordbruksverket riskerar nu att förlora den lilla legitimitet verket fortfarande har, annat än genom stöd av statens våldsmo tanke på de allt fler mutskandaler som förekommer i Myndighetssverige, så är det av största vikt att Jordbruksverket åter legitimiteten hos myndigheten. Därför bör samtliga i det aktuella remissförslaget inblandade tjänstemän och chefer stängas av från sina tjänster tills vida oberoende extern utredning granskat att ingen av de inblandade eller några till dem närstående har några som helst kop industriella fröodlare eller GMO-industrin eller hos de IT-leverantörer som skall leverera IT-stöd för regelverket. Först då kan vi respektera att även Jordbruksverkets tjänstemän bara gjort missar i hanteringen, och inte också korrumper Menar landsbygdsminister Eskil Erlandsson något som helst allvar med tal om biologisk mångfald och matlandet Sverige s förslaget där det hör hemma, i papperskorgen.
Tanken är snabbare än handen.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #56 skrivet: 10 nov-10 kl 16:38 »
Har funderat på om man kunde skriva om den aningen beska slutklämmen i föregående inlägg i stil med:
"Jag förutsätter att berörda tjänstemän på jordbruksverket, i analogi med sjukvårdens Lex Maria, anmäler sig själva till JK för att utvärdera om jäv förekommit i handläggandet av ärendet."

Att få in en sådan här rutin hos myndigheter skulle återställa maktdelning och kontroll i systemet. Förmodligen är det omöjligt men om många skriver så kanske det finns hopp. JK tror jag är rätt instans. En riktig domstol skulle nog vara ännu bättre.
Tanken är snabbare än handen.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #57 skrivet: 10 nov-10 kl 17:02 »
Jag känner mig lite dum nu men jag läser och läser och kan inte hundra förstå det nya förslaget?
Innebär det att det kommer bli omöjligt att få tag på en massa olika fröer och att de kommer bli mycket mycket dyrare? Verkar som om det blir en hel del kostnader för företag som säljer fröer?
Påverkar det oss som har en väldigt väldigt småskalig odling av olika saker? Hur vet man vilka som kommer försvinna?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #58 skrivet: 10 nov-10 kl 17:16 »
Hej!
Även de som är insatta har svårt att överblicka allt.
Det finns risk att utbudet i fröhandeln minskar. Om du är orolig för dina favoritsorter föreslår jag att du kontaktar de fröfirmor som säljer dem.
Anders

Jag känner mig lite dum nu men jag läser och läser och kan inte hundra förstå det nya förslaget?
Innebär det att det kommer bli omöjligt att få tag på en massa olika fröer och att de kommer bli mycket mycket dyrare? Verkar som om det blir en hel del kostnader för företag som säljer fröer?
Påverkar det oss som har en väldigt väldigt småskalig odling av olika saker? Hur vet man vilka som kommer försvinna?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #59 skrivet: 10 nov-10 kl 17:19 »
Hej!
Även de som är insatta har svårt att överblicka allt.
Det finns risk att utbudet i fröhandeln minskar. Om du är orolig för dina favoritsorter föreslår jag att du kontaktar de fröfirmor som säljer dem.
Anders

Ja det är nog smartast! det ska jag göra :) Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser