Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ridbana!  (läst 29092 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Ridbana!
« Svar #20 skrivet: 22 nov-10 kl 07:17 »
Håller med Falin. Perfekt arbete av de som gjorde vår ridbana. Så bra kan man aldrig göra för hand. Förutsätter förstås att underarbetet är välgjort så att inte maskinerna sjunker ner i underlaget.

Luff

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 22 nov-10 kl 07:27 »
Underhåll, underhåll, underhåll - det är det viktiga m ridbanor - så planera för att maskinparken är lättanvänd.
Jag har länge haft en teori om att all dessa hältor som dykt upp under senare år är orsakade av att "alla" helt plötsligt har en egen ridbana - som harvas 2 ggr per år.
Dessutom tenderar man att att inte rida på olika underlag så som man gjort tidigare då man var ridbanelös.
//Luff

Brokullen

• Dalsland
« Svar #22 skrivet: 22 nov-10 kl 08:40 »
När jag räknade på min ridbana blev paddex det billigaste alternativet,och den skall bara harvas max 2 ggr per år,vi har gjort enanordning av ett armeringsnät som vi jämnar till med vid behov
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 nov-10 kl 08:42 »
Angående paddex.. Vad är det med det som är så special? Det ser ju ut som stenmjöl men jag antar att det är något annat eftersom att priset är helt hiskeligt..

Brokullen

• Dalsland
« Svar #24 skrivet: 24 nov-10 kl 17:33 »
Det är en blandning av kisel och kalk,håller sig stadigt men inte för hårt,fryser aldrig helt och blir därför aldrig halt eller "knöggligt"
Jag tycker att det är superbra
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 26 nov-10 kl 19:41 »
Hur gör ni förresten nu när snön börjar ramla ner, snöröjer ni era ridbanor? Hur, i så fall?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 26 nov-10 kl 20:00 »
Från merox.se:
Citera
Ursprung
Paddex framställs i en smältprocess där gråberg förenas med kalksten. Utseendet liknar lavasten. Paddex innehåller ca 32% CaO och 33% SiO2, både kalken, Ca och kiseln, Si utvecklar cementliknande bindningar med varandra och med leran. S.k leraggregat bildas och ger en något luftigare konsistens än vad leran har i sig själv.

Paddex och Hyttsten har samma kemiska egenskaper som M-kalk, godkänd av KRAV. Se även produktspecifikation Paddex http://www.merox.se/uploads/images/181/prodsp_paddex.pdf , samt säkerhetsdatablad Hyttsten http://www.merox.se/uploads/images/162/MSDS_hyttsten_se.pdf .

Vad gör man den dagen man vill bli av med Paddex?
Förbrukad Paddex kan spridas som lantbrukskalk på åkrarna. Ger kalkeffekt och sund odlingsmark!

Det är alltså slagg från masugnarna (järnutvinning).
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 20:02 av skiesabove »
//Lina

bo_i_dala

« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 09:23 »
Hej!
Paddex är jättebra som underlag vet inte vad det kostar!
Om du kan, gör den  lite bredare än 20 meter(23!).
Bo

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #28 skrivet: 02 dec-10 kl 09:33 »
Jag har en 20x40 bana dränering och rörgravsgrus (naturgrus storlek 0-8 mm)   Harvar/sladdar  med fyrhjulingen  då och då! ca 20-25 lass med 8 tons lastbil tror jag det blev.... . men det behövs nu ett par 3 lass till nu när den satt sig

Gångtrött

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 dec-10 kl 11:42 »
Hur tjockt lager blir det då ungefär?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 03 dec-10 kl 12:03 »
Hur tjockt lager blir det då ungefär?

Tja en 20 cm tror jag  lite mer på vissa ställen och även dock lite mindre och det är där jag behöver nytt, har ett ställe där "mattan" under kan komma fram ibland så där behövs det mer

amris4ever

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 20 nov-14 kl 18:22 »
Vilken tid på året är det bäst att anlägga ridbana.Sommar när det är tort eller vinter när marken är frusen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1755 gäster, 2 användare
von tratt, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser