Jag har en rörspis och en kamin framför den. Kaminen är en blå Huskvarna 153. Kaminen har ett litet rökrör in i rörspisen och runt det sitter en stålplatta som sluter någorlunda tätt mot rörspisens rektangulära hål.
När jag ska tända för första gången, säg för säsongen eller när det inte brunnit på några dagar, då gör jag så här:
(Jag skriver övertydligt, även om du eldat förut så finns det andra som inte har

)
* Först stänger jag "vädringsblomman" på framsidan av rörspisen. Den som släpper in/tömmer ur frisk luft ur huset.
* Öppnar spjället fullt på rörspisen.
* Tar en dagstidningssida. Knycklar ihop det så det blir ett långt luftigt "snöre". Öppnar kaminen uppetill och i rökröret petar jag in tidningen. Tänder eld på den och blåser så elden får fart upp i rörspisen. Ibland får jag göra så några gånger. När det dånat ordentligt i skorstenen är det dags att börja elda på riktigt.
* I kaminen fyller jag på med björknäver, "vedfnas" etcetera och lite småpinnar och småved. Och så blåser jag lite på elden medan den tar fart. (Ovanluckan på kaminen är nu stängd.)
* Jag låter luftluckan i botten på kaminen var fullt öppen de första fem, tio minuterna. Elden ska brinna med en ljus och klar låga. Sedan stänger jag till den men inte mer än att lågan fortfarande är klar och ljus. Jag stänger också till spjället på rörspisen. Men bara pyttelite!!! Bara så att det ska bli en lite mindre rörgång. Absolut inte mer.
* En rörspis ska inte eldas mer än att det går att lägga handen på den. Eldar man mer finns en risk att rörspisen spricker. Välj ett ställe på rörspisen där du alltid känner av den. Två eller tre brasor på en dag är vad som är lagom.
* När elden i kaminen brunnit ut och det är glödande kol kvar kan spjället på rörspisen stängas helt. Men inte förrän de blå lågorna på kolet är borta! De är de farliga gaserna.
Du skriver att du efter ett tag får rök ur kaminens topp. Det får jag bara i början om inte skorstenen är fullt utvädrad. Så prova att blåsa ur skorstenen innan du startar och blås på elden för att sätta fart på den upp i skorstenen.
Och som de andra säger: vakta rörspisen med ditt liv. En bättre värmekälla/värmehållare får man leta efter.