Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är fläderträ giftigt?  (läst 5730 gånger)

meediah

• Öland
Är fläderträ giftigt?
« skrivet: 26 okt-10 kl 20:15 »
Då de i närheten av mig har fällt en massa fläderträd (Sambucus nigra) som är ganska så stora, och jag är finsnickare, så kliar det lite i fingrarna att hämta sig lite virke och göra något av.
Men jag har hört (och läst) att även stammen och grenar av flädern innehåller något slags gift som väl inte är så nyttigt.

Från wikipedia: "Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner."

Det står lite olika på olika sidor, på vissa står det att endast de gröna delarna är giftiga, medan andra menar på att även stam och grenar innehåller gift. Men jag har aldrig hittat någonstans där det rent ut står att det skulle vara farligt att arbeta med eller liknande, så jag undrar helt enkelt om någon vet om det är farligt eller inte? Någon med erfarenhet av detta träslag?

Väldigt tacksam för svar!

/Niklas J

Utterman

• Skåne
SV: Är fläderträ giftigt?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 20:18 »
Vad jag hört så innehåller det blåsyra, iaf vet jag att om bladen trillar ner i vattenhon till hästarna så bildas det blåsyra...

Men du kan väl försegla med lack?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 23:29 »
Enligt andra källor http://www.fkog.uu.se/course/essays/sambucus_nigra.pdf , längst ned på sida 6 och fortsättning på sida 7, är det inte sambunigrin utan glykosider som finns i fläderns gröna delar, som kan utveckla cyanväte (blåsyra).