Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma islandshöns?  (läst 12470 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Könsbestämma islandshöns?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-12 kl 12:47 »
Om man går in på länken "Myndasafn" i den första länken i inlägget ovan, finns det en bild på en brun fågel som har likadan tofs som min ljusa. Således kan man tolka det som om det är helt OK med en sådan frisyr?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Maddie

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 03 aug-12 kl 15:32 »
Ja  ;D kolla , skägg på den vita  :)
Man ser nog inte skägget på samma sätt när de är vuxna för då hänger ju slören där.. 

Maddie

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 04 aug-12 kl 21:29 »
Ska försöka få in bild på min hön kyckling som ska vara isländsk....

Maddie

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 04 aug-12 kl 21:35 »
Ha ! Det fungerade  :)
Här är alla, tupparna fram, hönan bakom...  Ser de äkta ut ?  ???

Lijing

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 14 aug-12 kl 11:23 »
Lyckades få en närbild på Ansgar, han börjar bli rätt så tam nu.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 14 aug-12 kl 11:25 »
Småfjollorna, som jag kallar dem, är däremot inte så förtjusta i närkontakt.

Här är den med gröna ben.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 14 aug-12 kl 11:26 »
Båda fjollorna tillsammans...blir suddigt då jag måste zooma ganska mkt o är skakig på handen.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 02 sep-12 kl 18:29 »
De minsta har vuxit på sig nu...hmm...är det så att islandshönorna inte har ngn som helst antydan till kam...då har jag en himlarns massa tuppar, ca 40%! Tänk om de ändå vore lika lätta att se skillnad på som faverollerna!  ::)

Maddie

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 03 sep-12 kl 12:11 »
Precis.... Och jag har en höna av 5 kycklingar...
Men bara en som har galat av de med röd kam..
Jag övertalade henne som jag fick äggen av att komma och titta och könsbedömma mina som nu är snart 3 månader, men hon vågade inte heller säga  8) de kan se ut lite hur som helst sa hon, den enda säkra tuppen var den som galar, och den säkra hönan var den utan färg på kammen   ;D

Lijing

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 22 sep-12 kl 13:14 »
Kan meddela att en av de från yngre kullen började gala i förrgår. Ett alldeles förtjusande hest pubertets-skrål. Retar min brahma-tupp Henning till galnings-bataljer, ett jäddra liv på mornarna.  ;)

Detta talar dock för att Ansgar (från första kullen, som jag var övertygad om var tupp) förmodligen är en hon...o numer kallas för Frigga.  ;D Trodde att de inte började gala förrän de blivit könsmogna, de tre äldre är 3 mån o de andra är 2 mån.

Maddie

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 22 sep-12 kl 14:18 »
Ok, Ansgar ser ut som min höna i kammen så då stämmer det som jag tänkte på mina från början.
Röd kammade ( kan tydligen vara stora, eller platta kammar... )  = tuppar
Rosa/brun kammade med smal kam = hönor

Men fortfarande är det bara en som har galat av dem  :-X
Mina är snart 3,5 månader  :-\

Lijing

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 22 sep-12 kl 16:58 »
Intressant det där med kammarna! Har 2 st till som är kopior av "Oden" som den lille blivit döpt till o en av dem mopsade sig med Oden i em. Två är väl ok på åtta hönor?

Har beställt batterier med Guben så imorgon ska jag försöka fota "ungdomarna".

Maddie

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 22 sep-12 kl 20:59 »
Jag har försökt jämföra fjädrarna på ryggen också, titta efter så får du se... På tupparna så är fjädrarna närmast stjärtfjädrarna längre, och hänger ner på sidorna medans hönan har korta fjädrar närmast stjärt fjädrarna alltså på bakersta delen av ryggen, som inte hänger neråt .
Men jag är fortfarande inte 100 % säker eftersom jag inte haft denna ras förut  :)  det är bara att vänta på galningarna  ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 04 okt-12 kl 20:09 »
Så där ja
Det blev som jag trodde från början
Alla med röd kam vare sig det har varit en platt, rosen, eller vanlig kam har nu galat !
Den med smal liten rosa/ brun kam är höna  ;D

Lijing

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 05 okt-12 kl 08:09 »
Absolut noll koll här. Ju mer jag tittar dessto osäkrare blir jag! Har ett par vars kam tyder på tupp...men de har ingen slör att tala om. Två av de lite äldre har rejäl kam o slör, ganska röda men har varken galt el "tuppat" sig.  ???

Fascinerande sort det här...  ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 05 okt-12 kl 19:57 »
Mycket ! Och så vackra tupparna blir ! ( jag har ju flest sådana )
Synd att de inte är mer populära ? Jag ser inga problem med dem, förutom att de kan vara svåra att mota in innan det blir mörkt , men så fort det mörknar går de in först av alla  :) . Och jösses vad fort de kan springa  :o
Det är bara en av tupparna som har riktig slör, en har någon slags mini slör, kanske som 2 knappnåls huvuden i storlek  ;D
Skönt att de galar så man kan vara säker :)
En har stor tupp stjärt, 2 har raka stjärt fjädrar där den översta fjädern är några cm längre än de raka fjädrarna under 

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 05 okt-12 kl 20:26 »
Hejsan!
Mina islänningar kommer från vallagård här på forumet, på min hemsida kan ni se bilder på mina.
http://hem.passagen.se/hasselbackens
mina tuppar har ordentliga enkelkammar, och slör.
En del har mer benbefjädring än andra.
Mvh Louise
« Senast ändrad: 07 okt-12 kl 11:19 av Lilla Zoo »
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lijing

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 06 okt-12 kl 09:47 »
Haha! Orkade hänga kvar ett tag i gården imorse när jag släppte ut dem (har varit totalt däckad i några dagar är rätt så stappelbent just nu). Tittade ingående på mina förmodade tuppar o kom fram till att en av dem hade ljusare kam o slör..."så det är nog en höna iaf"... en har ingen slör..." så det är nog också en höna"...o så kommer du o säger att dina ser ut som hytt som bytt! Total anarki!  ;D

Ska titta ingående på dina sköningar Lilla Zoo...efter att vi varit o handla mat + material till kycklingburar (giv mig styrka). Några av mina har också lite benbefjädring men inte så mkt.

Får bara upp att "sidan kan inte visas"...saknar ngn bokstav el punkt i länken?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 06 okt-12 kl 14:37 »
Det är bara en av tupparna som har riktig slör, en har någon slags mini slör, kanske som 2 knappnåls huvuden i storlek ;D Skönt att de galar så man kan vara säker :)

Mina är kläckta första veckan i Juni
av dom är 7st tuppar men ingen har ens galt en enda gång ännu, men de är avslöjade i alla fall ;)
stora kammar, tuppfärger och tuppstjärtar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lijing

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 07 okt-12 kl 19:18 »
Oh så mysigt du har det Louise! Efter att ha sett dina islänningar är jag ännu mer osäker...utom på Oden då, som både gal...o idag även försökt para sig med en av de andra. Eller bråkade...men det såg nog mer ut som humpabumpa i mina ögon - bara 3½ mån gammal...kan det vara normalt?!

Han har börjat få lite längre fjädrar på gumpen men ingen av de andra har det...hoppas, hoppas!

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser