Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utrotar man kardborrar?  (läst 6935 gånger)

winnitopi

• Uppland
Hur utrotar man kardborrar?
« skrivet: 01 nov-10 kl 09:29 »
Efter att ha haft en massa kor i hästhagen förra hösten är halva hagen full med kardborrar o de förstör livet för mig.Det går åt timmar åt att få bort dessa ur manar o svansar på hästarna.
Jag måste få bort skiten men hur??? Gå med röjare är inget alternativ,harprovat o jag orkar inte gå med den,den vibrerar för mycket!
Problem är till för att skjutas upp för att sen glömmas bort :)

tench

• -
    • Solrot
SV: Hur utrotar man kardborrar?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-10 kl 11:57 »
Dra upp de med rötterna eller använd bekämpningsmedel. Att slå dem kan fungera ifall de gått i blom. Kardborrarna är bienna vad jag vet. Sen finns det kanske massa frön som ligger och väntar på att gro så då får du systematiskt gå och plocka dem vart efter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

winnitopi

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-10 kl 23:18 »
Finns det nåt medel som inte är farligt för djuren? Dra upp dem skulle ta för lång tid,det är ju tusentals...

winnitopi

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-10 kl 21:52 »
Finns det några djur som äter kardborrar?

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 nov-10 kl 22:23 »
Vad jag vet så finns det inga djur i sverige som äter kardborrar.
Vore det min åker så bad jag någon med behörighet att spruta åkern med Roundup och sen plöja upp och så in nytt gräs till våren.

winnitopi

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 00:49 »
Gården är ekologisk så jag tror inte man får använda Roundup...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 01:00 »
Kardborren är 2arig. och bladen brukar vara uppskattat hos manga djur.  Som en del andra ogräs: det ska ätas upp!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 06 nov-10 kl 00:52 »
Gården är ekologisk så jag tror inte man får använda Roundup...

Om man har en ekologisk gård bör man kanske fundera på hur kardborrar passar in i de ekologiska sammanhangen och inte bara gå på ryggmärgsreaktionen att utrota dem. Vad säger de om jorden och hästhagen t ex? Varför dök de upp när det gick kor där? Har det med korna att göra och i så fall varför? Eller är det dags att ha något annat än hästar eller hästhage där ett tag?

För övrigt kunde det kanske funka med traktor och betesputsare om det är en större hage som inte är alltför kuperad eller stenig eller så. Slå av kardborrarna då och då.

Och vad gäller röjsåg finns det ju olika modeller som vibrerar olika mycket. Vibrerar det mycket är det troligen nåt fel på maskinen.

Annars låter det ju lovande om kardborrarna kan ätas av en del djur. Vilka? Tydligen inte hästar.

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 nov-10 kl 01:10 »
En stor näve grovsalt på varje planta. Hjälper mer än inget och är helt ofarligt.
//Luff

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 06 nov-10 kl 03:28 »
Jag tycker det är väldigt lätt att slå av styva växter som kardborrar med lie.
Inte alls så tungt som att använda röjsåg.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 06 nov-10 kl 08:08 »
Annars låter det ju lovande om kardborrarna kan ätas av en del djur. Vilka? Tydligen inte hästar.

Eller är det så att hästarna äter kardborrebladen som kommer det första året och (tror jag) i början av det andra? Så att det inte blir så många kardborrerötter som sätter frö? Medan korna inte gör/gjorde det? Så att de hann bilda kraftigare rötter förra hösten som blommar kraftigt i år? I så fall borde problemet mer eller mindre vara över nu, eftersom kardborrarna är tvååriga. Plantorna dör efter att de blommat. Men en del rötter kan kanske ta ett år till på sig. Du får se nästa år om det blommar då så kan det vara såna rötter. Men du lär få en massa kardborrefrön i marken. Jag antar att fröställningarna står kvar. Så på sätt och vis vore det bra att samla in dem innan de fröat av sig, om det inte är för mycket jobb. Men annars tror jag att bara man håller tillbaka dem första året (då de bara har blad) och i början av andra året (då de har blad och mer eller mindre späda skott) så gör det inget om det gror en del frön. Du och hästarna får väl hjälpas åt med det. Bladen är dessutom örtartade (mjuka), inte förvedade (hårda) som blomstjälkarna blir så småningom andra året. Jag skulle tro att första året och halva andra året går de bra att slå med lie, sen kanske de är lite hårda, men jag har inte testat och det har tydligen Nina W.

Dock får jag säga att jag odlat frö av kardborrerot, som ska vara samma art som stor kardborre, och jag tror de blommade flera år. Men Den virtuella floran säger att kardborrarna är tvååriga:
http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/search.pl?Match=1&Realm=virtflor&Terms=kardborre

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 06 nov-10 kl 11:09 »
Jag har testat att slå med lie och det går inte om borrarna blivit för stora , då studsar lien bara . Bäst går det med en kraftig grensax eller sekatör .
och om man kan ta dem redan när man ser den första rosetten .

Jag kan tänka mig att hästar äter kardborrarna , för de älskar det som är lite stickigt som tex tistlar .
Plockade tistlar och la in till hästarna .
Tistlarna är lite syrliga i smaken och jag tror hästarna gillar det . Dessutom är de fyllda med mineraler

tench

• -
    • Solrot
« Svar #13 skrivet: 06 nov-10 kl 11:23 »
esten:
Testa att vässa lien och kör med den på våren då de inte hunnit bilda så mycket vedämnen.

En stor näve grovsalt på varje planta. Hjälper mer än inget och är helt ofarligt.
Natriumklorid har LD50 på mellan 3-8 gram/kg. Inte helt nyttigt alltså. Ett näve på ett stort antal olika växtindivider kanske faktiskt kan ha en negativt påverkan. I sånt fall finns det någ ogräsbekämpningsmedel som är betydligt mildare, som ogräsättika eller liknande.
Jag skulle vara försiktig med saltet och är osäker på ifall det faller in under reglerna för vad som gäller i ekologisk produktion.

En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 06 nov-10 kl 11:29 »
esten:
Testa att vässa lien och kör med den på våren då de inte hunnit bilda så mycket vedämnen.

Har alltid brynet med och lien är vass .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 06 nov-10 kl 11:43 »
Attans, och du har testat att tänka bort dem?
Må gott \o/

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 06 nov-10 kl 11:46 »
Har jag sagt att jag vill ha bort dem ?
Bara på ställen de är i vägen . vill jag minska dem .

Men annars är de goda att äta . Blommor före blommning och blomstjälken är väldigt goda att äta .
Roten och bladen blir ett väldigt bra schampo att tvätta håret i .Mm.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 06 nov-10 kl 11:49 »
Jag blandade ihop dig med TS.
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 06 nov-10 kl 14:16 »
Jag kan tänka mig att hästar äter kardborrarna , för de älskar det som är lite stickigt som tex tistlar .

Men för att slippa kardborrebollarna (de mogna fröställningarna) så ska hästarna äta bladen första året och gärna även skotten på våren andra året. Gör de det?

Det är stora blad, t ex såna här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/arcti/arctlap3.jpg

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 06 nov-10 kl 14:28 »
Hästarna vill nog ha dem i inte allt för stora portioner , så yngre = bättre .

När de börjar blomma / har blommat över är de ointressanta .

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser