Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är fläderträ giftigt?  (läst 5730 gånger)

meediah

• Öland
Är fläderträ giftigt?
« skrivet: 26 okt-10 kl 20:15 »
Då de i närheten av mig har fällt en massa fläderträd (Sambucus nigra) som är ganska så stora, och jag är finsnickare, så kliar det lite i fingrarna att hämta sig lite virke och göra något av.
Men jag har hört (och läst) att även stammen och grenar av flädern innehåller något slags gift som väl inte är så nyttigt.

Från wikipedia: "Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner."

Det står lite olika på olika sidor, på vissa står det att endast de gröna delarna är giftiga, medan andra menar på att även stam och grenar innehåller gift. Men jag har aldrig hittat någonstans där det rent ut står att det skulle vara farligt att arbeta med eller liknande, så jag undrar helt enkelt om någon vet om det är farligt eller inte? Någon med erfarenhet av detta träslag?

Väldigt tacksam för svar!

/Niklas J

Utterman

• Skåne
SV: Är fläderträ giftigt?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 20:18 »
Vad jag hört så innehåller det blåsyra, iaf vet jag att om bladen trillar ner i vattenhon till hästarna så bildas det blåsyra...

Men du kan väl försegla med lack?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 23:29 »
Enligt andra källor http://www.fkog.uu.se/course/essays/sambucus_nigra.pdf , längst ned på sida 6 och fortsättning på sida 7, är det inte sambunigrin utan glykosider som finns i fläderns gröna delar, som kan utveckla cyanväte (blåsyra).

Med tanke på att det verkar som om praktiskt taget alla delar av flädern har använts i medicinska sammanhang i många hundra år så är det nog ingen större fara. Men färskt fläderträ kanske man inte ska förvara i boningsrum, och det kan nog vara bra att ha god ventilation när man bearbetar det.

meediah

• Öland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-10 kl 22:00 »
Tack för svaren, då vågar jag nog ändå ta och göra något av träet jag fick tag på, även om jag tänker ta det lite försiktigt och vädra rejält medan jag arbetar med det för att vara på den säkra sidan!

Tack igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser