Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar man höprov ur ensilagebalar?  (läst 2401 gånger)

anitag

  • Inlägg: 9
Hur tar man höprov ur ensilagebalar?
« skrivet: 23 okt-10 kl 03:01 »
Jag tänker låta analysera höet i höst, har inte gjort det förut. Men det är inplastat i ensilagebalar. Har fått veta att man ska ta lite hö ur tre olika balar o skicka in. Kan någon tala om för mig hur man gör då? Skär man hål på balen upptill eller på sidan? På sidan måste ju också nätet innanför skäras sönder. Jag undrar om plasthöljet kommer att spricka upp, och hur jag gör det lufttätt efteråt. Duger det med bred vävtejp?

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Hur tar man höprov ur ensilagebalar?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-10 kl 08:15 »
Det finns speciell tejp som man använder till att laga hål på ensilagebalar med, finns på ställen man brukar köpa foder etc. Annan tejp brukar inte funka nå bra, den lurpar ofta upp sig efter några dagar (iaf de olika jag provat). Det är rätt svårt att få loss något upptill så ta på sidan. Det är inte helt lätt att få loss ensilage med bara ett litet hål... om du får problem så skulle jag bara ta från en bal. Får du lov att göra stora hål är de svåra att laga och prov från 1 bal är ju bra mycket bättre än ingenting. En ensilageborr är väl det optimala, men det är ju inget man som hobbyägare har lust att lägga pengarna på.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hur tar man höprov ur ensilagebalar?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-10 kl 19:06 »
En grov virknål är faktiskt riktigt bra för att få ut en del strån utan att ha ett stort hål.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anitag

  • Inlägg: 9
SV: Hur tar man höprov ur ensilagebalar?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-10 kl 01:23 »
Tack för råd och tips! Ska försöka få tag på baltejp på måndag, ska fråga på Granngården först. Och kanske jag lyckas leta fram min gamla virknål. Eller prova med en tång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser