Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem är ansvarig att underhålla vägen?  (läst 5797 gånger)

kanot

• Västergötland
Vem är ansvarig att underhålla vägen?
« skrivet: 03 nov-10 kl 11:02 »
Hej på är :) Kanske någon av er kan hjälpa mig. Vi har en grusväg som vi och var granne  (hästbruk) använder. Vägen är ca. 800 m lång (efter 500 m bor granne efter 300 m till kommer vart hus). Dem sista 300 meter tillhör inte var granne utan en annan bonde. Hittils tog vi hand om den delen av väggen. Vi tycker det är helt o.k. eftersom vi är den enda som använder den. Vi själv har ingen mark som gränser till vägen utom var tomt som avslutar vägen. Nu undrar jag hur det ser ut med underhållning från vägen (de första 500 meter)? Vem vet???
tack på förhand ;)
Kanot

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Vem är ansvarig att underhålla vägen?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 11:06 »
Det borde finnas ett vägservitut som reglerar nyttjande och ansvar över vägen. Kolla i köpehandlingar mm

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 11:08 »
Hur ser servitutet ut?

I den bästa av världar skulle jag ju hoppas att ni alla tre (er familj, grannen och bonden som äger men inte brukar vägen) hjälps åt att sköta hela biten.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 11:09 »
Tror det beror lite på vad för sorts väg det är. Är det en allmän väg (alltså inga skyltar som förbjuder folk att åka på den) så är det en vägsamfällighet och då tror jag att man får bidrag för att hålla den i skapligt skick. Så är det i alla fall längs med vår väg. Vi bor i änden av en grusväg med ungefär 10 hus/gårdar längs med den. Även om man bor i början av vägen hjälps man åt med resten också. Är det däremot skyltar uppsatta vet jag tyvärr inte vad som gäller.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 12:49 »
Ingår inte vägen i en vägsamfällighet, verkar inte så, så får du leta i handlingar om det finns någon uppgörelse om hur och av vilka som vägen ska skötas.
Men jag skulle tro att ni som använder vägen får sköta den gemensamt. Gör någon en skada på vägen som inte orsakas av normal trafik, så ska den som orsakat skadan åtgärda det hela.
Ett servitut har inte med vägens skötsel att göra, bara rätten att använda vägen.
Inget ovanligt problem detta!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 14:59 »
Är det inte en enskild väg* som sköts av en vägsamfällighet är det mycket möjligt att det en gång i tiden gjorts en vägdelning av Lantmäteriet, där de som äger vägen fått sig tilldelat en viss sträcka som varje gård ska sköta. Men jag håller med M.E.J., hjälps åt :) .

*Allmänna vägar är så vitt jag vet såna som sköts av kommunerna eller Svevia och deras underentreprenörer. Skyltas med blå skylt med vit text.
Enskilda vägar, som alltså sköts av en vägförening med hjälp av ett snålt pengabidrag från det allmänna, skyltas med röd och gul skylt med svart text.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 15:57 »
Ska man få pengar från staten för undnerhållet så tror jag vägen måste vara öppen för alla..

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 23:24 »
Ska man få pengar från staten för undnerhållet så tror jag vägen måste vara öppen för alla..
Helt rätt.
Och en vägförening får både kommunalt och statligt bidrag.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #8 skrivet: 04 nov-10 kl 11:16 »
Hör efter på kommunkontoret, de ska veta.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 11:49 »
Hör med lantmäteriet, de vet om vägen finns registrerad som allmän eller enskild.
Finns det ingen vägförening så kan man begära att en sådan bildas, det räcker att en fastigsägare begär att förening skall bildas, som sagt, lantmäteriet vet mer om detta.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kanot

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 17:33 »
Tack så jätte mycket till era svar, nu har jag något att syssla med ;) Ha det så gott ;D
hälsningar
Kanot

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser