Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?  (läst 22048 gånger)

Matilda Alexandra Andersson

• Naturnära i själen och stadsnära i kroppen.
    • Västergötland
    • Musik-sida
Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?
« skrivet: 01 nov-10 kl 19:44 »
Hej o hå!

Jag har problem med en kombination av nedstämdhet och aggressivitet på hösten, kanske kan det hänga ihop med pms också - men jag mår ungefär som vanligt då och helt prima fysiskt.
Men hösten är en förändringens tid för mig då mitt humör går i berg och dal-bana som min käraste märker tydligt då.
Jag blir lättirriterad och arg på småsaker och känner samtidigt att jag inte vill känna så och blir sedan nere när jag lugnat ner mig.

Kryddar med gurkmeja i te och mat för det brukar man ge hästar som är "arga".
Har någon ett annat bra förslag?
Tänkte dricka te mot nedstämdheten, men de andra?

Tackom på förhand!
/Matilda

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Ört/er som hjälper mot lättretlighet/aggressivitet?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-10 kl 23:23 »
Humle, johannesört
//Lina

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-10 kl 23:27 »
johannesört,valeriana?
Fjäderfän och kaniner

twinmamma

• Skåne
    • Örter och sånt
« Svar #3 skrivet: 02 nov-10 kl 07:15 »
Hej
På hösten och vintern är det vanligt med höst/vinterdepressioner och då beror det oftast på D-vitamin..Du får äta lite såna vitaminer så kanske det blir bättre. Det låter ju som du är en glad prick annars.
Diplomerad örttant

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 02 nov-10 kl 07:29 »
Säger samma som ovan, extra vitaminer behövs fär oss här i skandinavien. Inte bara D- som man får av solen men även alla B-vitaminer, de hjälper kroppen återställa sig fortare och man blir piggare framförallt. B-vitamin är även ett av "botemedlen" mot depression.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Flisa

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 nov-10 kl 07:57 »
Har läst någonstans om att PMS kan bli bättre om man tar t.ex linfröolja, ska ha något med obalans av de goda fettet i hjärnan om jag minns rätt. Lycka till /Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Matilda Alexandra Andersson

• Naturnära i själen och stadsnära i kroppen.
    • Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #6 skrivet: 02 nov-10 kl 09:18 »
Wow! tack för alla snabba svar!
Johannesört skall jag testa  - de var de jag menade när jag skrev att jag skulle dricka te (heh)
Och kurera kroppen med vitaminer o äta linfrön. finemang! Känns lättöverkomligt :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 02 nov-10 kl 11:52 »
Humlekottar, valerianarötter, citronmelissblad och kamomillblommor sägs fungera. Jag har testat alla i form av te. De är på sin höjd svagt lugnande, rogivande men i övrigt verkningslösa annat än som stämningsförhöjare.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ekojuice

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 nov-10 kl 12:07 »
Hej! Örter hjälper bara för stunden. Det viktiga är att få i sig tillräckligt med komplexa kolhydrater och utesluta snabba. Bananer, morötter, potatis, havre, grovt spannmål, nötter,frukt och bär är råmaterial för att bilda signalsubstansen serotonin som skapar välbefinnande och ger må bra känslor. Serotonin omvandlas till melatonin, sömnhormon, på kvällen men då måste B- vitaminer finnas närvarande. Socker och snabba kolhydrater urlakar kroppen på dessa vitaminer och då kan man varken bilda må bra hormon eller sömnhormon. Att vara ute i dagsljus reglerar också upp det hela och även fysisk aktivitet. Men framförallt- ät bara naturlig föda, inget skräp.
Fd ekolantbrukare som letar nytt boende på landet för att kunna odla för husbehov och ha mycket frukträd och bärbuskar.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #9 skrivet: 02 nov-10 kl 12:15 »
Håller med föregående talare, viktigt att få i sig "rätt" mat som bygger seretonin. Har för mig att bananer och nötter är extra bra. Här finns en bra artikel om du vill läsa mer om "gladmat": http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273

Jättenattljusolja ska ju hjälpa mot pms, så det kanske fungerar på vintersurhet också?

Själv blir jag hängig (trött och grinig) på hösten och det som fungerar bäst för mig är att ta det lite lugnare några veckor, sova ordentligt och motionera regelbundet. Även om jag är lite för trött för att träna så brukar det kännas bra när jag väl kommer igång, för då drar endorfinerna igång kroppen och "normaliserar" humöret. Har jag börjat en dag med ett träningspass så är jag glad, pigg, lugn och harmonisk resten av dagen.

Sist ett doseringstips jag läste någonstans: en kopp kamomillte gör dig glad, två koppar gör dig trött och tre koppar gör dig illamående.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 02 nov-10 kl 13:19 »
Om man har en liten ångestattack som man inte förstår sig på, det vill säga man har inget att ha ångest över egentligen, så är det bara att gå till kemisk motattack:

KAKAO.

Tag kakao, vatten och om du nu vill lite sötningsmedel (honung, socker, what you will). Blanda ihop till en deg, så mycket kakao att det är en deg alltså! Kan även smaksättas med pepparmintextrakt.
Rulla till bollar, som du rullar i kakao, stick en tandpetare i (dom blir lite kladdiga).

Ät. Inom tio minuter lär du känna en whoooooiiiiiiii-kick och ångesten blir rejält dämpad.

//Lina

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 02 nov-10 kl 20:48 »
Te på vitplister ska vara lugnande står det i en av mina örtböcker - som jag tyvärr inte har tillgång till nu - och jag brukade dricka det när min stressrelaterade insomnia var som värst... Nu har mina plantor som jag fick uppskickade från södra sverige dött(det växer inte här omkring) så nu får jag inget mer te :'(

Kanske kan det lugna ner ett lättretat/aggressivt hösthumör också ???

Hmmm... På tal om det skulle nog jag behöva prova råden som nämns i den här tråden också :-[

>:D :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 02 nov-10 kl 21:00 »
Vitplister värsta ogräset ju ....
Ska jag skicka ?

Har faktiskt lite torkat från i sommar .

Whippet

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 02 nov-10 kl 21:08 »
Vitplister värsta ogräset ju ....
Ska jag skicka ?

Har faktiskt lite torkat från i sommar .

Hade nog funderingar på att tvinga någon att göra det åt våren... nu har marken frusit här uppe i norr så det är kört att plantera ut det. Hör av mig i juni :D då ska du få skicka ;D

Tror att det är för att vitplister är ett ogräs på så många ställen som få har koll på att den är lugnande... om ni förstår hur jag tänker :P

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Elcyion

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 nov-10 kl 21:44 »
Vill bara säga ett "varningens ord" om johhanesört. Om den som äter dem även går på hormon preparat för att inte kunna få barn försämras det rejält av johannesört. Det står i princip alla bipacksedlarna att man antingen ska undvika att blanda dem eller tala med sin läkare om det.
För många år sedan var det många som blev gravida även med tex stav, spiral, p-piller... och det var i samband med det som detta uppdagades.
Det vore synd om det kom en ovälkommen överraskning (ovälkommen för den som inte vill ha barn nu/öht).

Sen om det hjälper eller inte, eller andra bra förslag, vet jag inte.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 nov-10 kl 21:58 »
Håller med om Johannesört. Dess biverkningar hade aldrig fått den registrerad som läkemdel. Ämnet blockerar en del enzym i levern som gör att andra läkemedel "blockeras" och blir antingen verkningslösa eller ger farliga plasmakoncentrationer. Orsaken till nedstämdhet ska man inte skoja med. Jag vet att jag är på "Alternativ", men ibland får man kanske tumma på det och speciellt när det gäller ångest och depression. Betänk att detta är en mild till kraftig rubbning av signalsubstanser i hjärnan och bör tas på hyffsat allvar. Mitt råd är att fundera på en serotonin återupptagshämmare om symptomen påverkar vardagen för mycket och det är jobbigt att leva ett normalt liv. Jag vet att synpunkter på att ta läkemedel mot dessa åkommor är i Sverige väldigt stigmatiserat. Man söker ofta alternativ som i bästa fall är verkningslösa och i sämsta fall skadliga. Vem skulle t.ex. rekommendera en diabetiker att sluta med insulin för att istället stoppa i sig någon fiffig ört eller något?  ;)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Tulipanros

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 nov-10 kl 22:04 »
Hej Matilda och ni andra!

Att få i sig bra och rätt saker är ju a och o för ett gott välbefinnande men i bland räcker det inte.

Att sätta sig en stund och andas, bara vara är ju viktigt.
Jag ägnar mig åt TMT.
Krångligt att förklara så här lite snabbt och måste nästan visas. Handlar om andning och olika punkter på kroppen som ska beröras.  Kan tas till när som helst. I bilen, på  toa, när du läser för barnen, ja ni fattar.
En enkel, underbar, skön övning utan konstigheter.
Det här funkar så bra och ger lugn OCH ny energi.

Hjälper gärna till via telefon, så skicka mig ett privat meddelande om du/ni vill ha lite hjälp.

Tjo!

Whippet

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 02 nov-10 kl 22:08 »
Det bästa rådet jag någonsin fått av en läkare(om jag har träffat massor av läkare) är att du ALDRIG ska ta ett natur- eller homeopatiskt preparat, inte heller dribbla med örter på egen hand, utan att rådgöra med den/de läkare som skrivit ut eventuella mediciner åt dig. Oavsett vilken typ av medicin det gäller!

Kan bli förödande konsekvenser om man har otur(mycket värre än att bli med barn)...

:-* /Anette

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #18 skrivet: 02 nov-10 kl 22:13 »
Vill bara säga ett "varningens ord" om johhanesört. Om den som äter dem även går på hormon preparat för att inte kunna få barn försämras det rejält av johannesört. Det står i princip alla bipacksedlarna att man antingen ska undvika att blanda dem eller tala med sin läkare om det.
För många år sedan var det många som blev gravida även med tex stav, spiral, p-piller... och det var i samband med det som detta uppdagades.
Det vore synd om det kom en ovälkommen överraskning (ovälkommen för den som inte vill ha barn nu/öht).

Sen om det hjälper eller inte, eller andra bra förslag, vet jag inte.
Undrar hur Johannisörten fungerar om man har svårt att få barn?  Samtidigt inser jag att sådana rön inte kommer oss vanliga tillgodo ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 02 nov-10 kl 22:18 »
Håller med om Johannesört. Dess biverkningar hade aldrig fått den registrerad som läkemdel. Ämnet blockerar en del enzym i levern som gör att andra läkemedel "blockeras" och blir antingen verkningslösa eller ger farliga plasmakoncentrationer. Orsaken till nedstämdhet ska man inte skoja med. Jag vet att jag är på "Alternativ", men ibland får man kanske tumma på det och speciellt när det gäller ångest och depression. Betänk att detta är en mild till kraftig rubbning av signalsubstanser i hjärnan och bör tas på hyffsat allvar. Mitt råd är att fundera på en serotonin återupptagshämmare om symptomen påverkar vardagen för mycket och det är jobbigt att leva ett normalt liv. Jag vet att synpunkter på att ta läkemedel mot dessa åkommor är i Sverige väldigt stigmatiserat. Man söker ofta alternativ som i bästa fall är verkningslösa och i sämsta fall skadliga. Vem skulle t.ex. rekommendera en diabetiker att sluta med insulin för att istället stoppa i sig någon fiffig ört eller något?  ;)
Nej ingen fiffig ört när LCHF-mat  fungerar bättre  ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
Vedklyvaren, Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser