Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ägget!  (läst 6397 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Första ägget!
« skrivet: 03 nov-10 kl 13:05 »
Wohooo! Första ägget har landat!  ;D  ;D *hurra!!!*

Det var min lohman/maran-korsnings-höna som lagt det nu under morgonen/förmiddan.  :-* Helt otroligt att nåt så litet och "vardagligt" kan göra en så himla glad!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kiik

• Småland
SV: Första ägget!
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 13:12 »
GRATTIS GRATTIS TILL NEDKOMSTEN ;D
hUR GAMAL ÄR HON?
JAG GÅR HÄR OCH VÄNTAR PÅ ATT MINA HÖNOR SOM ÄR KLÄCKTA UNDER VÅREN SKA BÖRJA.
Jag gillar natur och trädgård.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 13:16 »
Hon är 21 veckor, blir 22 veckor på lördag. Blev ju inte så förvånad att just hon blev först med tanke på värphybrid-generna hon har i sig. ;) Dom andra som är lika gamla är Isbar. Men dom är nog på g dom oxå snart, för kammarna har blivit rödare dom senaste veckorna...  :)

/Sara

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 13:47 »
Grattis, jag väntar oxå på att mina ska lägga något  :(
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

kiik

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 13:56 »
Har du något extra lyse till dem eller nattlampa,ifall det får igång dem snabbare.
Jag gillar natur och trädgård.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 14:19 »
Mina röda sussex som kläcktes i april har börjat värpa  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 15:07 »

Det var min lohman/maran-korsnings-höna som lagt det nu under morgonen/förmiddan.  :-* Helt otroligt att nåt så litet och "vardagligt" kan göra en så himla glad!  :D

/Sara

Men grattis Sara!!! Snart slipper du de trista köpeäggen  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Natha

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 17:38 »
Ja de har lyse, och ett element

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #8 skrivet: 03 nov-10 kl 18:11 »
Hej

Idag låg det ett jättelitet ägg hos mina nya dv sike.
Även de äldre har börjat plutta ut ägg. JÄTTEKUL!!!!!!!

Nettan

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 01:39 »
Men grattis Sara!!! Snart slipper du de trista köpeäggen  ;D

Ja men eller hur! Ska bli helt underbart!  :D Fast med tanke på hur mycket ägg jag äter så får nog dom andra ta och lägga på ett kol eller två... ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 07 nov-10 kl 14:31 »
Då har jag ätit den första hemäggs-äggröran! Idag hade fjärde ägget kommit.  :D Alltså fyra ägg på fem dagar. Det bådar gott inför framtiden!  ;D
Första ägget vägde 39 gram och dom två sista låg på 45 gram. Sååå söta...  :-*

/Sara

Lianne

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-10 kl 14:37 »
GRATTIS :D, fick vårt första ägg i september och vilken känsla det var när man hittade det i redet. Lycka till med hönorna!
Har Hedemora höns, hund och tre katter

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 19:58 »

/Sara

grattis Sara :)
har du ild på hönan? har nämligen också just nu lohman och maran i samma hägn. Skulle vara kul att se hur kycklingar kunde se ut efter dem :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 21:18 »
Nej, jag har tyvärr ingen bild på henne. Men jag tror att hon är väldigt lik svart koppar maran. Det är i alla fall den färgen hon har, plus att hon är rejält stor i jämförelse med sina isbar-systrar från samma kläck.  :) Det var dock andra färger på hennes tupp-bröder som oxå var samma korsning. En ljust spräcklig och en brun. Dom var goda...  ;D

/Sara

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #14 skrivet: 24 nov-10 kl 18:34 »
Nu har vi också fått vårt fösta ägg. Eller idag fick vi egentligen det tredje äggen på 4 dagar. Det är helt underbart kul... Att man kan känna sådan glädje över ett litet ägg.

:)

På söndag blir det äggfrukost på egna ägg från egenkläckta höns. Kan ju inte bli bättre.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-10 kl 17:14 »
Idag fick jag också mitt första ägg!  ;D Antagligen från min öländska dvärghöna.
Det var superlitet och ljusbrunt  :)
WIHOOO!!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Natha

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 13 dec-10 kl 13:16 »
Igår fick jag oxå mitt första ägg av mina nya hönor, ett stort mörkbrun/röd ägg :) nog av en maranhöna :)

Pullarius

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 29 dec-10 kl 17:34 »
Hedemorahönan Drusilla har lagt sitt första ägg. Med en fallhöjd på ca 75 cm.
Jag upptäckte det när jag nattade dom för kvällen att det låg ett ägg på nätet ovanför bajsskivan. Det hade hållit, bara en lätt inbuktning på skalet. Jag tittade förebrående på de ngt. äldre hönorna Poppea och Bea och undrade hur dom kunde ha klantat sig så men ägget vägde bara 37 g. så dom var oskyldiga. Hoppas att Marcus Aurelius kan lära henne vad reder skall användas till.
Är det någon som varit med om att en höna värper från sovpinnen?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 29 dec-10 kl 18:25 »
Hedemorahönan Drusilla har lagt sitt första ägg. Med en fallhöjd på ca 75 cm.
Jag upptäckte det när jag nattade dom för kvällen att det låg ett ägg på nätet ovanför bajsskivan. Det hade hållit, bara en lätt inbuktning på skalet. Jag tittade förebrående på de ngt. äldre hönorna Poppea och Bea och undrade hur dom kunde ha klantat sig så men ägget vägde bara 37 g. så dom var oskyldiga. Hoppas att Marcus Aurelius kan lära henne vad reder skall användas till.
Är det någon som varit med om att en höna värper från sovpinnen?

Haha, vilka underbara namn!!

Jodå, det händer ibland att det ligger ägg under pinnarna. Tror också att det är unghönsen som inte riktigt har koll på processen och plopp!, helt plötsligt är ägget ute  ;D

Grattis förresten!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 29 dec-10 kl 18:34 »

/Sara

Jag tror att dom flesta kan hålla med om att man blir ganska tokig när man skaffat höns
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
eriksjos, fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser