Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32703 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #80 skrivet: 09 nov-10 kl 00:44 »
såg du inte var gösta eller göran slog? seriöst! han drog den rakt ner på naken

Gösta slog INTE i nacken.

På bilden från inslaget syns tydligt märket efter slaget på kaninens huvud, precis som Attes matte skriver: i krysset mellan ögon och öron.

Det syns TYDLIGT i inslaget att Gösta håller kaninens öron bakåt och slår framför dem. Inte för att jag är nån expert på anatomi men jag är helt säker på att nacken sitter bakom/nedanför öronen...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #81 skrivet: 09 nov-10 kl 00:47 »

Enligt jbv är det avblodningen som dödar inte bulten i skallen...

Detta är taget från får/getter - slakt sidan:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/slaktochannanavlivning.4.45fb0f14120a3316ad780001504.html

//   Vid bedövning får slakteriet fixera får och getter med hjälp av bedövningsbox eller hålla fast djurets huvud med en grimma eller liknande. Mindre djur får hållas fast manuellt. Slakteriet får bedöva får och getter med bultpistol, kulvapen, hagelgevär eller elektricitet. Efter utförd bedövning och innan avblodning påbörjas ska slakteriet kontrollera att djuret eller djuren är bedövade. Får och getter som skjuts bakom hornen måste avblodas inom 15 sekunder efter bedövning med skjutvapen. Får och getter som skjuts framifrån måste avblodas inom 60 sekunder. Vid elbedövning måste avlodning ske inom 20 sekunder efter bedövning. Avblodning ska utföras genom att båda halspulsådrorna öppnas. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även om köttet inte ska bli livsmedel. Efter avblodning ska slaktaren kontrollera att djuren är döda innan de får gå vidare i slaktprocessen.   //

Det finns inga slakt regler nämnda för kaniner på jbv:s hemsida. Inte som jag kunde hitta iaf...

Jag har sett ett lamm bli skjuten med bultpistol i huvudet och det tog fel fast det var rätt ställe 'bödeln' siktade på... Det stackart lammet blödde nått förskräckligt och skrek så jag hade mardrömmar i flera veckor av det *ryser*
och det var den mycket bultpistol-vana mannen som skulle lära oss att använd an bultpistol som höll i den... det var på rätt ställe han sköt har jag tagit reda på i efterhand, för först trodde jag att det var en okunnig man, men det var bara det att det helt enkelt inte funkade som det skulle... Den dog inte utan vi fick ladda om (vilket inte går så snabbt) och skjuta igen innan vi kunde avbloda bagglammet...

Är lika nervös varje gång vi ska slakta efter det :-\

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Existens?

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 09 nov-10 kl 07:10 »
Vid all slakt så anses bult eller el, eller vad man nu använder, som bedövning. Det är avblodningen som är själva döden. Men som en gammal slaktare sa till mig..*det går ju inte att 'rätta till' dom efter ett skott med bultpistolen*.
Och det är väl så här jag kan tänka mig att sjv-byråkraterna tänkt, utan att ha nån specifik kunskap om kaninslakt.. Vad händer om en ovan slår för löst och tappar kaninen? Jag ser framför mig en svårt plågad kanin som springer omkring helt utom kontroll.
Med en bultpistol så är det svårt att 'slå för löst'
Som jag ser det på bilden, så slår man rakt i skallbenet, det måste alltså slås till rätt rejält, föreställer jag mig.
Men det är bara en tanke.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #83 skrivet: 09 nov-10 kl 07:58 »
Vad händer om en ovan slår för löst och tappar kaninen? Jag ser framför mig en svårt plågad kanin som springer omkring helt utom kontroll.
Med en bultpistol så är det svårt att 'slå för löst'
Som jag ser det på bilden, så slår man rakt i skallbenet, det måste alltså slås till rätt rejält, föreställer jag mig.
Men det är bara en tanke.

Slår man förlöst och tappar kaninen så skulle jag kunna tänka mig att det blir som en värre hjärnskakning, eller annan skada.
Att slå för löst är svårt med en bultpistol, däremot är det väldigt lätt att skottet tar fel, ligger den inte an direkt mot pannan så kan kraften bli otillräcklig och det är inte bara rätt på pannan du måste träffa, vinkeln ska bli rätt också för att bultpistolen ska få rätt verkan.
Om du då inte träffar rätt så att kaninen blir tillräckligt bedövad så tror jag mycket väl att den kan sprätta iväg. (Vet av erfarenhet att både kor och kalvar vevar bra med benen när de blivit skjutna med bultpistol, även då skottet tagit rätt och halspulsådrorna är skurna, det är ju musklerna som krampar) Och även om kaninen inte sprätter iväg så måste du ju släppa den alt. få hjälp för att ladda om. Att få tag i kaninen igen och klubba en gång till ser jag framför mig går betydligt fortare.

Personligen så kommer jag nog att använda klubba när jag ska slakta kanin nästa höst.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #84 skrivet: 09 nov-10 kl 10:16 »
Gösta slog INTE i nacken.

På bilden från inslaget syns tydligt märket efter slaget på kaninens huvud, precis som Attes matte skriver: i krysset mellan ögon och öron.

Det syns TYDLIGT i inslaget att Gösta håller kaninens öron bakåt och slår framför dem. Inte för att jag är nån expert på anatomi men jag är helt säker på att nacken sitter bakom/nedanför öronen...
alltså är du seriös elle! för det första denna bild är inte en trevlig en att se på..... men för det andra så verkar du inte ha läst innan ddenna kommentar jag la upp! JAG SA TYDLIGT ATT NÄR MAN KLAPPAR TILL EN KANIN PÅ DET VISSET SÅ DÖR INTE KANINEN DIREKT HAR VERKLIGEN FOL SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!. ARGGHHHHHHH!
Livet är skört, även om visa inte tror det.

mannen33

• Södermanland
« Svar #85 skrivet: 09 nov-10 kl 10:19 »
alltså är du seriös elle! för det första denna bild är inte en trevlig en att se på..... men för det andra så verkar du inte ha läst innan ddenna kommentar jag la upp! JAG SA TYDLIGT ATT NÄR MAN KLAPPAR TILL EN KANIN PÅ DET VISSET SÅ DÖR INTE KANINEN DIREKT HAR VERKLIGEN FOL SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!. ARGGHHHHHHH!
min moster är vveterinär OCH HON HAR kunskapen att förklara om sånt och hon har sagt att kaninen är fortfarande vid liv när han blir skuren!

esten

• -
« Svar #86 skrivet: 09 nov-10 kl 10:23 »
Slaktmask är ett gammalt ord som egentligen är det du beskriver, en mask med en bult på som man manuellt slår in i skallen på djuret med tex en hammare eller klubba. Men nuförtiden används ordet slaktmask lite slarvigt även för bultpistol. Jag tror inte att någon menar en egentlig slaktmask i denna tråden, utan man menar bultpistolen. ;) Det menar i alla fall jag när jag säger slaktmask. ;)

/Sara

helt rätt att slaktmasken från början var en "mössa" att dra över huvudet .
Men idag så är väl slaktmasken den trattformade "pistolen" som skjuter in en kula i skallen , medans en bultpistol skjuter in en bult i skallen .
Få slaktare använder idag slaktmask , och inte på slakterier , men jag har varit med om att använda den vid grisslakt .

Den kanin bok jag just nu har hemma och läser , där visas klubbning av kanin . Där håller de kaninen i bakbenen och riktar slaget i nacken neråt framåt mot öronfästet .
Alltså inte som Gösta visade .

esten

• -
« Svar #87 skrivet: 09 nov-10 kl 10:26 »

Det har ju redan förklarats att kaninen inte dör utan blir bedövad vilket den också blir av bultpistolen . Om du inte blodar av i tid kan även en kanin skjuten med bultpistol vakna och skutta iväg .

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 09 nov-10 kl 10:41 »
min moster är vveterinär OCH HON HAR kunskapen att förklara om sånt och hon har sagt att kaninen är fortfarande vid liv när han blir skuren!
Ja det är ju liksom det som är vitsen med det hela.. Att hjärtat ska slå så det avblodas. De är vid liv hur du än slaktar, även på slakterier..

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #89 skrivet: 09 nov-10 kl 11:12 »
Ja, inte behöver man vara veterinär för att förstå att dom lever efter klubbning eller slaktmask inte... Men som gångtrött skriver är ju vitsen att dom ska vara så borta att dom inte känner när man avblodar så dom avlider.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #90 skrivet: 09 nov-10 kl 12:15 »

Ja, jag är helt seriös och jag tycker ärligt talat det är väldigt märkligt att någon som säger sig ha avlivat 500 kaniner tycker att en bild på en klubbad kanin är obehaglig.

Att du saknar grundläggande kunskaper om slakt, men ändå slaktar är under all kritik. Vet man inte att djuret måste avlivas genom avblodning, utan tror att det dör av bulten ska man lämna slaktandet till nån med kunskap.

Som sagt: Bultpistol/slaktmask dödar inte, utan bedövar. Precis som klubbning, alltså.

Saxat från http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_4.pdf

Avlivningen utförs i två steg. Först måste djuret bedövas på ett effektivt sätt så att
det inte kan uppleva någon smärta. När djuret är medvetslöst ska det avblodas.
Djuret dör sedan av syrebrist när inget blod strömmar till hjärnan
.
Bedövning
Nötkreatur ska bedövas med antingen bultpistol, kulgevär eller hagelgevär.
Andra bedövningssätt är inte tillåtna i Sverige. Djuret ska skjutas så att hjärnan
träffas och skadas varvid djuret omedelbart förlorar medvetandet. Bultpistol
leder nämligen inte till omedelbar död
. Det är istället trycket tillsammans med
kraften i slaget som bedövar djuret genom blödningar i hjärnans basala delar.

Saxat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol

En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning

Från: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html

Dessa bedövningsmetoder får användas:

* Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär.
    * Får och getter får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär och elektricitet.
    * Grisar får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet och koldioxid.
    * Höns får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet och koldioxid samt i vissa fall slag i huvudet.
    * Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet.
    * Strutsfåglar får bedövas med bultpistol, kulvapen och elektricitet.

[---]

Avblodning måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen, inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet och inom 60 sekunder efter bedövning med koldioxid. Avblodning ska ske genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån. Efter avblodning ska en kontroll ske att djuret är dött innan slaktprocessen får gå vidare. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även i de fall då köttet inte ska bli livsmedel.

Jag hoppas nu att du blivit övertygad om att bultpistol/klubba används för att bedöva, dvs göra djuret medvetslös och alltså utan känsel, och att det är avblodningen som dödar.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Attes matte

• Jämtland
« Svar #91 skrivet: 09 nov-10 kl 12:25 »
Ja, jag är helt seriös och jag tycker ärligt talat det är väldigt märkligt att någon som säger sig ha avlivat 500 kaniner tycker att en bild på en klubbad kanin är obehaglig.

Att du saknar grundläggande kunskaper om slakt, men ändå slaktar är under all kritik. Vet man inte att djuret måste avlivas genom avblodning, utan tror att det dör av bulten ska man lämna slaktandet till nån med kunskap.

Jag kunde inte sagt det bättre själv.  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

esten

• -
« Svar #92 skrivet: 09 nov-10 kl 12:31 »
jag under min tid vid liv

Men denne person är det en Zombie eller  ???

Förlåt kunde inte låta bli  o:)

mannen33

• Södermanland
« Svar #93 skrivet: 09 nov-10 kl 12:37 »
Men denne person är det en Zombie eller  ???

Förlåt kunde inte låta bli  o:)
HAHAHAHAHA "sarkasm"

mannen33

• Södermanland
« Svar #94 skrivet: 09 nov-10 kl 12:41 »

Som sagt: Bultpistol/slaktmask dödar inte, utan bedövar. Precis som klubbning, alltså.

Saxat från http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_4.pdf

Avlivningen utförs i två steg. Först måste djuret bedövas på ett effektivt sätt så att
det inte kan uppleva någon smärta. När djuret är medvetslöst ska det avblodas.
Djuret dör sedan av syrebrist när inget blod strömmar till hjärnan
.
Bedövning
Nötkreatur ska bedövas med antingen bultpistol, kulgevär eller hagelgevär.
Andra bedövningssätt är inte tillåtna i Sverige. Djuret ska skjutas så att hjärnan
träffas och skadas varvid djuret omedelbart förlorar medvetandet. Bultpistol
leder nämligen inte till omedelbar död
. Det är istället trycket tillsammans med
kraften i slaget som bedövar djuret genom blödningar i hjärnans basala delar.

Saxat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol

En bultpistol är ett verktyg som används för att bedöva (göra medvetslös) djur innan de avlivas, till exempel genom avblodning

Från: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html

Dessa bedövningsmetoder får användas:

* Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur får bedövas med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär.
    * Får och getter får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär och elektricitet.
    * Grisar får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet och koldioxid.
    * Höns får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet och koldioxid samt i vissa fall slag i huvudet.
    * Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet.
    * Strutsfåglar får bedövas med bultpistol, kulvapen och elektricitet.

[---]

Avblodning måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen, inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet och inom 60 sekunder efter bedövning med koldioxid. Avblodning ska ske genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån. Efter avblodning ska en kontroll ske att djuret är dött innan slaktprocessen får gå vidare. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även i de fall då köttet inte ska bli livsmedel.

Jag hoppas nu att du blivit övertygad om att bultpistol/klubba används för att bedöva, dvs göra djuret medvetslös och alltså utan känsel, och att det är avblodningen som dödar.
med all förståelse så tar jag emot din kritik men där jag kommer ifrån så har man blivit lärd i en slaktmanna utbildning att man ska FÖRST AVLIVA KANINEN OCH "SEDAN" häng denne upp och ner med strup arterärna UPPSKURNA OCH LÅTA DENNE BLÖDA UT! KOM IHÅG ATT HJÄRTAT SLÅT SEDAN EFTERAVLIVNINGEN MED MASKEN I ETT ANTAL SEKUNDER! runt 5 sek som räcker got och väll för en uttömning! jag orkar inte längre tjafsa emot folk som TROR SIG" veta!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 09 nov-10 kl 12:43 »
jag orkar inte längre tjafsa emot folk som TROR SIG" veta!
Du menar folk som exempelvis Jordbruksverket och diverse professionella slaktare?
Bultpistol dödar INTE, i.a.f. inte direkt. Så är det helt enkelt..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 09 nov-10 kl 12:45 »
Men Nåttamario, har du inte läst föreskrifterna från jordbruksverket?!

Ugglan har ju citerat många tillförlitliga källor och du kan själv läsa texten på jsv.se om du så vill.

//Lina

mannen33

• Södermanland
« Svar #97 skrivet: 09 nov-10 kl 12:45 »
Du menar folk som exempelvis Jordbruksverket och diverse professionella slaktare?
Bultpistol dödar INTE, i.a.f. inte direkt. Så är det helt enkelt..
efter allt skrivet så kan jag iallafall tycka FORTFARANDE att gösta ska nog gå en kurs där man lär sig moderna metoder på slaktande av djur!

mannen33

• Södermanland
« Svar #98 skrivet: 09 nov-10 kl 12:47 »
Men Nåttamario, har du inte läst föreskrifterna från jordbruksverket?!

Ugglan har ju citerat många tillförlitliga källor och du kan själv läsa texten på jsv.se om du så vill.
ni kan fortsätta skriva vad ni tycker om både mig men också annat jag orkar inte faktist argumentera! NI HAR ALLA RÄTT OCH JAG HAR FEL! glada?   ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ha det BRA!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 09 nov-10 kl 12:49 »
ni kan fortsätta skriva vad ni tycker om både mig men också annat jag orkar inte faktist argumentera! NI HAR ALLA RÄTT OCH JAG HAR FEL! glada?   ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ha det BRA!
Det är ju givetvis fritt fram att tycka vad man vill om vilken bedövningsmetod som är mest etisk.. Men fakta är fakta och det känns ändå viktigt att det blir rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser