Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  braskamin, rörspis eller både och  (läst 7464 gånger)

hjalmar

• Värmland
braskamin, rörspis eller både och
« skrivet: 03 nov-10 kl 13:12 »
Hej. Behöver en åsikt, helst av någon kunnig/erfaren. Har en fungerande om än gammal rörspis, dvs kakelugn utan kakel. Används för uppvärmning av fritidshus, men det tar väldigt lång tid innan huset blir varmt. Jag satte därför en braskamin framför rörspisen och hoppades att den skulle sprida värmen lite bättre och att rörspisen sen skulle behålla värmen. Så blev det inte. Dels pga att draget blev väldigt dåligt och sen att det rök in och då fick jag istället öppna fönstren och då blev det om möjligt ännu kallare inomhus. Sotaren säger att installationen skall fungera och den är godkänd, men...
Nu funderar jag på att riva rörspisen och dra ett nytt rökrör till skorstenen för att få bättre drag. Alternativt att köpa en bättre braskamin med fläkt och nytt rökrör. Är det nån som har nån uppfattning som kan hjälpa mig framåt i problemet ?
HJ

torbjorn

• Medelpad
SV: braskamin, rörspis eller både och
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 14:12 »
Kan inte befintlig lösning med kamin + rörspis men kompletterat med en rökgasfläkt eller ejektor ovanpå skorstenen vara en möjlighet?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 14:29 »
Ryker det in hela tiden eller bara när du precis har tänt?
Att det ryker in när en nyligen satt fyr beror i regel på att murstocken är kall, och det ligger som ett lock av kalluft i rökgångarna, då blir det inget drag och det ryker in. Ett sätt att få bort kalluften är att öppna någon av sotluckorna på rörspisen (vanligen små runda mässingslock längst ner på båda sidorna av rörspisen) och elda lite tidningspapper i hålet, när det flåsar till och det brinnande pappret dras uppåt har du drag! Sen kan du nog tända i kaminen.
Riv för hundan inte rörspisen, vad du gör! En fungerande rörspis eller kakelugn har en fantastisk värmelagringsförmåga, det brukar räcka att elda 2 brasor per dygn för att hålla rummet varmt. Du har, om det fungerar, fått det bästa av två världar; kaminens snabba strålningsvärme och rörspisens värmemagasineringsförmåga. Du drar väl igen spjället på rörspisen ordentligt när du eldat färdigt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hjalmar

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 08:29 »
Hej, För att svara på frågan: Det börjar ryka efter en stund.
Tack för råd-Jag skulle kanske lagt till från första början att jag eldat en del i diverse eldstäder. Börjar alltid med att ta bort rökröret och där tända flera tidningssidor efter varandra, dels för att "meddela" pärlugglan som brukar sitta i skorstenen att det är dags att söka ny vilplats och dels för att få igång draget. Sen tänder jag kaminen, först med tändpinnar och mindre vedträn och samtidigt tänder jag sista tidningssidan för att bibehålla draget till skorstenen. Sen tillbaka med rökröret och då brinner det bra i ungefär 5 minuter utan tendens till bekymmer. Sen börjar det läcka ut rök ur kamintoppen.
Kaminen har ett spjäll som man man ändra på. Jag har nog haft alla inställningar som finns, men det gör ingen större skillnad. Däremot - de få gånger som det brunnit bra utan rök-har jag märkt att man aldrig kan stänga igen dörren helt till kaminens eldstad, för då börjar det ryka. Konstruktionsfel ?

Spjället till rörspisen brukar jag aldrig röra utom för funktionskontroll. Det brukar alltid bli gaser kvar som behöver ventileras ut. Onödigt säkerhetstänkande ?

Jag tar till mig ditt råd om att elda i sotluckorna istället, det har inte provats !

I början av nästa vecka kan jag ha ett svar på om det fungerade bättre. Tills dess - tack för ditt svar !
HJ

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-10 kl 11:08 »
Håller med Skräptanten.

Första gången vi tände vår "alternativa" rörspis hade vi ett drag av guds nåde men andra gången rök det in. Eftersom vår rörspis är ett egetpåhittat experiment (se tråden Mura en egen sandugn) blev jag lätt nervös :-\. Men min make som har erfarenhet av en gammal Hälsingegård med kakelugnar, tog helt lugnt bort sotstosen la in en tidningssida och tände på, och se det varde drag ;D. Den gången det rök in hade det regnat och temperaturen ute hade sjunkit rejält.

Sedan dess börjar vi alltid med att tända en pappersbit i rökröret för säkerhets skull och efter det har vi inte haft något problem med draget.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 12:38 »
Jag har en rörspis och en kamin framför den. Kaminen är en blå Huskvarna 153. Kaminen har ett litet rökrör in i rörspisen och runt det sitter en stålplatta som sluter någorlunda tätt mot rörspisens rektangulära hål.

När jag ska tända för första gången, säg för säsongen eller när det inte brunnit på några dagar, då gör jag så här: 
(Jag skriver övertydligt, även om du eldat förut så finns det andra som inte har :) )

* Först stänger jag "vädringsblomman" på framsidan av rörspisen. Den som släpper in/tömmer ur frisk luft ur huset.
* Öppnar spjället fullt på rörspisen.
* Tar en dagstidningssida. Knycklar ihop det så det blir ett långt luftigt "snöre". Öppnar kaminen uppetill och i rökröret petar jag in tidningen. Tänder eld på den och blåser så elden får fart upp i rörspisen. Ibland får jag göra så några gånger. När det dånat ordentligt i skorstenen är det dags att börja elda på riktigt.
* I kaminen fyller jag på med björknäver, "vedfnas" etcetera och lite småpinnar och småved. Och så blåser jag lite på elden medan den tar fart. (Ovanluckan på kaminen är nu stängd.)
* Jag låter luftluckan i botten på kaminen var fullt öppen de första fem, tio minuterna. Elden ska brinna med en ljus och klar låga. Sedan stänger jag till den men inte mer än att lågan fortfarande är klar och ljus. Jag stänger också till spjället på rörspisen. Men bara pyttelite!!! Bara så att det ska bli en lite mindre rörgång. Absolut inte mer.
* En rörspis ska inte eldas mer än att det går att lägga handen på den. Eldar man mer finns en risk att rörspisen spricker. Välj ett ställe på rörspisen där du alltid känner av den. Två eller tre brasor på en dag är vad som är lagom.
* När elden i kaminen brunnit ut och det är glödande kol kvar kan spjället på rörspisen stängas helt. Men inte förrän de blå lågorna på kolet är borta! De är de farliga gaserna.

Du skriver att du efter ett tag får rök ur kaminens topp. Det får jag bara i början om inte skorstenen är fullt utvädrad. Så prova att blåsa ur skorstenen innan du startar och blås på elden för att sätta fart på den upp i skorstenen.

Och som de andra säger: vakta rörspisen med ditt liv. En bättre värmekälla/värmehållare får man leta efter.

Tant inte fru, om jag får be. :D

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 12:53 »
Det skulle vara intressant att få se några foton hur ni har kopplat ihop rörspis med kamin.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 13:15 »
Så här ser det ut hemma hos mig.  :)
Tant inte fru, om jag får be. :D

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 13:45 »
Tack, det var intressant att se. Vi funderar mycket på hur vi ska kunna få snabb värme om vi behöver. Jag ska visa detta för min man. Kan vara något för oss.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 17:25 »
Vill du snabbt ha värme så ska du skippa rörspisen och allt vad sten heter, till dess att stenen har blivit tillräckligt varm så att den kan avge värme till rummet (dvs vara väsentligt varmare än rumstempen) så suger den nämligen i sig värme som en svamp suger åt sig vatten.

Rörspisar, kakelugnar m.fl tunga steneldstäder bygger på att man är där och eldar i dem jämnt och ständigt - det är ingen tillfällighet att man inte hade sådana eldstäder i klassrumen förr i världen utan där hade man järnspisar, hade man haft en kakelugn i skolorna så hade inte klassrummet varit uppvärmt förrän på måndag kväll efter helgen.

Det som ger snabbast värme idag är en plåtkamin, gärna med fläkt som blåser ut varmluft, och som kan ta sin förbräningsluft utifrån... det näst snabbaste är en gammeldags hög gjutjärnskamin som är formad som ett rör som står med kortändan neråt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 17:43 »
Neeeh, rörspisar och kakelugnar ska eldas med en rejäl brasa 2 ggr per dygn för att hålla rummet varmt, inte behöver en elda jämt och ständigt!
Jag förstår skolsalsgrejen, att elda järnkamin i klassrummet gjorde att det blev varmt och gött fort - men det blev snorkallt rätt snabbt efter att det brunnit ut oxå...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 06 nov-10 kl 16:52 »
Jo, det är ju baksidan på myntet...

Förr i världen så hade man ju på herrgårdarna en trädgårdsmästare som vintertid när det inte fanns trädgårdsjobb gick runt och eldade i husets kakelugnar  ;D

Men så lever ju inte riktigt folk idag... men om alliansen får som dom vill så kanske man anställa någon invandrare, långtidsarbetslös eller svårt sjuk för en billig peng som kanske kan gå runt och elda i folks spisar  :-X

hjalmar

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 08:49 »
TACK ALLA för hjälp. "Förvärmde" rörsprisen genom att elda tidningar i sotningsluckorna. Det gick ju smidigt och inte rök det sedan heller.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser