Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  teknisk fråga ang. betäckning  (läst 3162 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
teknisk fråga ang. betäckning
« skrivet: 03 nov-10 kl 13:11 »
Jag undrar om baggen betäcker samma tacka en eller flera ggr. vid varje brunsttillfälle. Jag har en bagge till 5 tackor så han har gott om tid för var och en. Men, som sagt, släpper hon till flera ggr, och vill han flera ggr, eller är det så att om han har försökt och kanske inte fått in den ordentligt så får han vänta tills tackan brunstar om.?

Någon som har koll? Jag har baggsele, så jag ser om han varit där, men ser ju inte om det är en eller flera ggr.

vallhunden

• Västergötland
SV: teknisk fråga ang. betäckning
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 13:16 »
En bagge betäcker flera gånger under brunsten!
Dina 5 tackor kommer han gott hinna med att "dra över" många gånger ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 14:14 »
Åh vad bra! Jag var lite orolig att deras stora fluffiga svansar skulle vara i vägen om han bara fick en chans... Men, då har han ju tid att prova sig fram till rätt teknik :)

En annan fråga, hur länge varar brunsten ungefär?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 17:20 »
Jag har lärt mig att den varar i 3 dagar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 20:10 »
fortsätter lite på temat... Jag släppte baggen i damernas hage i  fredags med baggsele då var han väldigt intresserad och fösökte komma till men tackorna gick undan. Jag har ett gult märke på sidan långt fram nästan vid halsen på en som jag tolkar som han inte fick till det  ;D

Nu i måndags så var jag tvungen att ta in dem för att torka innan klippningen i morgon och då verkar det som lusten försvann för baggen för jag ser inga försök längre och ingen av tackorna är märkta ännu. Varför blir det så? Trivs inte baggen inomhus tror ni? Är det bättre att släppa ut dem i morgon igen tills de är beteckta? Jag har inte hunnit få ordning på vinterhagen än...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 nov-10 kl 06:32 »
fortsätter lite på temat... Jag släppte baggen i damernas hage i  fredags med baggsele då var han väldigt intresserad och fösökte komma till men tackorna gick undan. Jag har ett gult märke på sidan långt fram nästan vid halsen på en som jag tolkar som han inte fick till det  ;D

Nu i måndags så var jag tvungen att ta in dem för att torka innan klippningen i morgon och då verkar det som lusten försvann för baggen för jag ser inga försök längre och ingen av tackorna är märkta ännu. Varför blir det så? Trivs inte baggen inomhus tror ni? Är det bättre att släppa ut dem i morgon igen tills de är beteckta? Jag har inte hunnit få ordning på vinterhagen än...

Baggen blir oftast lite stri just när man släpper in han till tackorna och då brukar det bli märken både här och där som du skriver. Sen lugnar han ned sig och börjar betäcka "normalt" när tackorna brunstar, förmodligen brunstar ingen av dina just nu.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 13:17 »
Hej
Jag har också en fråga om betäckning. Jag köpte 8 tackor födda från 2005-2010 och en bagge född 2008. De har gått tillsammans med baggen sedan den 18/9. Då vi tog hem dom. Tog ca 2 veckor innan vi fick på baggselen. Han har betäckt en tacka (tacklammet född tidigt 2010, 101011 och en tacka född 2009, 101026.
Men han har inte varit på dom andra, iaf inte sedan han fick baggselen, och vi har inte sett han visat något intresse alls för tackorna innan dess.
Däremot ringde jag deras förra ägare, och hon sa att tackorna kan ha blivit betäckta innan jag hämtade dom!!! Och kan vänta mig lammning redan i slutet på december isf  :o :o :o..
Men idag när jag gick ut så stog han vid en tacka och nosade lite vid bogen och så så kär ut  :-* sen kissade hon och då flemade han, ja flema heter det på hästar iaf, men ja, fjölade ihop överläppen och vädrade, är då den tackan brunstig??????
För ska vi kunna ev vänta oss lammning redan i december måste vi ju börja tillskottsutfodra dom och plocka bort baggen, men vill gärna ha alla 8 tackorna betäckta.. så ja.. HJÄÄÄÄÄÄLP, vad gör jag nu??
Dessutom är dom oklippta och inte tagit MV provet på dom än.. Shiiit... Kul läge när man fick reda på att man kan vänta lammning om 1,5 månad!!! Eller inte  >:D

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 15:04 »
Hej
Jag har också en fråga om betäckning. Jag köpte 8 tackor födda från 2005-2010 och en bagge född 2008. De har gått tillsammans med baggen sedan den 18/9. Då vi tog hem dom. Tog ca 2 veckor innan vi fick på baggselen. Han har betäckt en tacka (tacklammet född tidigt 2010, 101011 och en tacka född 2009, 101026.
Men han har inte varit på dom andra, iaf inte sedan han fick baggselen, och vi har inte sett han visat något intresse alls för tackorna innan dess.
Däremot ringde jag deras förra ägare, och hon sa att tackorna kan ha blivit betäckta innan jag hämtade dom!!! Och kan vänta mig lammning redan i slutet på december isf  :o :o :o..
Men idag när jag gick ut så stog han vid en tacka och nosade lite vid bogen och så så kär ut  :-* sen kissade hon och då flemade han, ja flema heter det på hästar iaf, men ja, fjölade ihop överläppen och vädrade, är då den tackan brunstig??????
För ska vi kunna ev vänta oss lammning redan i december måste vi ju börja tillskottsutfodra dom och plocka bort baggen, men vill gärna ha alla 8 tackorna betäckta.. så ja.. HJÄÄÄÄÄÄLP, vad gör jag nu??
Dessutom är dom oklippta och inte tagit MV provet på dom än.. Shiiit... Kul läge när man fick reda på att man kan vänta lammning om 1,5 månad!!! Eller inte  >:D

Baggen kan väl gå kvar med tackorna även om de lammar snart, är bara vid extremfall som han är dum mot lamm el om han blir dryg på er är det inte heller så kul att ha honom kvar. De kan lamma oklippta, du kan ju putsa lite kring juvren om det är för tussigt och långt.

Vad är det för ras? Många raser börjar inte brunsta förrän i slutet av september. Men risken är väl rätt stor att de äldsta tackorna redan är betäckta innan selen kom på, om de inte har blivit märkt sedan ungtackorna blev betäckta.

Det blir nog nån råd ska du se.

hursomhelst

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 18:58 »
Baggen kan väl gå kvar med tackorna även om de lammar snart, är bara vid extremfall som han är dum mot lamm el om han blir dryg på er är det inte heller så kul att ha honom kvar. De kan lamma oklippta, du kan ju putsa lite kring juvren om det är för tussigt och långt.

Vad är det för ras? Många raser börjar inte brunsta förrän i slutet av september. Men risken är väl rätt stor att de äldsta tackorna redan är betäckta innan selen kom på, om de inte har blivit märkt sedan ungtackorna blev betäckta.

Det blir nog nån råd ska du se.

Ja men baggen ska väl inte ha kraftfodere väl? Pga av risk för njursten är det väl??
Jag har ostfrisiska mjölkfår så de måste klippas innan lammning, för jag ska mjölka dom+ att de är väldigt varma och inte klippta på länge...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 19:03 »
Om tackan kissar (när baggen luktar på henne) så är hon inte i brunst. Så har jag lärt mig... Någon annan med erfarenhet?

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 21:17 »
Ja men baggen ska väl inte ha kraftfodere väl? Pga av risk för njursten är det väl??
Jag har ostfrisiska mjölkfår så de måste klippas innan lammning, för jag ska mjölka dom+ att de är väldigt varma och inte klippta på länge...

Jo... givetvis ska man klippa fåren med jämna intervaller, men ibland blir inte allt som man har tänkt sig och då får det gå ändå. Du bör väl kunna mjölka dem fast de har pälsen kvar. Du kan ju klippa dem efter lammning oxå. Bagge och njursten. Ja, det blir en avvägning. Somliga har baggarna med trots kraftfoder och det går bra, men jag vet oxå folk som råkat ut för eländet och det är inte roligt. Men vallhunden hade ju tips på att binda upp baggen under kraftfoderutfodringen i en annan tråd tidigare under hösten, det är ju en nödlösning.

Håller med vallhunden. Att tackan kissar och baggen flemmar betyder i regel inte brunst utan flemmar gör han hela tiden och får kissar jämnt och ständigt, tycks det som. Alltid är det nån som pissar i hagen  ;D

ulfg

« Svar #11 skrivet: 06 nov-10 kl 18:05 »
Jag fodrar mina tackor med kraftfoder tillsammans med baggen. De går utomhus i en samlad flock. Jag har grindar och bygger en fyrkant med foderrännor utanpå. Innan tackorna får sitt lockar jag in baggen i fållan och ger honom 2 äpplen. Sen får tackorna sitt kraftfoder utanför. Knöligt och jobbigt, men visst går det. Tur baggen är snäll.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hursomhelst

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-10 kl 11:14 »
Hej på er alla och tack för alla svaren...

Ja, min bagge han är så snäll så snäll *peppar peppar*

Idag försökte han bestiga en tacka när jag va där ute, han som han har luktat på och flemat som en tok  :P Men tror inte det han bli nåt för tackan flög iväg  :-\ Och hans märkplatta märkte inte tackan heller  >:( så undra om den bara funkar om han får hålla på ett tag  o:) :-* ;D

Nåja det märks väl om det trillar ut några lamm  ;D

Men ska försöka klippa dom nu till veckan som kommer, ska iväg och vara med på en klippning i morgon, sen ska jag försöka se om mina skär behöver slipas eller inte.. se om han jag ska till imorgon kan tala om det för mig, isf får det bli en tur till LG i veckan  ;)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 07 nov-10 kl 11:32 »
Om du verkligen vill veta om de är betäckta och ganska långt gånget kan du 'mjölka' lite på en spene... Det kommer ut ett 'vax' genomskinligt och segt som tusan om tackan är betäckt... Jag vet dock inte hur snabbt det bildas så jag kan inte säga hur långt gången tackan är om det kommer vax... Jag kollar mina vid beräknad 2/3 av graviditeten, ungefär...

Det lilla tricket lärde jag mig faktiskt från något tv program... minns inte vad det heter men jag tror det var på tv6... handlade om 1 kvinna och 2 män som under ett år bodde i ett medeltida torp och levde som man gjorde då...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

hursomhelst

• Småland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-10 kl 21:02 »
Om du verkligen vill veta om de är betäckta och ganska långt gånget kan du 'mjölka' lite på en spene... Det kommer ut ett 'vax' genomskinligt och segt som tusan om tackan är betäckt... Jag vet dock inte hur snabbt det bildas så jag kan inte säga hur långt gången tackan är om det kommer vax... Jag kollar mina vid beräknad 2/3 av graviditeten, ungefär...

Det lilla tricket lärde jag mig faktiskt från något tv program... minns inte vad det heter men jag tror det var på tv6... handlade om 1 kvinna och 2 män som under ett år bodde i ett medeltida torp och levde som man gjorde då...

Jag trodde inte vaxproppen bildades förren precis innan lammning... Och vaxproppen sitter ju där som ett bakterie skydd, ska man verkligen pilla bort den innan lammning? eller är jag helt ute och cyklar  ??? ::) :P

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 07 nov-10 kl 21:08 »

Det låter som du mjölkar sinsekret. Det blir så när tackan gått i sin från förra digivningen. Sedan börjar hon fylla i råmjölk några veckor innan lamning och då känner man om juvret börjar bli stinnt. Den lilla vaxproppen skan man inte pilla bort för den fungerar som ett skydd för juvret. Även om mycket var bättre förr så hade de inte alltid koll på medeltiden.... ;)

/Karolina

Whippet

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 07 nov-10 kl 21:27 »
Det är ju inte så att det är en vax propp jag 'mjölkar' bort... Den har nog inte hunnit bildas ännu när jag kollar... Och det är ju bara en droppe jag 'mjölkar' ut, så jag tror nog inte det är någon fara... Det funkar på ettåringar också så det har nog inget med tidigare lamm att göra... och det funkar inna juvret blir mjölkstinnt. för hade det varit det hade jag ju knappast behövt kolla på annat sätt om tackan är dräktig ::) och jag har frågat min vet om det är en ok saka att göra och hon var helt med på det...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-10 kl 23:30 »

Jag tror att du menar ett TV program som heter "Victorian Farm" men det är inte en medeltida gård utan under 1800tal har jag för mig. Bra serie dock.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 08 nov-10 kl 23:45 »
JA! Så var det :) Och jag hade precis kommit fram till att det inte var sååå 'urtidsaktigt' de levde :P Bra serie...

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser