Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?  (läst 22016 gånger)

Utterman

• Skåne
SV: Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?
« Svar #40 skrivet: 09 nov-10 kl 17:43 »
Behöver inte plugga ngt som jag redan känner till. Lyrica är inte indikerat för depression. Så var det med det! Det som normalt förknippas med antidepressiv behandling är t.ex. prozac (fontex), zoloft, cipramil, och liknande. Läs på om biverkningar på dessa istället för att diskutera pregabalin indikerat för generellt ångestsyndrom, epilepsi och neuropatisk smärta. Jag kan ge dig referenser på skador uppkommna av "naturläkemedel" om du vill plugga vidare.

Kul debatt det här som nödvändigvis inte behöver resultera i spydigheter, eller?

Tänk va läkarkåren har fel då.. för dom skrev ut lyrica till mig för min depression... och ge gärna dina synpunkter på skador efter naturprodukter, gärna sånna som forskats fram.. inte skrönor o folk som hört belladonna e bra o tuggar i sig tills dom kolar.. typ som dig vad jag förstått då du kilar ut o tuggar i dig blommor i din fantasi lixom ;) så spydigheter? tja.. du e rätt duktig på det :)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 09 nov-10 kl 21:38 »
Vill abolut inte vara spydig mot någon. Är bara tveksam till alla så kallade naturläkemedel. Har träffat en folk som gjort sig en mindre förmögenhet på detta, med verkningslösa substanser till hutlösa priser. Oetiskt och straffbart om du frågar mig. Lyrica är kanske inte det mest representativa preparatet mot depression, eller ångest. Men jag tror allmän praktiserande läkare i gemen har svårt att se skillnader mellan de båda och skriver ut preparat av vana snarare än kunskap? Jag har bara en oro att man försöker självbehandla sig med allehanda mer eller mindre verkningslösa dekokter för åkommer vars hjälp finns tillgänglig till lägre pris och med kartlagda bieffekter...

PS - jag käkade inte upp det som återstod av mina Clematis - det var ett skämt och inte avsett som en spydighet. Ber om ursäkt i så fall.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

capitan

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 nov-10 kl 23:00 »
har följd debatten här : av egen erfarenhet konstanterat att regelbunden näringsriktig kost och motion gör susen, detta kan komplementeras med bastu och massage,för övrig är det skönt att vistas i naturen tända en eld och bara vara, ett gott garv är viktig, musik och dans är befriande , interlektuell och social stimulans ger kraft, allt detta med garanterat positiv efekt. litar själv varken på homeopatisk hokuspokus eller farmaknark.jag tror på livet som måste levas ut på gott och ont , så kommer nog hjärnans signalsubstans hänga med där.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #43 skrivet: 10 nov-10 kl 09:56 »
Vill abolut inte vara spydig mot någon. Är bara tveksam till alla så kallade naturläkemedel. Har träffat en folk som gjort sig en mindre förmögenhet på detta, med verkningslösa substanser till hutlösa priser. Oetiskt och straffbart om du frågar mig. Lyrica är kanske inte det mest representativa preparatet mot depression, eller ångest. Men jag tror allmän praktiserande läkare i gemen har svårt att se skillnader mellan de båda och skriver ut preparat av vana snarare än kunskap? Jag har bara en oro att man försöker självbehandla sig med allehanda mer eller mindre verkningslösa dekokter för åkommer vars hjälp finns tillgänglig till lägre pris och med kartlagda bieffekter...

PS - jag käkade inte upp det som återstod av mina Clematis - det var ett skämt och inte avsett som en spydighet. Ber om ursäkt i så fall.
Att läsa i diverse farmakopé innan vi här på örter sätter i oss något är väl det troligaste. Är det vad du egentligen vill testa  ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Elcyion

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 10 nov-10 kl 10:21 »
Tänk va läkarkåren har fel då.. för dom skrev ut lyrica till mig för min depression... och ge gärna dina synpunkter på skador efter naturprodukter, gärna sånna som forskats fram.. inte skrönor o folk som hört belladonna e bra o tuggar i sig tills dom kolar.. typ som dig vad jag förstått då du kilar ut o tuggar i dig blommor i din fantasi lixom ;) så spydigheter? tja.. du e rätt duktig på det :)

Jag förstår precis vad Quercus menar. Tittar du i fassen, är Lyrican framtagen för att används bl.a. för att behandla epilepsi, neuropatisk smärta och generaliserat ångestsyndrom hos vuxna.
Det är ingen medicin som jag skulle kalla en antideppressiv, eftersom den inte är utformad till det. Men det betyder inte att den inte kan fungera som det.
Det finns massor av liknande exempel:

Theralen - ges mot ångest och sömnsvårigheter (allergimedicin)
atarax - ges mot ångest och sömnsvårigheter (allergimedicin)

Nu har jag tappat namnet, men det finns även en ganska stark och vanebildande epelepsi medicin som används för att behandla svår deppression.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #45 skrivet: 10 nov-10 kl 10:47 »
Jag förstår precis vad Quercus menar. Tittar du i fassen, är Lyrican framtagen för att används bl.a. för att behandla epilepsi, neuropatisk smärta och generaliserat ångestsyndrom hos vuxna.
Det är ingen medicin som jag skulle kalla en antideppressiv, eftersom den inte är utformad till det. Men det betyder inte att den inte kan fungera som det.
Det finns massor av liknande exempel:

Theralen - ges mot ångest och sömnsvårigheter (allergimedicin)
atarax - ges mot ångest och sömnsvårigheter (allergimedicin)

Nu har jag tappat namnet, men det finns även en ganska stark och vanebildande epelepsi medicin som används för att behandla svår deppression.
Nu måste jag protestera. Det är oetiskt och oproffessionellt att öht ta upp olika indikationer för  namngivna skolmediciner  här på tråden.   Är någon namngiven skolmedicin av allämnintresse finns Hälsa på ljugarbänken.

Jag anmäler också till Monica på stört  >:D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #46 skrivet: 10 nov-10 kl 11:28 »
om det kan vara PMS som spökar så kan man göra örtte på daggkåpa, som kan användas mot diverse "kvinnoproblem".
det man ska tänka på ang örtmedeciner är att inte överdosera (3 koppar/dag i tre veckor MAX) om inte man har fått nått annat "utskrivet" från tex en örtterapeut.

Quercus

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 10 nov-10 kl 12:40 »
Citera
Nu måste jag protestera. Det är oetiskt och oproffessionellt att öht ta upp olika indikationer för  namngivna skolmediciner  här på tråden.   Är någon namngiven skolmedicin av allämnintresse finns Hälsa på ljugarbänken

Men bäste Knöcklan...nu får du ta igen dig. Alla indikationer finns tillgängligt på nätet för respektive receptbelagt läkemedel. Vad är det som är oetiskt med det? Dessutom diskuterar man ofta naturmediciner i jämförelse med mer traditionella läkemedel. En censur av dylik karaktär som du föreslår tror jag, och säker många med mig, är oetiskt och rent av korkat. Synd jag tycker du haft så mång intelligenta inlägg tidigare...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Elcyion

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 10 nov-10 kl 12:50 »
Nu måste jag protestera. Det är oetiskt och oproffessionellt att öht ta upp olika indikationer för  namngivna skolmediciner  här på tråden. Är någon namngiven skolmedicin av allämnintresse finns Hälsa på ljugarbänken.

Jag tycker att du överreagerar. Namngiven skolmedicin hade redan tagits upp tidigare i tråden (och inte av mig). Jag valde att skriva mitt inlägg eftersom det kändes som om Quercus och Utterman kommunicerade om varandra.
Jag ansåg att det var onödigt att det skulle bli tjaffs i tråden enbart pga att två personer pratade förbi varandra.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag missuppfattade situationen mellan Quercus och Utterman.
Jag har aldrig försökt förorda att någon här inne ska ta antingen det ena eller det andra preparatet. Jag skrev tidigare ett inlägg om Johannesört just ang. en biverkning som inte hade tagits upp i tråden.
Men jag lade aldrig någon åsikt vid användandet av Johannesört eller inte. Skrev att jag bara tyckte att man skulle vara medveten om just den bieffekten innan man på allvar funderade igenom att använda preparatet. Jag skulle skriva precis samma sak om det gällde en skolmedicin där jag vet om en bieffekt som jag tycker att man ska ta sig en allvarlig funderare på.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

malines

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 10 nov-10 kl 19:54 »
Om en nu är nyfiken på att jämföra diverse preparat från skolmedicinen med naturläkemedel föreslår jag att en tar en noggrann titt i boken "Örtmedicin och växtmagi", Det Bästa-förlag. Där listas olika växters kemiska sammansättning.

Att debattera skolmedicin vs. örtmedicin är fruktlöst och korkat. Användandet av örter handlar i detta sammanhang om en självhushållningsväg till  bättre mående, och om en inte är intresserad av denna självhushållninngsväg utan hellre betalar pengar för preparat som är godkända ngn myndighet tycker jag personligen att det  borde kännas meningslöst att lägga tid på detta forum.

Skolmedicinen har sina poänger, men det har även de s.k. "naturläkemedlen". Om en läser på noga innan en behandlar sig med ngt preparat får en bästa resultat. Detta gäller oavsett vilken skola en väljer.

Apropå nedstämdehet och irritation på vintern: Var utomhus i största möjliga mån. Få i dig näringsrik mat med mycket bra fetter och vitaminer. Glöm INTE järnet. Sov på natten, så mycket du bara kan. Låt kroppen gå ner i varv, som den är menad att göra. Klarar du inte att varva ned själv är Johannesört i små doser ett ypperligt hjälpmedel för avslappning, men det är varm choklad oxå, eller andningsövningar, eller.... Ja, varianterna är många.

Till sist: Bråkar jag med naturen och kroppen följer biverkningar. ALLTID. Oavsett om jag stoppar i kroppen för mycket socker, för mycket fett, för mycket cannabis eller för mycket antidepressiva. Oavsett om jag sover för mycket, för lite, rör på mig för mycket eller för lite... Enda sättet att slippa biverkningar är att sköta mig exemplariskt och leva så naturligt som möjligt, och inte ens då slipper jag att bli sjuk, trött, stressad, arg, förstoppad eller pmsig.

Snälla håll er till tavlans ursprung.

MVH

Monica

« Svar #50 skrivet: 10 nov-10 kl 21:08 »
Om en nu är nyfiken på att jämföra diverse preparat från skolmedicinen med naturläkemedel föreslår jag att en tar en noggrann titt i boken "Örtmedicin och växtmagi", Det Bästa-förlag. Där listas olika växters kemiska sammansättning.

Att debattera skolmedicin vs. örtmedicin är fruktlöst och korkat. Användandet av örter handlar i detta sammanhang om en självhushållningsväg till  bättre mående, och om en inte är intresserad av denna självhushållninngsväg utan hellre betalar pengar för preparat som är godkända ngn myndighet tycker jag personligen att det  borde kännas meningslöst att lägga tid på detta forum. Skolmedicinen har sina poänger, men det har även de s.k. "naturläkemedlen". Om en läser på noga innan en behandlar sig med ngt preparat får en bästa resultat. Detta gäller oavsett vilken skola en väljer.

Apropå nedstämdehet och irritation på vintern: Var utomhus i största möjliga mån. Få i dig näringsrik mat med mycket bra fetter och vitaminer. Glöm INTE järnet. Sov på natten, så mycket du bara kan. Låt kroppen gå ner i varv, som den är menad att göra. Klarar du inte att varva ned själv är Johannesört i små doser ett ypperligt hjälpmedel för avslappning, men det är varm choklad oxå, eller andningsövningar, eller.... Ja, varianterna är många.

Till sist: Bråkar jag med naturen och kroppen följer biverkningar. ALLTID. Oavsett om jag stoppar i kroppen för mycket socker, för mycket fett, för mycket cannabis eller för mycket antidepressiva. Oavsett om jag sover för mycket, för lite, rör på mig för mycket eller för lite... Enda sättet att slippa biverkningar är att sköta mig exemplariskt och leva så naturligt som möjligt, och inte ens då slipper jag att bli sjuk, trött, stressad, arg, förstoppad eller pmsig.

MVH

Tack - jag kunde inte skrivit det bättre själv!

Den här delen av alternativ heter just Örter av en anledning. Det är för att vi ska kunna diskutera örter och erfarenheter av att använda desamma. Så låt oss hålla oss till det :)

Utterman

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 10 nov-10 kl 21:57 »

Att debattera skolmedicin vs. örtmedicin är fruktlöst och korkat. Användandet av örter handlar i detta sammanhang om en självhushållningsväg till  bättre mående, och om en inte är intresserad av denna självhushållninngsväg utan hellre betalar pengar för preparat som är godkända ngn myndighet tycker jag personligen att det  borde kännas meningslöst att lägga tid på detta forum.

Skolmedicinen har sina poänger, men det har även de s.k. "naturläkemedlen". Om en läser på noga innan en behandlar sig med ngt preparat får en bästa resultat. Detta gäller oavsett vilken skola en väljer.

MVH
Bra skrivet... tröttsamt att behöva försvara örter på ett alternativforum lixom...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Quercus

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 10 nov-10 kl 22:47 »
Håller med. Jag tror inte att örter är en alternativ behandling till fysioligska problem och det är i de flesta fall lurendrejeri och inget annat. De koncentrat man finner av aktiva beståndsdelar i dessa medel är försummbara och i bästa fall verkningslösa. Jag tror stenhårt på att mentalt välmående leder till ett fysiologiskt dito. Man ska aldrig förringa placebo effekten som är dåligt dokumenterad i litteraturen. Örtbehandling är en religion precis som alla andra religioner. Ingen vet, inget finns vetenskapligt dolumenterat, men religon skördar väldigt många liv av (o)förklarlig anledning?  ???

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #53 skrivet: 11 nov-10 kl 08:58 »
Håller med. Jag tror inte att örter är en alternativ behandling till fysioligska problem och det är i de flesta fall lurendrejeri och inget annat. De koncentrat man finner av aktiva beståndsdelar i dessa medel är försummbara och i bästa fall verkningslösa. Jag tror stenhårt på att mentalt välmående leder till ett fysiologiskt dito. Man ska aldrig förringa placebo effekten som är dåligt dokumenterad i litteraturen. Örtbehandling är en religion precis som alla andra religioner. Ingen vet, inget finns vetenskapligt dolumenterat, men religon skördar väldigt många liv av (o)förklarlig anledning?  ???

bara en fråga men hur tror du man botade sjukdomar m.m. innan mordern medecin?
de flesta morderna medeciner har sin grund i örter m.m.
man har bara tex koncentrerat, rensat bort andra ämnen och eller kommit på en kemisk variant så man kan patentera det så att man kan tjäna pengar på det. (man kan ju inte patentera växter)

nu säger jag ju inte att allt funkar men för många "hemmakrämpor" funkar mycke örtmedecin och säkert även till allvarligare saker men det kan och ska man inte försöka behandla själv.
Sugen på te? www.tealovers.se

malines

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 11 nov-10 kl 08:59 »

Föreslår som sagt att du läser "Örtmedicin och växtmagi." Apropå religion är din egen övertygelse fanatiskt sektliknande.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #55 skrivet: 11 nov-10 kl 09:07 »
bara en fråga men hur tror du man botade sjukdomar m.m. innan mordern medecin?
de flesta morderna medeciner har sin grund i örter m.m.
man har bara tex koncentrerat, rensat bort andra ämnen och eller kommit på en kemisk variant så man kan patentera det så att man kan tjäna pengar på det. (man kan ju inte patentera växter)

nu säger jag ju inte att allt funkar men för många "hemmakrämpor" funkar mycke örtmedecin och säkert även till allvarligare saker men det kan och ska man inte försöka behandla själv.

gaah glömde att jag var inne på killens... det ovan är min åsikt eller vad man nu ska säga  :-[

Quercus

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 11 nov-10 kl 09:16 »
Citera
Föreslår som sagt att du läser "Örtmedicin och växtmagi." Apropå religion är din egen övertygelse fanatiskt sektliknande.

Jösses... :-[ 

Jag tycker det är fantastiskt att intelligens, begåvning och analytisk förmåga kan uppvisa en stor variation inom den biologiska mångfalden. Visst är naturen fantastisk  :D

esten

• -
« Svar #57 skrivet: 11 nov-10 kl 10:51 »

Nu är det så här också ; Att om du går till en vanlig doktor på ditt vanliga sjukhus och får med dig medicin , så är det inte säkert att den medicinen ÄR tillredd i ett labb under strikta regler av konstgjorda substanser . Den medicin du får kan lika väl vara gjord av örter .
I vissa fall har man ännu inte lyckats syntetisera ämnena i växter så att det går att tillverka av "kemiska" ämnen . Tex digitalis gör fortfarande av digitalisblomma . Det finns många fler .
Så du får nog kolla lite bättre och inte bara sätta medicinerna i "olika" grupper natur vs skolmedicin .

Quercus

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 11 nov-10 kl 11:38 »
Bäste Esten - jag vet. Jag har studerat pharmakologi. Digoxin, som finns i läkemedlet Lanakrist är ett av undantagen där man fortfarande tvingas extrahera substansen ur växtmaterial. Det är dock inte vanligt att man av läkaren får preparat som direkt härstammar från extrakt, så det får du nog kolla upp lite noggrannare min vän.

esten

• -
« Svar #59 skrivet: 11 nov-10 kl 11:50 »
England är ett av de länder som i europa odlar opiumvallmo för framställning av morfin .
Här runt mig är det inte ovanligt med hampa odling för att tillverka röktobak till långtidssjuka med smärttillstånd .
Och listan går vidare .

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser