Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?  (läst 22025 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-10 kl 22:30 »
Håller med om Johannesört. Dess biverkningar hade aldrig fått den registrerad som läkemdel. Ämnet blockerar en del enzym i levern som gör att andra läkemedel "blockeras" och blir antingen verkningslösa eller ger farliga plasmakoncentrationer. Orsaken till nedstämdhet ska man inte skoja med. Jag vet att jag är på "Alternativ", men ibland får man kanske tumma på det och speciellt när det gäller ångest och depression. Betänk att detta är en mild till kraftig rubbning av signalsubstanser i hjärnan och bör tas på hyffsat allvar. Mitt råd är att fundera på en serotonin återupptagshämmare om symptomen påverkar vardagen för mycket och det är jobbigt att leva ett normalt liv. Jag vet att synpunkter på att ta läkemedel mot dessa åkommor är i Sverige väldigt stigmatiserat. Man söker ofta alternativ som i bästa fall är verkningslösa och i sämsta fall skadliga. Vem skulle t.ex. rekommendera en diabetiker att sluta med insulin för att istället stoppa i sig någon fiffig ört eller något?  ;)
Undrar om D-vitamin kan va nåt i det här sällskapet ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ekorre

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-10 kl 22:44 »
Hej Trolltyra,

Om du inte tycker du behöver gå i samtalsterapi, så är ett besök hos en kinesiolog det jag skulle rekommendera. Min k. säger att kvinnors symptom vid menstruation i själva verket är hur vi faktiskt mår, men att kroppen annars alltid kompenserar för dessa symptom. Men under menstruationen har den inte tid/kraft att göra något annat än att sköta blödandet. Förmodligen har du hormonella rubbningar och då kan det vara bra med en eller flera örter som balanserar detta. Jag har använt preparat som Silverax, GABA, Hjärtstilla, mattram, järn och massor av vitaminer. Men dessa har varit välavvägt utplockade av en fackman!

En indisk ayurvedisk "huskur" som gäller den som har mycket av doshan Vata, är att lägga om kosten lite vid höstens intåg, så att man äter mat och pysslar med saker som balanserar Vata. Detta kan t ex innebära att man istället för lätt och "kall" mat som sallad och råa grönsaker, äter långkok med mycket fett i och dricker varma söta drycker.

Man kan prova sig fram. Men om dina symptom är mycket lindriga kanske en liten balansering av dina doshor räcker för att du ska ta dig igenom den värsta höstdeppen. Deepak Chopra har en bra bok om detta, men det finns säkert någon sajt på nätet där man kan kolla sina doshor.

Lycka till!  Hälsar ekorre

MinnaH

« Svar #22 skrivet: 03 nov-10 kl 20:04 »
Hej

Jag kan rekommendera Femicur som är ett naturläkemedel. Hjälpte mig oerhört! Hela familjen tyckte jag blev så trevlig och beskedlig....önskade att jag börjat med detta långt tidigare. Detta medel består av Munkpeppar och man tar en kapsel om dagen. Medlet används först och främst vid PMS besvär som då i mitt fall visar sig i humöret. Finns på Apoteket. Annars kan det vara bra med Sojabönor för de innehåller växthormoner som kan vara till hjälp.
Så nu vill jag inte vara utan eftersom jag gillar mig mer som "snäll go och gla´". Lycka till!
Bor på en liten gård i skogen med min lilla familj.
Får, höns, myskankor, 3 katter och en hund.
Älskar livet!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 04 nov-10 kl 13:12 »
Alla växter innehåller olika tillväxtregulerande hormoner. Vad är det du menar du?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 04 nov-10 kl 14:29 »
En viktig skillnad mellan registrerade läkemedel och naturpreparat är att man har väldigt bra koll på eventuella biverkningar. Lansering av ett naturläkemedel kräver inte någon kartläggning eller studier av biverkningar trots att många dessa bevisligen innehåller biologiskt aktiva substanser (t.ex. Johannesört, ginseng, bilobia-extrakt). Genom att kalla dessa "naturläkemedel" vilseleds många att tro att de är mer harmlösa än riktiga läkemedel vilket är en olycklig och ibland farlig missuppfattning. Vissa naturläkemedel är rena rävgifter och speciellt i de fall de blockerar för andra preparat. Vem kunde tro att t.ex. grapefrukt kunde blocka vissa läkemedel så dessa blev rent av toxiska (t.o.m. dödliga) :o?

Vi bör vara otroligt försiktiga då vi laborerar med icke registrerade "naturpreparat"
« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 14:38 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Matilda Alexandra Andersson

• Naturnära i själen och stadsnära i kroppen.
    • Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #25 skrivet: 05 nov-10 kl 21:32 »
yesss! många bra svar här!
alldeles för mycket att göra för att hinna svara på respektives braiga svar men vill bara visa att jag läser dem ;) hoho!

Dricker lite Johannesört-te efter angiven dos  - en tsk till vattnet morgon och kväll och kände lite lättnad. Placebo effekt månne men finemang för mig!

Är verkligen inte djupt deprimerad alls men har mycket humörsvängningar!
Ayurvedan borde jag tänkt på! Faktum är att jag mår toppen på skolan där vi alltid får lagad varm mat medan jag hemma visserligen äter allt jag behöver men jag tillagar det sällan.

menmen! Alla har så  bra tankar och idéer! Fin fint!

Ört-téet Kvällsro från friggs kände jag var toppen för mig också.
just för att det är lugnande.

självklart ska man tänka långsiktigt för att vara hälsosam o kropp och själ men en kopp för stunden är också bra :)

LasseDalom

• -
« Svar #26 skrivet: 05 nov-10 kl 21:47 »
Stress kanske?

i så fall

Min rekommendation: Dra ned på kraven på dig själv och njut en kopp te!

Quercus

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 06 nov-10 kl 00:07 »
Antagligen en placebo effekt - men ej att förringa. Dock oftast med kortvarig duration.

Jag hoppas du hittar lugn och frid - med eller utan intag av lyckobringande substanser.

Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Utterman

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 06 nov-10 kl 00:20 »
Enklast vad gäller naturläkemedel är att söka efter dom i Tyskland då dom ligger ljusår föra övriga länder i både andvändandet OCH forskning på biverkningar mm.. så visst katten finns det dokumenterat och analyserat, men som allt annat handlar det om pengar, kemiföretagen lobbyerar och politikerna köper det, naturläkemedel är helt enkel bra för människan o djuren, men biverkningen e ebb i kassan hos kemi o läkemedelsföretagen...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 06 nov-10 kl 00:31 »
Kan tillägga att räddningsdroppar är effektivt, förvånandsvärt effektiv vid humörsvängningar.. finns lite överallt hos homeopater, men skickar en länk, men ett råd, sök runt för priserna kan variera kraftigt...

http://www.mlja.se/orter_info.php?art_nr=AR1

Räddningsdroppar - Five Flower Remedy   
Verkan:Räddningsdropparna har förmågan att lösa upp ens spänningar, vilket även gäller om man tillfälligt känner sig väldigt uppskruvad eller ur balans. Om man varit utsatt för någon form av chock, oväntade dåliga nyheter, om det förekommit någon upprörande familje-angelägenhet, stor sorg eller om man känner sig orolig, skräckslagen, förvirrad eller panikslagen, kommer Räddningsdropparna att lindra våndorna och göra en stark nog att möta situationer av stress. Den kan också användas då man står inför ett examensprov, skall gå på anställningsintervju, hålla föredrag, stå på scenen, ta sitt körkort eller gå till tandläkaren.
Varning:.
Användning:För omedelbart bruk blandas 4 droppar i ett glas vatten, vilket man dricker i små klunkar. Har man inte tillgång till vatten, går det bra att droppa 4 droppar direkt under tungan. Det är alltid klokt att ha en liten flaska Räddningsdroppar i beredskap ifall något oväntat skulle inträffa. Medlet är naturligtvis inte avsett att ersätta annan medicinsk hjälp, men kan utan tvivel befria från rädsla och på så sätt återställa det lugn som är nödvändigt för att den egna självläkningsprocessen skall komma till stånd.
Dosering: 4 droppar till människa och djur
Storlek: 10 ml
Pris: 120:-
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Quercus

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 07 nov-10 kl 08:43 »
Visst är det intressant att dessa preparat aldrig har en innehållsförteckning? Detta medel tycks ge ångestdämpning...120 kr för 10 ml? Någon försöker tjäna en bra slant på något som kunden aldrig får reda på vad det är...vad har dom att dölja? Jo möjligen att dropparna inte rimligen kan ge någon effekt alls. Sorgligt att denna branchen omsätter miljardtals kronor bara i Sverige på folks osäkerhet och olycka. Skäms! >:(

knöcklan

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 07 nov-10 kl 10:37 »
Visst är det intressant att dessa preparat aldrig har en innehållsförteckning? Detta medel tycks ge ångestdämpning...120 kr för 10 ml? Någon försöker tjäna en bra slant på något som kunden aldrig får reda på vad det är...vad har dom att dölja? Jo möjligen att dropparna inte rimligen kan ge någon effekt alls. Sorgligt att denna branchen omsätter miljardtals kronor bara i Sverige på folks osäkerhet och olycka. Skäms! >:(
Alla vi andra känner till en bransch som bevisligen omsätter ännu mer pengar.  Att ta fram ny antibiotika är inte intressant för denna bransch eftersom det inte ger tillräcklig återbäring. Pratade igår med en kompis som arbetar med antibiotika.  Forskningen för att få fram nya  typer av antibiotika kommer  att tas från skattepengar i rika (och fattiga?) länder. Och det är bråttom.

Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Quercus

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 07 nov-10 kl 12:12 »
Nej eftersom patentiden på läkemedelsubstanser är så kort blir det en förlustverksamhet att ta fram nya antibiotika. Läkemedelsbranchen är lika lite en ideell välgörenhetsverksamhet som vilken vinstrivande verksamhet som helst. Synd bara att gemene man tycker det är konstigt att även läkemdelsbranchen måste gå med vinst? Det kostar en förmögeneht att forska fram nya substanser och en väldigt stor del av vinsten går tillbaka in i forskningen. Så är knappast fallet med de ofta dyrare naturläkemedel som folk proppar i sig helt oreserverat.

Utterman

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 07 nov-10 kl 17:28 »

Öh... klart som f*n det finns innehålsförteckning, som det enl lag skall finnas med... och om du sedan ser vad jag skriver att man kan leta vidare för det finns säkert billigare ställen, själv har jag hittat samma flaska för ringa 340 kr... så vist finns det de som skor sig.. och de som inte gör det :) men knappast industrin....

så ska någon skämmas e de du..som tydligen utalar dig för stort.. och dropparna funkar...väldigt bra på både folk o fä... klart bättre än tex antidepressiva medel med flertalet biverkningar och missbruksliknande sug...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 07 nov-10 kl 17:56 »
 ;D vad det skulle behövas på flera personer på det här forumet med sånna örter  ;D

Ingen nämnd, ingen glömd :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 nov-10 kl 00:29 »
Nej eftersom patentiden på läkemedelsubstanser är så kort blir det en förlustverksamhet att ta fram nya antibiotika. Läkemedelsbranchen är lika lite en ideell välgörenhetsverksamhet som vilken vinstrivande verksamhet som helst. Synd bara att gemene man tycker det är konstigt att även läkemdelsbranchen måste gå med vinst? Det kostar en förmögeneht att forska fram nya substanser och en väldigt stor del av vinsten går tillbaka in i forskningen. Så är knappast fallet med de ofta dyrare naturläkemedel som folk proppar i sig helt oreserverat.

Men eftersom du ber så snällt ;) så kan jag dela med mig av vad det innehåller ;)
innehållet i räddningsdroppar understruket..

Dr Bach delade in de 38 blomessenserna i sju grupper
Rädsla och fruktan:
Aspen, Cherry plum, Mimulus, Red Chestnut, Rock Rose.
Osäkerhet:
Cerato, Gentian, Gorse, Hornbeam, Sclearanthus, Wild oat.
Bristande intresse för nuvarande situation:
Clematis, Chestnut Bud, Honeysuckle, Mustard, Olive, White chestnut, Wild rose.
Ensamhet:
Heather, Impatiens, Water Violet.
Överkänslighet mot inflytande och idéer:
Agrimony, Centaury, Holly, Walnut.
Modlöshet och förtvivlan:
Crab apple, Elm, Larch, Oak, Pine, Star of Betlehem, Sweet chestnut, Willow.
Överdriven omsorg om andra:
Beech, Chicory, Rock water, Vervain, Vine, Five Flower Remedy
Ingen av de 38 blomessenserna är skadlig eller vanebildande. Det finns ingen risk för överdosering. Därför kan de användas av vem som helst. Detta var just Dr Bach´s syfte – ”heal thyself” – att människan skulle kunna bota sig själv.

saxat från  http://www.aromacreative.se/blomsterterapi_start.asp  där det går att läsa mer om Dr Bach....

Quercus

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 08 nov-10 kl 12:32 »
Citera
så ska någon skämmas e de du..som tydligen utalar dig för stort.. och dropparna funkar...väldigt bra på både folk o fä... klart bättre än tex antidepressiva medel med flertalet biverkningar och missbruksliknande sug...

Bäste Utterman...jag tror inte du känner till moderna antidepressiva medel...missbruksliknande sug? Que? Nä, nu får du läsa på. Ingen av de moderna AD-behandlingarna har beroende framkallande effekter och allt som är biologiskt aktivt har som regel någon form av biverkningar dock av det lindrigare slaget.

Jag läste med spänning ditt inlägg om de olika blomessencerna. Med tanke på denna trådens karaktär tänkte jag att jag skulle testa...

Citera
Bristande intresse för nuvarande situation:
Clematis, Chestnut Bud, Honeysuckle, Mustard, Olive, White chestnut, Wild rose.

Jag rusade ut i trädgården och satte i mig de delar av min Clematis som inte frosten tagit. Jag spydde våldsamt i komposten så nog tusan har naturläkemedel biverkningar ;D

Utterman

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 08 nov-10 kl 13:51 »
Bäste Utterman...jag tror inte du känner till moderna antidepressiva medel...missbruksliknande sug? Que? Nä, nu får du läsa på. Ingen av de moderna AD-behandlingarna har beroende framkallande effekter och allt som är biologiskt aktivt har som regel någon form av biverkningar dock av det lindrigare slaget.

Jag läste med spänning ditt inlägg om de olika blomessencerna. Med tanke på denna trådens karaktär tänkte jag att jag skulle testa...

Jag rusade ut i trädgården och satte i mig de delar av min Clematis som inte frosten tagit. Jag spydde våldsamt i komposten så nog tusan har naturläkemedel biverkningar ;D
Hmmm då får du läsa lite till då det inte står att det är hela blommor du ska äta ;) och tja.. har själv adhd och haft djup depprision så jag vet nog om hur det är att stoppa i sig kemiska preparat... vi kan ju tex ta en anti dep med, Lyrica, som även är högt skattad på drogmarknanden, OCH beroendeframkallande,,biverkningar förutom att man blir beroende är illamående, hjärtklappning mm mm så plugga på lite så kan vi diskutera sen, men att pröva naturpreparaten skadar inte, och det finns ingen dokumenterad biverkning, och ja den har forskats på...

Quercus

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 08 nov-10 kl 15:03 »
Behöver inte plugga ngt som jag redan känner till. Lyrica är inte indikerat för depression. Så var det med det! Det som normalt förknippas med antidepressiv behandling är t.ex. prozac (fontex), zoloft, cipramil, och liknande. Läs på om biverkningar på dessa istället för att diskutera pregabalin indikerat för generellt ångestsyndrom, epilepsi och neuropatisk smärta. Jag kan ge dig referenser på skador uppkommna av "naturläkemedel" om du vill plugga vidare.

Kul debatt det här som nödvändigvis inte behöver resultera i spydigheter, eller?

knöcklan

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 08 nov-10 kl 17:51 »

Behöver inte plugga ngt som jag redan känner till. Lyrica är inte indikerat för depression. Så var det med det! Det som normalt förknippas med antidepressiv behandling är t.ex. prozac (fontex), zoloft, cipramil, och liknande. Läs på om biverkningar på dessa istället för att diskutera pregabalin indikerat för generellt ångestsyndrom, epilepsi och neuropatisk smärta. Jag kan ge dig referenser på skador uppkommna av "naturläkemedel" om du vill plugga vidare.
Kul debatt det här som nödvändigvis inte behöver resultera i spydigheter, eller?

??? ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser