Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Import av drottningar från Argentina !  (läst 6111 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Import av drottningar från Argentina !
« skrivet: 22 okt-10 kl 21:17 »
Hittade detta på Biföretagarnas forum...

Inlagt igår...

Vi tänker oss att producera avläggare för avsalu tidigt på säsongen 2011. Dessa avläggare kommer att säljas i 6-ramars avläggarlådor, ¾ Langstroth. Själva avläggarlådan returneras till oss. Avläggarna är gjorda med svenska bin och ramar, drottningen är producerad i Argentina men avelsmaterialet är hämtat från Bert Trybom, Lidköping. Avläggarna levereras i första halvan av maj.

Låter det intressant? Sänd en intresseanmälan till oss och tala om hur många du är intresserad av.

Carl och Micke

Låter riskabelt enligt min uppfattning, sjukdomar mm

Vad tycker ni ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Import av drottningar från Argentina !
« Svar #1 skrivet: 22 okt-10 kl 21:46 »
Jag är inte så oroad eftersom om man tittar i backspegeln har en mycket omfattande import av drottningar skett förr utan andra problem än en katastrof för friparning i "traktens blandning".

Att jag sedan inte tror på affärsidén är en annan sak, jag förstår inte vitsen att köpa svaga samhällen på våren, det vet väl varenda biodlare att samhällen som kommer ur vintern svaga ger medioker skörd och har man dem inte för skörd, vad ska man då med dem tidigt?

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 okt-10 kl 23:19 »
angående affärsiden så är det inte samhällen, det är avläggare. Om det blir en god sommar så kan de producera honung, eller om man har pollineringsuppdrag så kan man ställa dessa där. man kan dessutom fodra på dem och dela dom en gång till, i vilket fall så är det ju bättre ju tidigare man får avläggaren. I värsta fall betalar de sig själva, i bästa fall får man en liten honungsskörd och 2 avläggare för priset av en.

sjukdomsargumentationen, vi är där redan, i en globaliserad värld innan Carl och Mikael så var det annan import som ibland var laglig men oftast inte. lösningen borde vara att ställa större krav inom Sverige på provtagningar, större koll på flyttningar och frizoner företrädesvis där det inte påträffats varroa ännu.

Gilla läget, oavsett motargument så kommer det ske igen och bin är inte som andra kreatur som man kan sätta i karantän omedelbart. Om man inte vill att sin granne skall köpa dessa avläggare får man väll producera såpass stort överskott av bin så man kan sälja själv till denne ? :)

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 22 okt-10 kl 23:48 »
Det jag tycker är konstigt är att det inte krävs karantän !

Dom flesta andra djur som importeras skall vara i karantän en viss tid med massor av provtagningar mm, men inte bin inte, mycket märkligt !!

/ Jonas

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 okt-10 kl 23:53 »
Man får ju inte ta in dem innan testen är genomförda och resultaten klara ! varför skall de sitta i karantän om man har gjort testen som man begärt ? de spontanutvecklar inte så mycket under fångenskap.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 23 okt-10 kl 00:09 »
Man får ju inte ta in dem innan testen är genomförda och resultaten klara ! varför skall de sitta i karantän om man har gjort testen som man begärt ? de spontanutvecklar inte så mycket under fångenskap.

Jag är ingen expert men många sjukdomar kan inte detecteras förens en viss Incubation period har förflutit vilket gör att karantän är nödvändig...

Trakékvalster har vi till exempel inte i sverige vad man vet:

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/217

Men men, det är bara att hoppas på det bästa då inget går att göra åt....

/ Jonas

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 okt-10 kl 09:55 »
Men om man inte har något att testa för som har någon inkubationstid så finns det ju inte så stor fördel att hålla dom inne.

Angående traké så är det nog sannolikt att vi har det i Sverige, grannländerna har det och det har åkt många bin fram och tillbaka i fickor och bagageutrymmen bland ölbackarna. Anledningen till att vi inte har påträffat det någonsin i Sverige är att vi inte har testat för det mer än flyktigt för massa år sedan.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 10:01 av poze »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 okt-10 kl 11:16 »
En restriktiv hållning mot transporter är effektivt mot alla smittsamma sjukdomar och parasiter, i synnerhet sådana som man inte vet om. Det gäller för bin precis som för alla andra djur.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 23 okt-10 kl 20:24 »
2 - menar du importer man inte vet om (svårt att vara restriktiv mot tycker jag) eller sjukdomar och parasiter man inte vet någonting om? Det är svårt att vara restriktiv mot nåt man inte vet att det finns.

Det är det som är det problematiska, det finns risker med import men ingen vet hur stora och OM det kommer ställa till problem eller ej...

Min mening är då att man borde vara mer restriktiv om inte importen har ett klart syfte som gynnar inte bara enskilda utan binäringen i stort eftersom det är hela binäringen som riskerar att behöva betala OM något går fel.

För inte kommer dom som importerat att behöva betala eller...

/ Jonas

Michailov

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-10 kl 21:10 »
2 - menar du importer man inte vet om (svårt att vara restriktiv mot tycker jag) eller sjukdomar och parasiter man inte vet någonting om? Det är svårt att vara restriktiv mot nåt man inte vet att det finns.

:-)

Det är ju högst sannolikt att han menar sjukdomar/parasiter. Annars är ju meningsuppbyggnaden fel.
Och om man ger den som importerar i uppgift att visa att importen är ofarlig så  fångar man nog mycket. I stället för att sätta upp krav på vissa tester så får importören testa för allt tänkbart och även otänkbart. Jämför italienarna och mobilmaster.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 24 okt-10 kl 01:15 »
@johannes.

Du måste väll ha lite sympati för folk som känner oro för vad som kan drabba insekterna. När ingen i hela vida världen har koll på vad som orsakar CCD, hur virus, bakterier, svampar och diverse parasiter samverkar för att ta kål på dessa.
Bevekelsegrunden för att EU har den importpolitik som de har handlar ju om fri handel och enbart om ekonomi, epba som den enda (enligt min kännedom) enhet som kan komma med info och lobbying om frågorna har inte tillräckligt med kött på benen för att säga si eller så heller.

Att värna om sig själv och sina egna intressen är väll ganska självklart, om man själv inte vet vad det innebär för risk med yttligare import när inte ens beslutande myndigeter, föreningar, forskare, stater har en aning är det väll inte så konstigt att man ryggar?

Restriktiv hållning kanske inte är så bra, men en ödmjuk hållning vore nog önskvärd. Man borde kunna vara trygg i att besluten fattas med förnuft uppbackat med hållbar forskning eller vedertagen kunskap, MEN SÅ ÄR ICKE FALLET!

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 okt-10 kl 21:54 »
Spiken på huvudet. Det skriver jag gärna under.

Den s.k. importpolicy jag beskrivit har funnits långt långt innan det fanns CCD eller virus var ett allmänt gods. Policy var varken uppbackad av någon forskning eller vedertagen kunskap. Det var maktmissbruk/-demonstration av episka mått. Som drabbade svenska biodlare. På vad sätt? Genom att man inte fick importera fräsch avelsmaterial (Sverige är inte ursprungsland för varken ligustica eller carnica) har den svenska bistammen utarmats och bastardiserats.

Nu börjar vi komma någonvart !

Kanske formulerade mig tokigt ovan, import skall självklart vara tillåtet men reglerna skall som ni nämnt bygga på forskning, erfarenhet och kunskap...

Min mening med restriktiv är att jag hellre ser att man säger nej till en import än ok om man inte är 100% säker på att den är ofarlig (ingen "större" risk föreligger)

Specielt nu när bin dör i massor på flera ställen i värden vore det kanske bra om man avvaktade med importen till man vet exakt vad orsaken är...

/ Jonas

Michailov

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 okt-10 kl 00:01 »
Varför behöver vi importdrottningar? Jag har totalt missat att vi nu i Sverige är på väg att få inavel eller annat som gör att vi, mitt under de värsta CCD åren, måste importera. Även om man inte vet vad som orsakar CCD kan man väl i allafall visa såpass omdöme att man avstår från import? Eller får du krupp och klåda då Johaness?
Själv får jag krupp och klåda av personer som 2010 fortsätter resonera som att " om vi inte VET vad man skall testa för så kan vi inte ha regler." Tror fan att vi kan! Den som vill importera bin nu, när det inte behövs annat än för egen ekonomisk vinning, kan få kravet på sig att bevisa att de importerade drottningarna inte orsakar CCD.  Har ingen aning om hur, det är inte mitt problem. Det får importören lösa eller få ut fingret de sitter på och odla fram egna inom Sverige. Får förmoda att de klarar det.

/Michailov

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 okt-10 kl 00:28 »
I fall han tänker sjukdomar/parasiter och inte importer man inte vet om, då brister det i logiken. Jag tolkar (finns det en annan tolkning?) ” sjukdomar och parasiter, i synnerhet sådana som man inte vet om” som sjukdomar vi inte vet någonting om = är för oss än så länge obekanta/vi inte känner till. Hur kan man bli restriktiv mot någonting som inte finns i sinnevärlden/verkligheten? Hur testar man någonting som kanske finns eller kanske inte finns? (Påminner om Schrödingers katt). Hur skall man testa när man inte vet vad och hur?

Pladder.

Låt bli att göra sånt som är korkat, så är mycket vunnet. Att importera sjukdomar man inte vet om är korkat. Det gäller oavsett om okunskapen gäller sjukdomarnas existens eller deras natur. Är det så svårt att begripa?

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 25 okt-10 kl 02:21 »
Det går att klara med flygande färger. Det handlar om att man säger att drottningar inte orsakar CCD. Sedan är det upp till dig att bevisa att de har fel. Eftersom det inte går att bevisa det ena eller det andra då bli grälet igång. Som efter en tid grälet lägger sig ner. Kommer du ihåg GMO?

Apropå GMO - man ville skapa GMO fria zoner runt Uppsala. Varför inte försöka skapa importfria zoner?

Jag bor i Uppsala så om det blir GMO fri som här vore toppen !!

Importfria zoner är en bra variant, som karantän fast tvärtom  ;D

Det är tillåtet överallt förutom i zon A, B, C eller det är förbjudet förutom i zon A, B, C

Är glaset halvtomt eller halvfult ?   ???

Och angående bevisbördan, om man är restriktiv innebär det i min värd att man hellre fäller en friar, dvs jag behöver inte bevisa att CCD orsakas av drottningarna men importören måste bevisa att dom inte gör det...

Om dom inte kan blir det ingen import om man är restriktiv...

Och det motsatta gäller om man är ICKE-Restrictiv dvs jag måste bevisa att drottningarna orsakar CCD för att kunna stoppa importen...

Olika mänskor tänker olika och det är en bra sak !!

/ Jonas

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 25 okt-10 kl 09:10 »
Det är väl så att det ska alltid bevisas nåt i förväg MEN sen ojar sig alla i efterskott för det går sen inte att stoppa en spridning.
Tänk efter vårt kära Varroa som sysselsätter människor i stort och smått av verkningarna av dessa påverkan i bisamhällena idag.
Hur kom t ex varroan till Gotland ??
Hur kom Varroan till Sundsvallsområdet förra året ? osv
 Ja förmodligen så har homosapiens nåt att göra med detta !

Varför utsätta oss övriga biodlare med påståenden att inget kritiskt inträffar med import eller det andra påståendet att vi förmodligen har trake i landet.

Varför påskynda en negativ påverkan ? Varför exponera mer med t ex importen ?

Förmodligen är det egna vinstintressen som ligger i potten

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 25 okt-10 kl 10:41 »
Ett stort problem att ta in "gener" utifrån är att våra inhemska bin inte hinner anpassa sig efter klimat och sjukdomstryck. Låter man en population utvecklas så uppnås i regel en balans.

Och jag menar inte att man ska skita i varroabekämpning eller att man inte ska ta in "gener" utifrån men det ska göra restriktivt och under kontrollerade former. "Fel" material utifrån kan förstöra ett bra avelsarbete. Likaså tillföra men då måste man veta vad man håller på med.

Vet man det?

Michailov

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 okt-10 kl 10:48 »
Skulle det finnas i Argentina okända och mystiska sjukdomar som skulle radera ut bibeståndet skulle man knappas vara kapabelt att ta fram och exportera tiotusentalsdrottningar – Sverige är inte det enda importlandet.
Det mitt resonemang handlar om är att om vi inte vet vad som orsakar t.ex CCD så kan vi ju heller inte säkert säga vad det inte är som orsakar det. En vild hypotes: Kan någon våga nacken på att det helt säkert inte kommer av t.ex korsning mellan vissa bin som under vissa omständigheter drabbas av CCD? Det finns inget som säger att eftersom inte Argentina lider av okända och mystiska sjukdomar, dessa bins avkomma inte skulle drabbas av sjukdomar. Kanske inte troligt men varför ta risken innan någon visat vad det beror på?
Jämför hur europeisk förkylning drabbade indianer eller hur amerikanska och afrikanska bins korsning gav upphov till mördarbin trots att ursprungen var fredliga (relativt).

Vad är skälen till att du vill framhärda i rätten att importera under rådande omständigheter?

Det går att klara med flygande färger. Det handlar om att man säger att drottningar inte orsakar CCD. Sedan är det upp till dig att bevisa att de har fel. Eftersom det inte går att bevisa det ena eller det andra då bli grälet igång.
Jag uttryckte vad SJV som myndighet skulle kunna göra, inte jag som privatperson. Jag fattar väl att om två privatpersoner håller på så här så blir det tjafs - vi håller ju på här.
Om en myndighet sätter upp regler som bl.a innebär att man för att skydda inhemska bin, tills orsaken till CCD är känd och kan regleras specifikt, kräver av en importör att denne skall visa att drottningarna inte orsakar CCD så kan ju denne inte bara studsa tillbaka kravet och kräva att SJV bevisar motsatsen.
När mobiloperatörerna i Italien, minns inte vilken stad, skulle ansöka om att sätta upp mobilmaster sa kommunen "visst, helt OK, visa oss bara att det inte är skadligt på något sätt". En kommiun, som i detta fallet, kan ju inte bara ge några få näringsidkare fritt spelrum på, möjligen, invånarnas hälsas bekostnad. Den som ville sätta upp en mast fick ta jobbet med att undersöka evt. strålningsrisk etc. Man skall inte lägga skattepengar på sådant. Den som vill importera bin, och därmed i förlängningen tjäna pengar på det,  skall också ta kostnaderna förenat med detta. Annars finns alltid möjligheten att avstå från att importera och odla inom landet.

/Michailov

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 25 okt-10 kl 13:10 »
Jag hålller med om att risken är onödigt stor med CCD och övriga sjukdomar!

Sen kan man ifrågasätta behovet ?!?

Är den svenska bi odlar kår inte kapabel att ordna fram SVENSKA DROTTNINGAR ?? !

Jag tror att svaret är JA ! Det finns en bred kompetens inom Sverige att lösa det här i Sverige utan att flyga drottningar runt halv jord klotet . !

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 25 okt-10 kl 15:19 »
En lösning vore kanske att införa importzoner (Karantäns-zoner) ungefär som våra parningsstationer, Ja en ö alltså dit man för in avelsmaterialet (importen)

Sen får drottningarna vara där tiden X ...

Eller så får endast avkomma från drottningen lämna ön...

Titta på hur Australien skyddar sina gränser mot allt som kan vara skadligt mot deras inhemska fauna, dom är stenhårda vid gränserna...

Kan du itne bevisa att nått är ofarligt får du inte ta in det.

Det tråkiga är ju att effekterna brukar bli irreversibla även om man helt tömmer ett område på bin försvinner inte smittan/parasiten...

Titta på Varoa som kommer från Indien, även om man skulle tömma till exempel hela gottland på bin under några år för att sen återinföra varoafria bin så skulle dom samhällena bli åter invadera då varoa även har andra insekter som värdar. (Som enligt uppgift dock kan samexistera) och därmed ligger "latent" i området...

Varoa har INTE vandrat hit naturligt från Indien utan med hjälp av oss...

Att vi inte lär oss... Suck  :-\

/ Jonas

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 4 användare
Stengrim, köksträdgård, Be, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser