Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det rätt såhär???  (läst 1820 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Är det rätt såhär???
« skrivet: 26 okt-10 kl 11:30 »
Ja är ju nybliven fårbonde med 4 får o nu bara måste jag höra med experterna som jag vet finns här ;) om jag gör rätt till mina vänner.

De bor nu i en mindre hage men tillräckligt stor att strosa runt i o hittar alltid nått att pilla med.
De får hö i sin foderhäck (en sånn fyrkantig med galler som endel använder till att köra vatten till sina djur) av mig morg o kväll....blir INGET spill runt om o de grova stråna de ej vill ha tar jag bort emellanåt.
Räcker det att fylla på morg o kväll el ska jag fylla på oftare..de har alltid ätit upp.När det blir kallt ska de få höensilage för det ger vi hästarna då.

Sen har de ett vindskydd i hagen där de ligger..med golv i o skön halm att ligga på.
Hur länge kan de bo så?

Jag tänkte att när snön kommer ska de få flytta in i en del av ladan men ändå kunna gå ut i lten hage o även äta där,i sin foderhäck.

Vad tror ni har jag tänkt rätt. ??? ???
Det är ju inte utan att jag tycker synd om dom att "bara" ha sitt vindskydd när det blåser o regnar nu..mår de bäst av att flytta in i ladan nu??
Tacksam för svar!! Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Är det rätt såhär???
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 11:34 »
Om de får plats i sitt vindskydd och det inte blåser direkt storm därinne så mår de nog som kungligheter =)

Fast jag är ju ingen expert... har bara haft mina sen i augusti.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 12:18 »
Det låter bra det du tänkt dig åt dina nya vänner  :D

Det räcker bra att du ger dem vatten och mat morgon och kväll, men du måste självklart vara säker på att de får tillräckligt mycket foder för att tillgodose näringsbehovet.
Bäst är om du har gjort en analys på fodret och vet näringshalt mm för då kan du räkna ut hur mycket mat de behöver...
Eller förresten - bäst är om du ger fri tillgång, men det är inte alltid lika lätt :P och dessutom är får duktiga på att bara äta det gottaste och rata allt som är lite mindre smakligt ::) Det blir mycket spill då...

Om du inte har gjort/vill göra en analys kan du bara ge en uppskattad mängd, men på plussidan, dvs ge så att de ratar det de inte tycker är så smaskigt och dra sedan ner lite på fodermängden så att det inte blir spill i onödan. Om du gör så är det jätteviktigt att du håller noga koll på deras hull - inte bara med ögonen utan du måste känna på dem - och ökar fodermängden så fort du märker att de inte håller hullet!!!
Detta är inget jag rekomenderar, men dock ett vanligt sätt att fodra för hobbyfårägare, eftersom det är dyrt att göra foderanalys för hö/hösilage/ensilage åt 5-10 djur...
Jag gjorde så själv i början, men det är alltid en massa passande för att se att de inte tappar i hull - det tar ju dessutom ett tag att öka på hullet om de väl har tappat :-\ Nu köper jag färdiganalyserat foder och kan ge det mina får egentligen behöver ;D

Edit: Vindskyddet/ladan du ställt iordning låter bra, men tänk på att det är drag, inte kyla, som är riktigt dåligt för får (likväl som de flesta andra djurslag)

:-* /Anette
« Senast ändrad: 26 okt-10 kl 12:23 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 26 okt-10 kl 12:41 »
Mina får är ju 1 tacka på ett par år o 3 tacklamm,födda i våras. De ska ej ha några lamm till våren.
Ska jag ge nått kraftfoder? De har ju saltsten o mineralbalja!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 12:45 »
Edit: Vindskyddet/ladan du ställt iordning låter bra, men tänk på att det är drag, inte kyla, som är riktigt dåligt för får (likväl som de flesta andra djurslag)

Men jag läste att de trivs när det är "väl ventilerat"? Men att det inte skulle vara drag nere vid golvet. Står i "Fårboken" av Anders Jansson.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 26 okt-10 kl 13:04 »
Men jag läste att de trivs när det är "väl ventilerat"? Men att det inte skulle vara drag nere vid golvet. Står i "Fårboken" av Anders Jansson.

Stämmer bra. En bra ventilation ger inte drag vid golvet, men ger ny och fräch luft i hela rummet... inte egentligen ett problem i ett vindskydd som har 'dörren' öppen hela tiden... men jag hade lite problem med en otät grund förut och då drev det in snö där... tydligt tecken på att det drog :-\ och fåren gillade det inte och höll sig borta från det hörnet...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-10 kl 13:10 »
Ah, jag blev lite orolig där ett tag... men då borde vår vinterbostad för våra får också funka.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 26 okt-10 kl 13:19 »
Ah, jag blev lite orolig där ett tag... men då borde vår vinterbostad för våra får också funka.

betsla: Tror jag att det ska göra...
*kikar på din tråd* http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99082.0
Du behöver bara hålla koll i hörnen vid de tillfälliga väggarna/snöskärmarna så att det inte blir dragiga hörn och så att det inte kommer in tätpackad snö i små vågformade drivor ::) på något tokigt ställe - det brukar vara att det drar 'felaktigt' då det blir sånna... Hmmm svårt att beskriva :P

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-10 kl 13:24 »
Tack! Tur att man inte är född med tummen mitt i handen... allt går ju att lösa ifall det skulle uppstå problem med några konstiga drag nånstans.

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 okt-10 kl 18:29 »
Mina får är ju 1 tacka på ett par år o 3 tacklamm,födda i våras. De ska ej ha några lamm till våren.
Ska jag ge nått kraftfoder? De har ju saltsten o mineralbalja!

Ska de inte lamma kan du garanterat skippa kraftfodret. Djur utan uppgift klarar sig med bara grovfoder.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-10 kl 18:42 »
Vi har ett regnskydd och en box till fåren där de måste gå i en gång för att komma in så att det är dragfritt där inne. Förra vintern som ju var exeptionellt kall och snöig gick de nästan aldrig in i boxen utan låg under regnskyddet på nätterna. När det regnar däremot brukar de gå in i boxen.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

betsla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 okt-10 kl 18:45 »
Vi har ett regnskydd och en box till fåren där de måste gå i en gång för att komma in så att det är dragfritt där inne. Förra vintern som ju var exeptionellt kall och snöig gick de nästan aldrig in i boxen utan låg under regnskyddet på nätterna. När det regnar däremot brukar de gå in i boxen.

Haha, ni har aldrig funderat på att byta namn på de två skydden?  ;D Sorry, kunde inte låta bli...

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare
Carolina, Nataks, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser