Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julgris - när slakta?  (läst 1738 gånger)

Karlsdal

• Småland
Julgris - när slakta?
« skrivet: 25 okt-10 kl 19:50 »
Hej på er!

Jag har ett par minigrisar som landbökare och de ska bli julskinka i år har jag tänkt. När ska jag slakta dem om de ska hinna hänga och saltas? Jag ska göra trikinprov på dem också och ha det färdigt till jul. Det tar väl tid kan jag tänka mig.

/Alexandra

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Julgris - när slakta?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-10 kl 20:41 »
Vi brukar slakta kring 1-2:a advent, då hinner skinkan ligga lagom länge i saltlaken. Enligt traditionen ska man väl slakta senast på Annadagen, 9 december, för att få skinkan klar lagom till jul. Grisar behöver inte hängas. Trikinprovet får man svar på jättesnabbt, proven analyseras samma dag som de kommer in och provsvar kommer på mail på en gång.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Karlsdal

• Småland
SV: Julgris - när slakta?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 11:50 »
Tack för hjälpen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser