Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har aska efter papper någon gödande effekt?  (läst 6551 gånger)

vargahagen

• Gäst
har aska efter papper någon gödande effekt?
« skrivet: 29 okt-10 kl 18:11 »
jag har eldat massa papper och har en stor askhög , jag undrar om jag ska sprida ut den i min lilla skog eller på betes marken. obs! jag kommer inte odla något till mäniskor där,eller ska jag bara fylla ett surhål med askan?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: har aska efter papper någon gödande effekt?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-10 kl 18:16 »
Aska har gödande effekt ja.. Det är bara att sprida ut.
Själv sprider jag ut all aska i trädgårdslandet.. Grannen brukar sprida ut askan från sin vedpanna i ett hörn av min vall, gräset brukar vara dubbelt så högt och dubbelt så tjockt där jämfört med övriga vallen.. :)

Brahmamamma

• En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 okt-10 kl 18:26 »
är ett surhål som ett slukhål? Bottenlöst och bara att fylla i?
- Shut up and smell the roses.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-10 kl 18:36 »
Typiskt höjer aska pH:t. Ändå mer om det handlar om fin-papper med krita i (askan blir vit). Passar inte så bra för hallonen, men lite bättre för rabarberna eller grönsakerna.

Så länge du sprider ut det ordentligt så är det nog inga problem att gödsla med det. Var det trycksvärta, plast, tejp eller annat på det, så skulle jag nog gödsla skogen eller gräsmattan hellre än mina grönsaker.

KjellX

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-10 kl 12:37 »
Är vedaska, efter briketteldning, åxo bra att sprida i grönsakslandet? Jag har alltid spridit den i skogen :P

vargahagen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-10 kl 16:52 »
Är vedaska, efter briketteldning, åxo bra att sprida i grönsakslandet? Jag har alltid spridit den i skogen :P

bra att du tog upp briketter :D  man kan ju köpa en hel pall har jag sett , hur mycket dyrare ungefär är det att elda med briketter? tex om man räknar köpeved ca 350-400 kr kastade mått? det billigaste jag sett var 2600 för en pall skulle motsvara ca 7 kbm ved nånting? nån som räknat på brikett vs ved eldning?

KjellX

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-10 kl 17:14 »
Jag har eldat med briketter i 14 år nu, jag har bara gott att säga om det, mycket rent, pannan behöver inte sotas mer än en gång om året, då jag eldade med ved fick jag sota ur pannan en gång i månaden ungefär. En annan fördel är att det brinner mycket jämt, man blir snabbt en hejare på att få upp pannan i exakt lagom värme.
Vårt hus är ganska litet och jag gör av med cirka 4 - 4,5 ton om året, hämtar på släpkärra från ett lokalt hyvleri, betalar 1,10 per kilo, tar ca 600 - 750 kilo per lass. så en resa på våren, en på hösten och fem på vintern. Och där är den enda nackdelen jag kan komma på; Att behöva hämta när det är som sämst väglag och därmed åxo sämst väder. Briketter är enormt känsliga för fukt så jag har inte ens funderat på att bygga ett förråd att ha briketter i.

Men detta är väl att gå ifrån ämnet va, jag ville ju veta om askan efter briketter kan spridas i grönsakslandet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 11:41 »
Jag minns inte om det är bindemedel i bricketter, fråga på hyvleriet, om det är bindemedel fråga i så fall vad det innehåller.

Om det inte innehåller något bindemedel som är giftigt efter förbränning vilkten högst sannolikt är fallet att det är fritt från kan askan vara mycket bra källa till kalium och mikronäringsämnen, behovet av kalium och toleransen för stora mängder aska varierar med olika växter, så det kan vara en god idé att ta det lugnt med mängderna och kolla effekterna.   

Jag har eldat med briketter i 14 år nu, jag har bara gott att säga om det, mycket rent, pannan behöver inte sotas mer än en gång om året, då jag eldade med ved fick jag sota ur pannan en gång i månaden ungefär. En annan fördel är att det brinner mycket jämt, man blir snabbt en hejare på att få upp pannan i exakt lagom värme.
Vårt hus är ganska litet och jag gör av med cirka 4 - 4,5 ton om året, hämtar på släpkärra från ett lokalt hyvleri, betalar 1,10 per kilo, tar ca 600 - 750 kilo per lass. så en resa på våren, en på hösten och fem på vintern. Och där är den enda nackdelen jag kan komma på; Att behöva hämta när det är som sämst väglag och därmed åxo sämst väder. Briketter är enormt känsliga för fukt så jag har inte ens funderat på att bygga ett förråd att ha briketter i.

Men detta är väl att gå ifrån ämnet va, jag ville ju veta om askan efter briketter kan spridas i grönsakslandet.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 13:13 »
Jag minns inte om det är bindemedel i bricketter...
Det är det inte,
man använder bara hög tryck vid framställning av pellets och briketter, inget annat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 20 nov-10 kl 15:04 »
Om askan kommer från biomassa som har växt på platser som drabbades svårt av nedfall från Tjernobyl så kan den ha lite väl höga koncentrationer av radioaktiva ämnen för att man ska vilja sprida den där det odlas människoföda eller djurfoder.
Men om man vet att det rör sig om ved från träd som växte på icke nedfallsdrabbade orter, eller om träden säkert avverkades före 1986 (t ex rivningsvirke från äldre byggnader eller papper som helt klart är äldre än så), så är det ingen fara.

Monica

« Svar #10 skrivet: 21 nov-10 kl 22:03 »
Något som jag har märkt när jag slängt större mängder på liten plats, är att ogräset inte trivs längre :). Så jag brukar lägga askan vid stengärden o liknande, så slipper jag röja där :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser