Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32677 gånger)

esten

• -
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #100 skrivet: 09 nov-10 kl 12:53 »
Det har ju vid flertalet tillfällen vid slakterier som använt bla bultpistol men även gas och el , att grisar trots att de också varit avblodade men kanske inte tillräckligt har vaknat och börjat sprattla och skrika när de hamnat i skållbadet .

Om nu grisen dog av bulten .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #101 skrivet: 09 nov-10 kl 13:21 »
med all förståelse så tar jag emot din kritik men där jag kommer ifrån så har man blivit lärd i en slaktmanna utbildning att man ska FÖRST AVLIVA KANINEN OCH "SEDAN" häng denne upp och ner med strup arterärna UPPSKURNA OCH LÅTA DENNE BLÖDA UT! KOM IHÅG ATT HJÄRTAT SLÅT SEDAN EFTERAVLIVNINGEN MED MASKEN I ETT ANTAL SEKUNDER! runt 5 sek som räcker got och väll för en uttömning! jag orkar inte längre tjafsa emot folk som TROR SIG" veta!

:o :o

Du menar att kaninens hjärta slår efter att den avlivats (=är död)!?  ???

Huruvida hjärtat slår eller inte är för 17 själva definitionen på levande och död!

Hjärtat slår=Levande
Hjärtat slår inte=Död

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #102 skrivet: 09 nov-10 kl 13:23 »
efter allt skrivet så kan jag iallafall tycka FORTFARANDE att gösta ska nog gå en kurs där man lär sig moderna metoder på slaktande av djur!
Jadu!
Han kanske ska gå en slaktkurs, på Vreta Kaningård ;) :)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

frineur

« Svar #103 skrivet: 09 nov-10 kl 13:57 »
@esten. Grisarna som vaknat upp har inte blivit avblodade. Man bultar inte grisar på slakterier (möjligen att något litet litet gårdsslakteri gör det) utan man använder koldioxidgas som bedövning. Det är dessbättre ganska vanligt att grisarna dör eller går så djupt ner i bedövningen att de aldrig kan vakna upp igen och det är sååå ovanligt att någon skållas levande. Men det har tydligen hänt.

Ni har helt rätt, det är avblodningen som dödar och inte bulten/klubban. Kolla på halalslakt, där får man inte bedöva före avlivningen och därför skärs djuren helt vakna.

esten

• -
« Svar #104 skrivet: 09 nov-10 kl 14:05 »
@esten. Grisarna som vaknat upp har inte blivit avblodade.

jag skrev också att de inte blivit avblodade på riktigt sätt och därför inte varit döda .
Och jag sa också bult gas eller el . Jag vet att man inte har bulten som standard , men den används då det är enstaka djur som kommer in . Så det är inte första val men den finns .
Ofta har man en bultpistol som säkerhet om något skulle gå fel och nåt djur vaknar upp , finns bulten i närheten laddad så är det snart gjort att bedöva igen .

Jag vet hur det går till på slakterier .
« Senast ändrad: 09 nov-10 kl 14:07 av esten »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 09 nov-10 kl 14:41 »
:o :o

Du menar att kaninens hjärta slår efter att den avlivats (=är död)!?  ???

Huruvida hjärtat slår eller inte är för 17 själva definitionen på levande och död!

Hjärtat slår=Levande
Hjärtat slår inte=Död

Faktum är att hjärtat fortsätter slå flera minuter efter att kaninen är avlivad. Är man lite snabb händer det att man får ett hjärta som fortfarande slår i handen. Då är kaninen uppenbarligen död. Åtminstone för människor räknas man numera som död när all hjärnaktivitet upphört.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #106 skrivet: 09 nov-10 kl 15:10 »
Har ännu inte kommit så långt som till slakt men försöker lära mig så mycket som möjligt innan nästa höst när det blir dags. Hursomhelst så tycker jag i det aktuella klippet att det ser ut som att kaninen Gösta tar med klubban slocknar omedelbart, medan den andra (svarta/mörkbruna) som han tar med bultpistolen sprätter och rycker i nosen lite grann.

En annan fråga jag har som jag började tänka på när jag såg klippet är att det precis i slutet verkar vara så att han tar upp en kanin ur en låda direkt efter att den föregående blivit slaktad, detta är något jag funderat en del över hur man rent praktiskt skall lösa, då jag tänkt att kaninerna som man skall slakta blir stressade vid lukten av blod, men det kanske inte är ett problem? Vad är er erfarenhet? Är det bara att slakta kaninerna en efter en med de fortfarande levande i rummet?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #107 skrivet: 09 nov-10 kl 15:19 »
Har ännu inte kommit så långt som till slakt men försöker lära mig så mycket som möjligt innan nästa höst när det blir dags. Hursomhelst så tycker jag i det aktuella klippet att det ser ut som att kaninen Gösta tar med klubban slocknar omedelbart, medan den andra (svarta/mörkbruna) som han tar med bultpistolen sprätter och rycker i nosen lite grann.

En annan fråga jag har som jag började tänka på när jag såg klippet är att det precis i slutet verkar vara så att han tar upp en kanin ur en låda direkt efter att den föregående blivit slaktad, detta är något jag funderat en del över hur man rent praktiskt skall lösa, då jag tänkt att kaninerna som man skall slakta blir stressade vid lukten av blod, men det kanske inte är ett problem? Vad är er erfarenhet? Är det bara att slakta kaninerna en efter en med de fortfarande levande i rummet?
jag brukar ställa de som står på tur att slaktas en bit bort... brukar inte slakta så många åt gången..visst det blir mycket blod på slaktbrädan/bänken men oftast försöker jag skölja bort det värsta mellan varje ny kanin.. tycker inte att kaninerna ska få se sina vänner slaktas i vilket fall som helst...
Fjäderfän och kaniner

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #108 skrivet: 09 nov-10 kl 15:21 »
Om man ska använda bult eller "påk" till kaninslakt har jag för lite erfarenhet av. Däremot var jag med och tittade på/assisterade på en kaninslakt med personer som gått kurs för Gösta. Jag fick nog när slagen missades och kaniner sprang omkring på snedden och skrek i rummet sedan de kommit lösa  :o Känns som ett brutalt sätt att döda om man inte gör det rätt  :'( (och säg inte nu att döden är brutal för det behöver den inte vara)
Min åsikt är att inte äta kaniner då jag ser det som sällskapsdjur, som att äta hund eller katt. Men det är MIN åsikt  :-*

Meritaton

« Svar #109 skrivet: 09 nov-10 kl 16:00 »
Faktum är att hjärtat fortsätter slå flera minuter efter att kaninen är avlivad. Är man lite snabb händer det att man får ett hjärta som fortfarande slår i handen. Då är kaninen uppenbarligen död. Åtminstone för människor räknas man numera som död när all hjärnaktivitet upphört.

hihi, detdär har jag varit med om. 5 minuter efter att jag skurit halsen av kaninen och öppnat och flått den och tagit bort skallen på kaninen så slår hjärtat i min hand då jag tagi ut det.
Lite otäckt fenomen.

Även själva kroppen har hoppat i vattenhinken då jag burit in den, muskler som dragits samman.

Men en kanin utan inälvor och huvud och päls är sannerligen död hur mycke den än skuttar i hinken.

Lite otäckt va de nog då de hände första gången.

Meritaton

« Svar #110 skrivet: 09 nov-10 kl 16:04 »

Vilket klipp? Kan du linka?

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #112 skrivet: 09 nov-10 kl 16:54 »
det är faktiskt det jag försökt få fram just eftersom att det betyder då att man kan använda masken som dödar direkt och inte någon jävla skit klubba från en bil axel eller annat skit! faktum är ju att hjärtat slår efter att man dödat kaninen OCH DÅ BEHÖVS INGEN BEDÖVANDE METOD! >LÄS DETTA,,,,,
 OOOOOch jag vill så gärnaaaaaaaaaaaaaaaaa tacka alla fina personliga meddelanden jag fått av alla lantis rasister på grund av min bakgrund ! JA DA NI ÄR SÅ CIVILISERADE NI!
Livet är skört, även om visa inte tror det.

esten

• -
« Svar #113 skrivet: 09 nov-10 kl 16:58 »
det är faktiskt det jag försökt få fram just eftersom att det betyder då att man kan använda masken som dödar direkt och inte någon jävla skit klubba från en bil axel eller annat skit! faktum är ju att hjärtat slår efter att man dödat kaninen OCH DÅ BEHÖVS INGEN BEDÖVANDE METOD! >LÄS DETTA,,,,,
 OOOOOch jag vill så gärnaaaaaaaaaaaaaaaaa tacka alla fina personliga meddelanden jag fått av alla lantis rasister på grund av min bakgrund ! JA DA NI ÄR SÅ CIVILISERADE NI!

Jamen.... kaninen är ju INTE död när den fått bulten i skallen utan bara bedövad/ förlamad . Den dör sekunder efter att du skurit halsen av den då blodflödet till hjärnan upphör !
Det är ju därför det är så viktigt att skära igenom pulsådrorna på båda sidor om halsen annars förlängs lidandet för kaninen .

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #114 skrivet: 09 nov-10 kl 17:18 »
Jamen.... kaninen är ju INTE död när den fått bulten i skallen utan bara bedövad/ förlamad . Den dör sekunder efter att du skurit halsen av den då blodflödet till hjärnan upphör !
Det är ju därför det är så viktigt att skära igenom pulsådrorna på båda sidor om halsen annars förlängs lidandet för kaninen .
okej,,,,,,,,, du har rätt!
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #115 skrivet: 09 nov-10 kl 17:29 »
Vilket klipp? Kan du linka?

Klippet som hela denna tråden handlar om och som finns i det första inlägget i tråden, men här kommer det igen:

http://svt.se/2.22620/1.2210428/kaniner_avlivas_med_olagliga_metoder

Och Grimbart, du upplever alltså inte att kaninerna nummer två, tre osv är mer stressade än den första innan det finns blodlukt eller liknande. Jag funderar på att klubba på ett ställe för att sedan snabbt flytta över kaninen till ett annat ställe/rum där man tar hand om resten... men jag har en hel del att lära mig innan det är dags.

EDIT: Jag ändrade citatet då jag upptäckte att jag citerat fel meddelande.
« Senast ändrad: 11 nov-10 kl 08:00 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

esten

• -
« Svar #116 skrivet: 09 nov-10 kl 17:44 »
Jag funderar på att klubba på ett ställe för att sedan snabbt flytta över kaninen till ett annat ställe/rum där man tar hand om resten... men jag har en hel del att lära mig innan det är dags.

Vad stod det om slakten här ovan ?
Du har mellan 20 och 60 SEKUNDER mellan bedövning och avblodning . Du får springa bra då mellan bedövningsrum och slaktrum för att hinna . Alternativt klubba och avbloda varje kanin på nytt ställe .

Och i filmen med Gösta tycker jag första kaninen är lite nervig medans resten är väldigt lugna .

Yrmff

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 09 nov-10 kl 20:47 »
ehum!!

Om man nu skulle råka ta i med klubban så att kaninen dör på stört eller den sussar sött av slaget när man då avblodar den !! Vad är skillnaden?  ???

sila mygg och svälja kameler......

mvh H

esten

• -
« Svar #118 skrivet: 09 nov-10 kl 20:52 »
Det spelar ingen roll alls .

Elvan

• Bohuslän
« Svar #119 skrivet: 09 nov-10 kl 21:13 »
Vad stod det om slakten här ovan ?
Du har mellan 20 och 60 SEKUNDER mellan bedövning och avblodning . Du får springa bra då mellan bedövningsrum och slaktrum för att hinna . Alternativt klubba och avbloda varje kanin på nytt ställe .

Och i filmen med Gösta tycker jag första kaninen är lite nervig medans resten är väldigt lugna .

Jag kan ha missat något om det var det jag citerar nedan du menade så verkar det inte vara specifierat gällande just kaniner. Visa gärna varför det är just mellan 20 och 60 sekunder man har på sig, det är ganska stor skillnad på 20 och 60 sek för övrigt.

Får och getter som skjuts bakom hornen måste avblodas inom 15 sekunder efter bedövning med skjutvapen. Får och getter som skjuts framifrån måste avblodas inom 60 sekunder. Vid elbedövning måste avlodning ske inom 20 sekunder efter bedövning. [...] Det finns inga slakt regler nämnda för kaniner på jbv:s hemsida. Inte som jag kunde hitta iaf..."

För övrigt  tänker jag mig tex att man klubbar utomhus för att sedan lyfta kroppen genom en dörr dit man slkall fortsätta, just för att inte sätta blodlukt för nästa kanin, detta moment bör ta kanske fem sekunder mer än om man fortsätter på samma ställe. Redskap måste ju så klart finnas förberedda. Som jag tidigare sagt så har jag långt kvar innan det är allvar och det är inte bdirekt fasta planer jag gett uttryck för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
ärt, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser