Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka växter ratas av mördarsniglarna?  (läst 12351 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Vilka växter ratas av mördarsniglarna?
« skrivet: 30 okt-10 kl 22:24 »
På sommartorpet är vi fullkomligt invaderade av mördarsniglar  >:( (och vinbergssnäckor, leopardsniglar & små snäckor). I somras åts större delen av grönsaksskörden upp av de förba****e sniglarna. De flesta plantorna direkt när de kom upp, men andra först när de började mogna.

Eftersom vi bara är på torpet vissa helger och några veckor under semestern så kan jag inte vakta på växterna och plocka sniglar varje kväll, och jag är för lat & snål  ;) för att bygga upphöjda bäddar med snigelstaket överallt. Istället vill jag hitta ett sätt att samexistera med mördarsniglarna, de får gärna äta litegrann, men inte allt. Jag har märkt att de avskyr vissa plantor och älskar andra så därför undrar jag nu:

Vilka grönsaker, kryddväxter och blommor ratas av mördarsniglarna i din trädgård?

(Det blir ju så mycket enklare att odla sånt de inte gillar istället för att svära över att skörden försvinner.  ;D)

Tindrah

• Uppland
SV: Vilka växter ratas av mördarsniglarna?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-10 kl 22:29 »
Kan ju börja med att dela med mig lite av mina egna erfarenheter:

Sallat, kålväxter, rödbetor, palsternacka, morot, solros och pumpa har inte funkat hos oss (men det kan även bero på torka och tung lerjord). Funkia och rotsolros var så eftertraktade att sniglarna grävde sig ner för att kunna äta rötterna. Vissa bönor stryker med, men de flesta fungerar bra. Sniglarna verkar helt undvika: alla sorters ärtor, mangold, dill, lök, diverse perenna kryddväxter, potatis, stora jordärtskockor (de små skotten går åt, men får de bara några decimeters höjd så får de vara i fred sen), majs och (förvånande nog) gurkört.

Har ni andra samma erfarenheter eller har min lokala snigelsort alldeles egna favoriter?  ;D

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 11:48 »
Olika bryt- och vaxbönor har mördarna ratat. Däremot gick åkersniglarna på dem senare på säsongen. Lustigt nog har jag också lyckats väldigt bra med en ekbladssallatssort (rödbladig) som heter 'Malawi' (finns på Runåbergs). Satte blandat med sallat, två sorter i en odlingsbädd och det var mycket tydligt vilka som gick åt. Jag satte ut i flera omgångar. Vad detta beror på vet jag inte. Kanske kan ha något med det röda färgämnet att göra?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 11:55 »
Jag undrar hur giftiga mina sniglar är för tex småfågel ?

Här ryker tidlösan som första växt åt sniglarna .

Men tulpaner värkar det som de ratar ?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 16:52 »
Det där med att rödbladiga växter ratas har jag hört från flera håll, så det ligger nog något i det.

Sizzela

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 nov-10 kl 09:36 »
Hos mig åt de upp lökbladen på den gula löken...men vitlöken fick vara ifred. En mur med vitlök runt bäddarna? Någon som provat?

Tindrah

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 nov-10 kl 16:12 »
Vilket bra tips med rödbladiga saker, det ska jag definitivt testa nästa sommar! :)

Jag har inte provat en mur, men däremot att blanda in vitlök bland andra grödor. Det som händer är att sniglarna lugnt glider förbi vitlöken och istället smaskar i sig de andra växterna runtom.  :P Nu när du säger det så minns jag att de faktiskt åt på blomstänglarna på den gula löken i somras. Men mina tulpaner får alltid vara ifred. :)

Esten: Vad menar du med att sniglarna är giftiga för småfåglar?

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 11 nov-10 kl 16:16 »
Om nu mina sniglar har mumsat i sig såna massor av tidlösa som det finns här så måste de ha tagit upp giftet och kanske blivit giftiga .

Här brukar sniglarna också sitta och gunga uppe i blomstänglarna på löken , men i vitlöken .

Elvan

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 nov-10 kl 16:48 »
Beroende på hur det ser ut runt omkring ditt hus så kan en kortklippt gräsmatta bli ett litet stopp. Om sniglarna har en speciell barnkammare kan det löna sig att göra den otrevlig för dem. Vi har en gemensam grovkompost med våra grannar och därifrån tror jag att de flesta sniglarna vi har här kommer ifrån.

Jag vet inte hur illa det är för miljön men sniglarna lär dö om de äter järnsulfat. Järnsulfat kan köpas på säck och används för att spridas ut över mossa så att den dör.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser