Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ägget!  (läst 6407 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Första ägget!
« Svar #20 skrivet: 29 dec-10 kl 19:57 »
Jag tror att dom flesta kan hålla med om att man blir ganska tokig när man skaffat höns

Ha ha! Så rätt, så rätt...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 29 dec-10 kl 20:10 »
På tal om första ägget (om jag får sno tråden lite?) är det vanligt att de första äggen är väldigt små? Har aldrig sett det förr, eller blir de större med tiden.
Har en dvärgkockin som börjat lägga ägg (nu!) och äggen är så små,så små,så små, de väger 25 gram och är hälften så stora som de andra kockin äggen, ursöta,men ändå, vad ska man ha dom till  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 29 dec-10 kl 20:22 »
Har en dvärgkockin som börjat lägga ägg (nu!) och äggen är så små,så små,så små, de väger 25 gram och är hälften så stora som de andra kockin äggen, ursöta,men ändå, vad ska man ha dom till  ;D
Man har dem på fina bjudningar och säger att det är vaktelägg ;)

Har precis sålt en massa små Chaboägg till en kompis som ska ha dem som finmat på nyårsfesten. En kokt ägghalva med lite gott på blir en precis lagom liten mumsbit  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aklejan

• -
« Svar #23 skrivet: 29 dec-10 kl 20:33 »
På tal om första ägget (om jag får sno tråden lite?) är det vanligt att de första äggen är väldigt små? Har aldrig sett det förr, eller blir de större med tiden.

Fick precis idag 4 små, små ägg från mina unga Brahma fröknar...
Fick 2 igår också....så nu är dom igång , precis 7 månader gamla...
*Eller...mer exakt 6 månade och 2-3 veckor*
Himla söta ägg....ungarna verkligen älskar dom!  :D

;D :-*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 29 dec-10 kl 21:41 »

Har precis sålt en massa små Chaboägg till en kompis som ska ha dem som finmat på nyårsfesten. En kokt ägghalva med lite gott på blir en precis lagom liten mumsbit  ;D
HAHAHA ljusbruna vaktelägg   ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #25 skrivet: 29 dec-10 kl 21:46 »
Fick för 7 dagar sedan min Vorwerk höna börja värpa.
Ska fylla Kläckaren snart!
Väntar på ca 20 unghönor till våren.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 29 dec-10 kl 23:26 »
En liten undran: alla ni som får ägg nu - ger ni alla värpfoder? Verkar som att det är det som gör det?

Här har ni hela hönsmiljön för diagnos: Min egna hemmablandning: spannmål 75%, ärtor 20% , majs 5%, några nävar hampa, solrosfrö, lusern pellets varje dag (snäckskal)) ca +7 grader tack vare värmeelement trots isolerat hus (undra hur mkt det gör på elräkningen  :-\) samt dagsljus plus 2 timmars extra ljus som ger 8 h totalt i ljus per dag. 33 höns (åtta tuppar) på 10 kvadrats golvyta och sex värpreden. Några kvadratmeters sandbad med fin utsikt. Jag hoppas jag fått till deras vintersemester bra  8) Det är för det mesta väldigt lugnt, bara en ungtupp (Brahma) som envisas med att nypa till andra hönsen rejält när de försöker äta bredvid honom...hoppas han slutar snart  >:D. Ledartuppen säger ifrån.

Vissa unghöns började värpa i augusti men slutade i oktober igen.. Några började aldrig. Jag vill ju att de ska få vila men är det som vissa skriver i trådar här egentligen fram till februari man ska fövänta sig ägg om man inte driver med värpfoder och ljus? Flera verkar få ägg med endast dagsljus och värpfoder.. och jag har fått något svar om att det beror på proteingivan - borde jag öka något i fodret?

Något jag kan göra för att få ägg snart utan att för den skull driva dem? Vi är totalt äggtokiga i denna familjen och det är ju så tråkigt med köpeägg när man väl vant sig vid sina egna.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 29 dec-10 kl 23:43 »
Våra får vanlig sädblandning, korn,majs,havre,vete men de får för mycket ljus så nu har vi dragit ner på antalet timmar så de får vila lite över vintern.

Aklejan

• -
« Svar #28 skrivet: 30 dec-10 kl 00:08 »
Jag ger aldrig "köpefoder" till hönsen...alltså inget värpfoder!
Har samlat hela sommaren och hösten av allt jag hittar gratis,
typ nässlor, nypon, fläderbär, äpplen osv
Jag ger dom ekologisk säd, frukt, grönt, frön, nötter,linfröolja och matrester...mm

Hönshuset är isolerat, men kycklingarnas värmelampa bidrar till värmen,
har legat på +12 grader hela vintern...

Jag har 14 vuxna Brahma och från i höstas tills nu har jag fått allt mellan
4-12 ägg om dagen....i snitt 7 ägg/dag
Nu har några av mina unga Brahma som kläcktes i Juni börjat lägga ägg..

Mitt hönshus är ca 25 kvm golvyta för 14 vuxna Brahma+tupp, 10 unga Brahma+tupp,
7 unghöns av andra raser+ 3 tuppar som strax ska flytta in i nya hönshuset...

Hönsen har alltid fri tillgång på rent och fräscht vatten, snäckskal och grus...
Sandbad inne och ute...
Stora värpreden med mysig halm...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 30 dec-10 kl 00:11 »
Jag tycker att det gör en jättestor skillnad om dom får värpfoder eller inte faktiskt .
Här började Cruella De Ville och Magica De Hex att värpa för några dagar sen men dom är cauyga (stavning??) ankor o då slutade hönsen ?? ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #30 skrivet: 30 dec-10 kl 07:35 »
Grattis så roligt jag vet känslan
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #31 skrivet: 30 dec-10 kl 09:48 »
En liten undran: alla ni som får ägg nu - ger ni alla värpfoder? Verkar som att det är det som gör det?
Inget värpfoder och inget extraljus, jag vill att de ska vila äggledaren. Hittils inga ägg men i förrgår värpte Antwerpen skägghönan (kläckt i år) ett ägg på 29 g! Det verkar som om nästa är på gång idag :) Så roligt!!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #32 skrivet: 30 dec-10 kl 10:06 »
Jag ger mina bland säd.
Min började värpa i ett oisolerat häststall med 15 minus!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #33 skrivet: 30 dec-10 kl 18:50 »
Mina är så unga och har precis börjat värpa, iallafall en av dem, med värmelampa på dygnet runt för värmens skull. Mina får havre,korn och vete blandat med lite allfoder.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 30 dec-10 kl 22:07 »
Som jag har förstått så sätter ju många kombinationsraser igång att värpa när dom är sex månader oavsett temperatur, ljustillgång och foder, så länge dom är pigga och mår bra.

Idag fick jag det första ägget från en av australorp-pullorna.  :D Hon bökade runt läääääänge i redena innan hon kunde bestämma sig för vilket som var bäst...  :-*

/Sara

pytte

• -
« Svar #35 skrivet: 05 jan-11 kl 19:11 »
I dag fick jag mitt första ägg av mina dv. kochin 23 veckor i morgon. Tror att det är ganska normalstort för rasen 31g, eller vad är vikten på dv. kochin ägg ???
Att man kan bli så glad för ett litet ägg.... :-[
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 06 jan-11 kl 01:02 »
Igår värpte min lilla minihöna Ärtan (hon är nån slags korsning, har ingen aning om vad  ::) ) sitt första ägg!  :D Det roligaste var att jag var där inne hos dom när hon värpte.  :D Hon låg i redet när jag kom in, och tio minuter senare reste hon sig upp och där låg ett glänsande alldeles pinfärskt grönt litet ägg.  :-*
Och HEJ vad hon var stolt sen!  ;D Jag har baske mig aldrig hört en höna kuttra och kackla så otroligt mycket efter att ha värpt ett ägg!  ;D Hon är såååå söt...  :-*

/Sara

Turnit

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 06 jan-11 kl 04:31 »
Här har äggen också börjat komma!! Så härligt glad man kan bli!!!!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 06 jan-11 kl 08:11 »
där låg ett glänsande alldeles pinfärskt grönt litet ägg.  :-*
Åh, gröna dvärgägg, det vill man ju ha. Det är nästan så att man skulle ha några blandisar bara av det skälet. Hmm, undra vilken produktiv dvärgras man borde korsa med mina fina isbar-tuppar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 06 jan-11 kl 10:38 »
Har korsningar av Sebright/araucana som lägger turkosa ägg i dvärg kochinstorlek, min pojkvän som har de hos sig, men när jag var där kunde jag nog dra slutsatsen av att de värper på bra. En hel liten värmelampslåda fylld med ägg och 1 ägg till hann det bli under dagen jag var där. =) De har värpt i 2 veckor nu ungefär sedan start.

Denna korsning bör ha låg ruvlust också så det blir fler ägg. Pappan (araucanan) har en höna från samma ställde fast från en annan avelsgrupp och hon började lägga ägg i maj och har lagt tills nu med ca 1-2 veckors vila som mest under hösten. Annars ett ägg var till varannan dag. =) Dock så verkar hon ha tagit en liten vila nu, men det kan jag förstå. =) Så utgår ifrån att han nog också bär på gener för många ägg.

Bara ett litet tips tänkte jag på korsning med mindre färgade ägg. ;D
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 10:42 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser