Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni om denna buren?  (läst 6494 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Vad tror ni om denna buren?
« skrivet: 27 okt-10 kl 09:24 »
Jag har inte haft japaner på 10 år :-[ och dåförtiden hade jag dem i mina fågelvoljärer. Jag födde upp parakiter och undelater på den tiden. Jag hade väl ca 10 hönor och 3 tuppar och totalt 40m2 voljärer så dom hade mycket plats :D Nu har jag ingen voljär och hönsgårdsnätet har 28X28mm maskor så att avsätta en hönsgård för vaktlar lär inte fungera så bra. Dom lär försvinna fort  ::)

Men jag är ändå lite sugen på att skaffa vaktel igen. Samtidigt som jag inte är säker på att jag vill ha många.  Därför tänkte jag börja med en trio för att känna efter.

Kan eventuellt få en sådan här bur billigt. Buren är 115 bred 55 hög och 55 djup. Vad tror vi om det ??? Skulle det funka?

I och med att jag hade så stort till mina vaktlar förr så känns det lite kymigt att ha dem i bur men samtidigt vet jag att många har vaktel så och att dom mår bra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kiwsan

• Västerbotten
SV: Vad tror ni om denna buren?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-10 kl 09:49 »
Hej
Tycker att det blir jätte bra :D

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 10:49 »
Hej

Det var en kanonfin bur där måste dina vaktlar trivas!!!!!!!!!

Nettan

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 11:15 »
Vart får man tag på en sådan bur? Tänkte sj skaffa några vaktlar till sommaren :)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 17:31 »
Jag har inte haft japaner på 10 år :-[ och dåförtiden hade jag dem i mina fågelvoljärer. Jag födde upp parakiter och undelater på den tiden. Jag hade väl ca 10 hönor och 3 tuppar och totalt 40m2 voljärer så dom hade mycket plats :D Nu har jag ingen voljär och hönsgårdsnätet har 28X28mm maskor så att avsätta en hönsgård för vaktlar lär inte fungera så bra. Dom lär försvinna fort  ::)

Men jag är ändå lite sugen på att skaffa vaktel igen. Samtidigt som jag inte är säker på att jag vill ha många.  Därför tänkte jag börja med en trio för att känna efter.

Kan eventuellt få en sådan här bur billigt. Buren är 115 bred 55 hög och 55 djup. Vad tror vi om det ??? Skulle det funka?

I och med att jag hade så stort till mina vaktlar förr så känns det lite kymigt att ha dem i bur men samtidigt vet jag att många har vaktel så och att dom mår bra.

det finns ett liiitet problem. Vaktlar (iallafall japaner) är ju ganska tröga och ifall dem skulle få för sig att gå upp på första våningen så går dem alvarligt ner för stupet utan att fatta någon ting. jag har själv räkat ut för skadad vaktla på det sättet. :(
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 17:57 »
Man kanske kan sätta nät framför så dom inte kommer utanför kanten??
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 18:36 »
Man kanske kan sätta nät framför så dom inte kommer utanför kanten??
Ja om man är smartare än mig o kommer på något så simpelt!  ;D o:) haha
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #7 skrivet: 28 okt-10 kl 13:40 »
Svaret på nedanstående fråga skulle vara intressant, jag bumpar.

Vart får man tag på en sådan bur? Tänkte sj skaffa några vaktlar till sommaren :)
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 28 okt-10 kl 14:06 »

Jag kunde ev få köpa en av en kompis som hade råkat köpa två på E-bay. Hon bestämde sig dock för att behålla båda själv  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-10 kl 14:32 »
Har hon adressen kvar till den buren jag hittar den inte??
/Nathalie

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 14:35 »
Har hon adressen kvar till den buren jag hittar den inte??
/Nathalie
Jag ska fråga henne.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 30 okt-10 kl 21:13 »
Kollade med min kompis och hon kollade med säljaren på eBay. Tyvärr fanns inte denna buren eller någon liknande kvar :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 30 okt-10 kl 21:21 »
Ni får väl bygga själva. Vaktlar är ju inte direkt tunga, så det krävs inte så grova dimensioner. Men buren på bilden har många detaljer, så det tar nog en stund.

Annars finns det någon kaninbur som jag sett, med betesbur underst och mer täckt bur överst, som kunde funka. Den är för liten för kaniner, tycker jag, men till vaktlar kan den funka. Vill man ha den inne kan man ju montera på en botten, tex en målad plywoodskiva.

Mina vaktlar sprätter ut såväl mat som strö ur sina burar, så en hög kant rekommenderas, om man inte gillar att städa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 nov-10 kl 20:28 »
En jättefin bur!

Men inget jag skulle sätta vaktlar i...

Nog för att dom säkert skulle kunna lära sig att klättra upp på de övre våningarna, men vaktlar är nu en gång för alla marklevande fåglar, och allt som rör sig ovanför dom är ett hot och bidrar med stress.
Så enligt mig är det inte att skapa en idealmiljö åt dom när man använder en bur där de kan röra sig i olikla plan över varandra. 
burar med lågt i tak och med gott om gömställen och inte allt för ljust(förhållanden som för många andra fåglar skulle vara en nackdel)
 är faktiskt mycket trivsammare för en vakel än vad många tänker på.  dom gillar att ha trångt omkring sig, en vaktel i ris och snår är en trygg vaktel, medans öppna plana ytor med stort luftrum över huvudet är otryggt och stressande. samma gäller för vaktlar i bur.

Någon som verkligen lyckats med hus till vaktlar är "Palle" här på alternativ. han byggde jättefina praktiska hus på SJpallar som var påde praktiska skötselmässigt och designade för att vaktlarna skulle trivas i dom.
Det ska finnas bilder på de husen här inne någonstans...
Om någon ska bygga eget rekommenderar  jag något liknande som de hus Palle bygde...
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser