Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koka ur revben, hur gör man?  (läst 4329 gånger)

Dolvis

• Östergötland
koka ur revben, hur gör man?
« skrivet: 30 okt-10 kl 22:38 »
Min man har sparat två revben från slakten av gammeltackan, han ska ha dem att spela med. Men hur gör man för att rengöra dem ordentligt? Att bara koka dem jättelänge i flera vatten gör väl inte att märgen försvinner?

esten

• -
SV: koka ur revben, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-10 kl 22:41 »
Men revbenen är väl inga rörben/märgben som går att koka ur och få ihåliga ?

Det måste väl blivit ett missförstånd ?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-10 kl 22:45 »
Aha, är det ingen märg i revben!  :-[ Då är det kanske bara att koka dem jättelänge då för att få dem rena?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-10 kl 22:51 »
nää, inte sån märg, men porösare "badsvampsliknande" benstruktur typ.. som även den innehåller fettkletigt gojs.. men koka länge i flera vatten så kan det nog bli prima ( och tillsätter du lite peppar och ett lagerblad i första vattnet kan du kanske få buljong! Men då krävs gärna lite kött på benet oxå! Men lagerbladet ger en god lukt iallafall!! )

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-10 kl 23:03 »
Själva grejen är ju att de ska bli så luktfria som möjligt. (så avstår nog buljongkryddningen, det kör jag på de som SKA bli buljong  ;)) Det ska liksom inte finnas någon lukt kvar på dem som sätter sig i händerna när man spelar.

Rhythm Bones x2

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 30 okt-10 kl 23:09 »
Ja det är bara att koka tills du ser att det inte flyter upp mer fett .
I sista vattnet kan du ha lite diskmedel som hjälper att dra ur det sista fettet .
Skulle tro att det är fettet som luktar sedan . Om man inte blir av med allt .

Kokt diskmedel brukar inte lukta så gott , men luktar nog bättre än härskna ben .

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-10 kl 23:12 »
Nice! Om man försöker kapa benen inna, så är det ju lättare för "innehållet" att läcka ur..
Han sparade mer än 2 revben, hoppas jag, för man kan ju prova torka dem oxå.. de kanske blir "kompaktare" då, när inget kokas ur, utan torkar fast inuti isället? Jag skulle lagt ett par renskrapade på vedpannan..
Det är ju bara att prova olika modeller.

Är det din gubbe som spelar?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-10 kl 23:17 »
Vi sparade faktiskt bara fyra. Egentligen ska det vara revben från ko, men han testade lite med skinnslamsor och allt, och det lät bra, så han tänkte köra med dessa ändå.
Men torka, hur får man då bort lukten?

Ja, det är han som spelar, BitterKing här på forumet. Har övat en del sista månaderna, spelar nu på allt från pennor till gafflar, och vill helst pröva "the real thing"  8)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-10 kl 23:28 »
Vi gör såhär, jag provtorkar i vårt pannrum, vi ska snart slakta får, så slipper du lukten - vi har pannrum i separat hus. Jag tror lukten "torkar" bort - jmfr torrt bröd?
Och så provar jag salta först o torka sen, så får vi se hur det funkar.
Om jag får tag i något annar revben från lite större djur så spar jag det med.. för de ser ju ut att vara nästan 2 cm breda de han har, eller?

Nu ska jag sova, men jag återkommer i ärendet!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 30 okt-10 kl 23:52 »
Har dåliga erfarenheter av att lukt blir kvar, eller snarare kommer så sakteliga när kvarblivet fett härsknar, så kallat surben.  Och när jag lyckats koka ur allt fett, då har också en del av själva benet strukit med.  Löses upp, liksom.

Bäst har jag lyckats med ben från gamla djur.  Antagligen är det positivt om djuret har rört på sig mycket i livet.  Inte stått på stall året om ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-10 kl 00:06 »
Vi gör såhär, jag provtorkar i vårt pannrum, vi ska snart slakta får, så slipper du lukten - vi har pannrum i separat hus. Jag tror lukten "torkar" bort - jmfr torrt bröd?
Och så provar jag salta först o torka sen, så får vi se hur det funkar.
Om jag får tag i något annar revben från lite större djur så spar jag det med.. för de ser ju ut att vara nästan 2 cm breda de han har, eller?

Nu ska jag sova, men jag återkommer i ärendet!

Tack så mkt för ditt engagemang! Vi har också också separat pannhus, så det kan vi lösa själva i så fall! Men om du kan tänka dig att ta undan revben från ett större djur, är han jättetacksam! Vi glömde ta upp den frågan med han som hade hand om styckningen vid älgjakten som vi tänkte... ::)

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 31 okt-10 kl 00:08 »
Jag kan också se efter kan tänkas att jag har något och då är det ca två år gamla så då bör de ha luktat färdigt

Lojs

• Drömmen är självhushåll så långt det går
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 02 nov-10 kl 15:13 »
jag låter mina ben torka, sen lägger jag dem i klorin, men inte för länge så att de blir porösa.  :)
Nyinflyttad med familj två hästar och två katter. Hoppas på Får och höns i framtiden här på gården.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 02 nov-10 kl 21:09 »
Spelar ni också Trollmor, Lojs och esten?
Benen är kokade nu både länge och väl, jag är fortfarande lite misstänksam, men det låter väldigt bra om dem! :D Verkligen ett helt eget ljud.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 02 nov-10 kl 21:21 »
Nej, jag spelar sällan, men har träffat på andra som gör.  Och delar förstås gärna med mig.  Av andra benbitar kan jag göra skinnskrapor, hammare eller lustiga fyrsidiga tärningar.   ;)

Lojs

• Drömmen är självhushåll så långt det går
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 03 nov-10 kl 06:15 »
Nä spelar gör jag inte :) jag samlar bara på ben, låter makabert kanske men man kan göra många roliga saker med dem..
Nyinflyttad med familj två hästar och två katter. Hoppas på Får och höns i framtiden här på gården.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 06 nov-10 kl 23:20 »
Nä spelar gör jag inte :) jag samlar bara på ben, låter makabert kanske men man kan göra många roliga saker med dem..
Makabert, nej varför det?  Vi gör bara som Ayla!  (Som här får stå som symbol för alla som levde före alla maskiner vi har idag!!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 3 användare (1 dolda)
oskarq, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser