Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  granris till kaninerna?  (läst 7076 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
granris till kaninerna?
« skrivet: 03 nov-10 kl 22:01 »
ger ni granris till era kaniner? jag ger mina det och de älskar det... enligt länsstyrelsen är mina kaniner väldigt konstiga som äter det....

likaså helt spannmål/säd..det skall man tydligen inte ge dem heller...
mina äter både havre och korn helt..

är det jag som har blivit knäpp eller hur ligger det till?

Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
SV: granris till kaninerna?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 22:10 »
på gotlandskanin föreningens hemsida står det klart och tydligt att man kan utfodra med tall,enris och granris... läste det precis...åhhh vad arg jag blir >:(...
Fjäderfän och kaniner

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 22:10 »
Helt spannmål ska man kanske inte ge dem eftersom de kan ha svårt att ta upp näringen (svårsmält), men det tycker jag väl att man som ägare borde få avgöra själv, de mår ju inte direkt dåligt av det förutom att man måste ge något mer än om man ger kross...

Granris älskar mina kaniner också, men det kan ge missfall hos dräktiga kaninhonor.
Jag ger tallris också men granris är en favorit och har under mina år som uppfödare aldrig märkt något fel på granrisätande kaniner....

Bara några synpunkter, tycker länsstyrelsen är otroligt kinkiga i ditt fall....BLÄ!  >:D
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 22:12 »
mina får alltid granris efter jul alla julgranar som inte blir sålda hos pappa körs hem till mig och de blir inte mkt kvar av dom.... :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 22:30 »
Granris vid jul och hel korn året om ger vi här :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 22:31 »
svårt att tillgodogöra sig näringen med helt spannmål? jag upplever att kaninerna skalar havren för ofta ligger skalet kvar..  Gotlandskaniner ska man ju inte utfodra med pellets helst.. är det bättre att ge krossat spannmål?hållbarheten är sämre och det blir mer spill på kross...
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 22:57 »
En del av mina gottisar ratar granris - men tallris funkar bra för dessa individer.
Sälg och asp är mera poppis i alla fall -)

Fodrar med hel korn och havre, och ja, ibland, hos vissa, blir havren skalat. Kanske bättre med krossat havre men men.. det funkar och de behöver inte mycket säd i alla fall.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 23:21 »
ger ni granris till era kaniner? jag ger mina det och de älskar det... enligt länsstyrelsen är mina kaniner väldigt konstiga som äter det....

likaså helt spannmål/säd..det skall man tydligen inte ge dem heller...
mina äter både havre och korn helt..

är det jag som har blivit knäpp eller hur ligger det till?

Du och dina kaniner verkar normala. Hur det ligger till med länsstyrelsen skall jag låta vara osagt. Det där är helt vanlig kaninmat.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #8 skrivet: 03 nov-10 kl 23:25 »
Även mina får helt korn och hel havre. Samt tall och alris.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 10:50 »
Du och dina kaniner verkar normala. Hur det ligger till med länsstyrelsen skall jag låta vara osagt. Det där är helt vanlig kaninmat.

Instämmer!

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 15:27 »
svårt att tillgodogöra sig näringen med helt spannmål? jag upplever att kaninerna skalar havren för ofta ligger skalet kvar..  Gotlandskaniner ska man ju inte utfodra med pellets helst.. är det bättre att ge krossat spannmål?hållbarheten är sämre och det blir mer spill på kross...

Förvarar du krossen i fodertunnor med lock så håller det bättre.
Mer spill på kross har jag aldrig märkt, blir väl spill med helt i sådana fall oxå eftersom skalen kommer ut eller "skalas"

Helt spannmål är helt enkelt mer svårsmält, men gillar de det och du trivs med det så är det väl bara att köra på.... Som sagt, jordbruksnämnden verkar Tokiga..
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 04 nov-10 kl 17:57 »
Kontakta länsstyrelsen och be om att få en kaninkunnig inspektör. Alla är inte värdelösa, men du verkar ju ha fått ett rötägg på halsen... Om dom inte fattar att kaniner gillar att äta bark så är han/hon helt enkelt olämplig för sitt jobb.

Granris är gott, men inte i stora mängder, tycker då mina kaniner =).
//Lina

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-10 kl 19:22 »
Vi gav enris och granris till kaninerna innan slakt.
Detta var på 60 talet.
Köttet skulle smaka bättre då.
Jag själv har aldrig ätit kanin men fött upp och sålt.
Vi hade en karl som hjälpte oss med slakten, han hade hållit på med detta under 2:a världskriget.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser