Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tullar på Importhonung ?  (läst 2595 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Tullar på Importhonung ?
« skrivet: 24 okt-10 kl 22:10 »
Läste precis om EUs regler om sockertullar och funderade lite...

Eftersom socker är dyrt inom EU missgynnas vi biodlare inom EU jämfört med biodlare utanför EU. Våra produktionskostnader blir högre på grund av dessa tullar på socker som vi behöver som foder inom vår bin...

Återställs handelsbalansen med någon tull på Import Honungen ?

Hittade inget om det, någon som vet ?

Inget man kan göra något åt men vore kul att veta !

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Tullar på Importhonung ?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-10 kl 04:37 »
Det kan tänkas att tullarna är för att skydda den inhemska produktion av socker.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 okt-10 kl 05:52 »
Japp, sockerproduktionen skyddas i EU av skyddstullar för att värna den inhemska produktionen, sockertullarna var ursprungligen till för att skydda den inhemska produktionen i Sverige så att tillgången kunde garanteras i händelse av krig...

Idag lever tullarna kvar som en del av EUs föråldrade jordbrukspolitik, suck...

Det som känns mindre bra är att socker skyddas men inte honung (Har inte hittat något Honungsdirektiv med skyddstullar) och att inte biodlarna inom EU kompenseras på något sätt för det högre sockerpriset till följd av sockerdirektivet vilket snedvridet den globala konkurrensen på honung...

Honung känns betydligt mera skyddsvärd än socker ur ett biologiskt perspektiv, vad händer med Europa/Sverige om biodling/Honungsproduktionen blir helt olönsam och upphör ?

Fri tolkning av Albert Einstein:

Om bina försvinner har Europa fyra år kvar att leva !

( Kanske lite drastiskt men talande tycker jag... )

Nej kanske dags att sova en stund nu, man jobbar bra på natten !!

/ Jonas

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 25 okt-10 kl 08:19 »
Spännande att de politiker vi har förespråkar frihandel. Men samtidigt ska man ha skyddstullar från övriga världen. Hmm...  8)

Rune H

« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 01:38 »
...
Fri tolkning av Albert Einstein:

Om bina försvinner har Europa fyra år kvar att leva !

/ Jonas
Ett citat som figurerar ofta med lite olika tolkningar.
MEN det hänrör INTE från Albert Einstein. Första gången det dök upp var långt efter ans död och troligtvis på enfransk biodlarkonferens.
Dessutom är det kanske fel eftersom många av basfödorna är vindpollinerade, eller inte behöver pollinerande insekter av andra skäl ( sädesslag, potatis osv )
« Senast ändrad: 26 okt-10 kl 01:41 av Rune H »

Rune H

« Svar #5 skrivet: 26 okt-10 kl 01:49 »
Vill minnas att en del av tullen på socker återförs till biodlingen genom olika stöd. Lite osäker på när konstruktionen gjordes men gissar på någon gång på 50 eller 60-talet.
Så länge vi inte kan producera mer än c.a. hälften av den honung som konsumeras är vi beroende av import.
Jag tror inte att vi skulle vina något med t.ex. en modell som påminner om Norges.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 okt-10 kl 02:58 »
Ett citat som figurerar ofta med lite olika tolkningar.
MEN det hänrör INTE från Albert Einstein. Första gången det dök upp var långt efter ans död och troligtvis på enfransk biodlarkonferens.
Dessutom är det kanske fel eftersom många av basfödorna är vindpollinerade, eller inte behöver pollinerande insekter av andra skäl ( sädesslag, potatis osv )

Nu vänder du upp och ner på min värd !  :-\

Gärna en källa på påståendet att citatet inte kommer från Albert Einstein...

Fick lära mig det citatet i skolan en gång i tiden + några andra citat bland mitt favorit citat som jag lever efter, se nedan i min meddelande fot...

Men Men, skolan har haft fel förr... Inte omöjligt nu igen...

Angående om vi dör ut eller ej så kommer åtminstone delar av ekosystem att kollapsa och ingen vet väll egentligen hur det skulle gå då...

Men scenariot är inte lysande precis vill jag påstå...

/ Jonas

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 26 okt-10 kl 03:02 »
Vill minnas att en del av tullen på socker återförs till biodlingen genom olika stöd. Lite osäker på när konstruktionen gjordes men gissar på någon gång på 50 eller 60-talet.
Så länge vi inte kan producera mer än c.a. hälften av den honung som konsumeras är vi beroende av import.
Jag tror inte att vi skulle vina något med t.ex. en modell som påminner om Norges.

Kan du utveckla ditt inlägg lite...

Vilka stöd rör det sig om ?

Om det inte bara är symboliskt borde det vara avsevärda summor nämligen !

Hur ser Norges modell ut ?

/ Jonas

Lars i skogen

« Svar #8 skrivet: 26 okt-10 kl 19:22 »
Men vadå, det socker vi använder i Sverige produceras ju inom EU, väl? Det är väl fortfarande så att sockerproduktionen också får väldigt stort statligt stöd, just för att kunna säkra egen produktion. En tvåstegsraket - subvention i ena änden och tull i den andra, summa sumarum att det inhemska sockret inte blir för dyrt för konsumenter samtidigt som det utomeruopeiska blir dyrare.

Är det någon som vet vad världsmarknadspriset på socker är då?

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 okt-10 kl 23:46 »
Men vadå, det socker vi använder i Sverige produceras ju inom EU, väl? Det är väl fortfarande så att sockerproduktionen också får väldigt stort statligt stöd, just för att kunna säkra egen produktion. En tvåstegsraket - subvention i ena änden och tull i den andra, summa sumarum att det inhemska sockret inte blir för dyrt för konsumenter samtidigt som det utomeruopeiska blir dyrare.

Är det någon som vet vad världsmarknadspriset på socker är då?

Runt 4,50 var den sista siffran jag såg, men då har priserna rusat i år och förra året har legat runt 3,00 vill jag minnas för något år sedan...

/ Jonas

Olllle

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 21:23 »
Helt klart är priset på socker högre inom EU än världsmarknadspriset, tex det pris som en kinesisk biodlare betalar. En Ungersk biodlare betalar samma pris som en svensk biodlare och Ungern exporterar normalt 20-30000 ton honung till andra länder i europa. Normalt är de mycket konkurrenskraftiga ( lågt pris) Denna säsongen emmellertid har det varit alltför regnigt i Ungern och honungsskörden är dålig vilket medfört att Ungersk honung har ungefär samma pris som den svenska. ( jag tror SBR betalar 32kr/ kg i år ) detta borde lada till att priset på EU- poducerad honung går upp vilket gör den svenska honungen attraktiv inte enbart kvalitetmässigt utan även prismässigt. Att sedan kinesisk honung är mycket billig, låga löner, undervärderad valuta och lågt sockerpris är nog inget som hindrar att svensk  och EU honung kan stiga i pris

Rune H

« Svar #11 skrivet: 29 okt-10 kl 23:18 »

Hur ser Norges modell ut ?

/ Jonas
Jag kan den inte riktigt i detalj men huvudlinjerna är att det inte får importeras (och säljas) honung så länge det finns norsk honung tillgänglig. I gengäld finns ( fanns ?) ett leveranstvång ( på viss del av skörden ?) in till HC om jag minns rätt.

Rune H

« Svar #12 skrivet: 02 nov-10 kl 00:21 »

..
/ Jonas
Man har rett ut begreppen på Bee-L för ett tag sedan. Det bör vara sökbart där.

Rune H

« Svar #13 skrivet: 09 nov-10 kl 03:06 »
Nu vänder du upp och ner på min värd !  :-\

Fick lära mig det citatet i skolan en gång i tiden + några andra citat bland mitt favorit citat som jag lever efter, se nedan i min meddelande fot...
..
/ Jonas
Det finns en del olika förklaringar till uttrycket:

We have had many a discussion on the subject. Reps of the Albert Einstein archives have said there is no record of Einstein saying man would only survive four years after the bees are gone.

So jokingly we (on Bee-L) have attributed the saying to Fred Einstein ( no relation to Albert) a beekeeper selling honey at a farmers market.
------
Den här förklaringen är den jag tror är mest rimlig:

“If the bees  disappeared off the surface of the globe then man would have only 4 years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals,no more man”
Which  Albert Einstein was that?  It certainly wasn’t the famous theoretical physicist who devised his theory of relativity through what he described as a ‘thought experiment’. 
He died in 1955 but the apocryphal saying first was mentioned in January 1994 when the Union Nationale d’Apiculture  Francais (French Bee Farmers) were staging a protest at  Brussels.
-------
Den här förklaringen är visserligen inte otrolig men kanske mera populär / lokal. Men det är lätt att känna medlidande med honom:
We all know the Albert Einstein quote is a misquote of Albert N. (Bubba) Stein, the backwoods Kentucky beekeeper, who relies on his honey sales to feed his own family and said, "If mah bees all dies, us'n are all gonna starve. Aint got much preserves in th' larder that'll last more'n three years"

Ha det bra
Rune

Dela detta:

* Inloggade just nu

965 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser