Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syra fryst kål ?  (läst 4147 gånger)

anders 67

• Dalarna
Syra fryst kål ?
« skrivet: 21 okt-10 kl 19:49 »
Går det.Har lite vitkål kvar i landet som har fryst till ganska ordentligt (-7).Det mesta blev skördat innan kylan men det blev lite kvar.Tror inte den den går att lagra någon längre tid på vanligt sätt(stuka,jordkällare).
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Syra fryst kål ?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 19:57 »
Jag har syrat morötter som hade varit med om liknande öden och äventyr. Det blev jättegott! Hållbarheten var också OK.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 22:57 »
Vitkål har oftast så hög sockerhalt att den klarar sig bra neråt -8, så kör på du. Om den ser frostskadad ut är det en annan sak, men ser den fin ut ska du inte tveka.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 22 okt-10 kl 09:23 »
Jag håller med Vurre.

Jag vet egentligen inte hur mycket min erfarenhet med morötterna säger om syrning av kål. En del kanske, men kål kan bli äckligt slaskig av frostskada (värre än morot) och då är det långt över gränsen. Morötterna var f ö inte så frostskadade att de var slaskiga. (Eller om de var det så kasserade jag dem.) Men de blev inte skördade förrän i januari (i Blekinge) och naturligt nog hade de hunnit varit med om en del kyla. De hade en del såna fåror (köldsprickor) i nackarna vad jag minns, som jag nog också skar bort. Det blev en mycket saftig inläggning.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 24 okt-10 kl 12:58 »
Det borde gå bra. Är nog en god idé att låta den tina innan du använder den och putsa bort frostskadorna som ofta uppträder som slemmig sörja och/eller glasiga blad.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser