Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelfråga.  (läst 5469 gånger)

Markim

• Gäst
Vaktelfråga.
« skrivet: 21 okt-10 kl 17:55 »
God kväll gott folk.
Jag håller på för fulla muggar och bygger.
En fråga bara.

Varför är vaktlar så stressade??

mvh
Majsan

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vaktelfråga.
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 18:30 »
Kanske är för att dem inte är lika domesticerade som tex höns?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 20:04 »
Kan vi inte plussa på en fråga här då som är lämplig? :)  Hur hindrar man det stressande uppförandet?

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 20:09 »
inte lika vadå ??
Domne??

mvh
majsan
"jagpratapåsvenska"

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 20:25 »
aha då fattar jag.
Farsan och jag hade en diskussion om det där med varför hönor alltid lägger ägg varje dag.
Appropå djungelhönan och så.
mvh
majsan

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 20:32 »
aha då fattar jag.
Farsan och jag hade en diskussion om det där med varför hönor alltid lägger ägg varje dag.
Appropå djungelhönan och så.
mvh
majsan

Radera mitt förra inlägg :P vart lite för slarvigt enligt mig.
Men iallafall..

Domesticering är människans förädling av från början vilda arter genom avel.

Genom mänsklig påverkan har ett antal djur- eller växtarter förändrats från vild form till av människan mer eller mindre beroende underarter. Tex höns som människan har avlat på i mer än 10,000 år.. Kollar du på djungelhönsen så kan jag tänka mig att dem är stressiga och stissiga.
Som jag skrev förut så lägger ju även djungelhöns inte ägg som våra tamhöns gör. I juni och juli lägger djungelhönan åtta till tolv ägg i ett enkelt bo...
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_djungelh%C3%B6na
http://sv.wikipedia.org/wiki/Domesticering
  :)
När vi endå är inne på djungelhöns så tänkte jag visa dessa skönheter! Grå djungelhöns!
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 20:37 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 21 okt-10 kl 20:34 »
Kan vi inte plussa på en fråga här då som är lämplig? :)  Hur hindrar man det stressande uppförandet?
Det är inte lätt då vaktlars minne kan liknas med en guldfisks minne..
För att få en vaktel någerlunda tam så måste du hålla på med den typ VARJE DAG. Glömmer du en tid så är den sedan förvildad ingen..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 21 okt-10 kl 20:36 »
Mina vaktlar är inte särskilt stressiga i vanliga fall. Mycket hantering sedan de är små bebbar/ungdjur så känner de sig trygga med sin ägare. :) Däremot kan de börja gå längst väggen och stressa upp sig när det kommer främmande som ställer sig och glor på dem. =/ Sedan så stressar de lätt upp sig om de utsätts för t.ex. hoppande, flaxande... Plötsliga rörelser, gäller att vara lugn runt omkring dem. Lika om någon blir pickad på av någon annan fågel stressar den lätt upp sig och far runt som en dåre över detta.

Vaktlar är iaf. inte som höns. Och det har jag sagt förut. Vaktlar är mer som VILDA fåglar. De har mycket starka instinkter, vilket gör de svårare att kunna tämja än många av våra andra djur vi håller. En tam vaktel blir snabbt förvildad om den kommer lös och man inte fångar in den snarast.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markim

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 okt-10 kl 07:21 »
Men om dom är så att säga "vilda fåglar"
Klart som fan att dom blir stressade av att bo i små marsvinsburar som en del har eller??

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 29 okt-10 kl 08:10 »
Men om dom är så att säga "vilda fåglar"
Klart som fan att dom blir stressade av att bo i små marsvinsburar som en del har eller??
Dem blir väldigt stressade i större burar också..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 29 okt-10 kl 09:08 »
snarare mer stressade i stora inhägnader vad jag upplevt.Som sagt, mina är lugna (en del bli förvånade över hur orädda de är). Och de blev för övrigt lugna när de fick mindre. De var helt hysteriska i den stora ingägnaden. Äggstrejka i 6 månade. Para sig inte, stod och slängde sig i väggen fast man inte ens var där, de v

antrivdes skulle jag nog säga. De är helt andra fåglar nu. Från hemska till underbara, gosi
ga, charmiga. De badar, parar sig, lägger ägg, småpratar då och då.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #11 skrivet: 29 okt-10 kl 15:01 »
Jag har mina i en voljär som är ca 4*2 meter med en tillhörande innedel som är 1*2meter stor. jag upplever mina som himla snälla o trivsamma o inte ett dugg stressade sen de kom ifrån den lilla (ute)kaninburen. det som är den största faktor till att dom är mindre stressade är att på det nya stället (stora voljären) är det mycket mer rörelse och de är mycket mer "med" än i den andra bure där de stod mitt på gräsmattan o hade ingen att prata med. i den nya buren finns det duvor höns kanin (gäss, ankor) och det gör att dem blir mycket ovildare :D
Mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-10 kl 19:51 »
snarare mer stressade i stora inhägnader vad jag upplevt.Som sagt, mina är lugna (en del bli förvånade över hur orädda de är). Och de blev för övrigt lugna när de fick mindre. De var helt hysteriska i den stora ingägnaden. Äggstrejka i 6 månade. Para sig inte, stod och slängde sig i väggen fast man inte ens var där, de v

antrivdes skulle jag nog säga. De är helt andra fåglar nu. Från hemska till underbara, gosi
ga, charmiga. De badar, parar sig, lägger ägg, småpratar då och då.

Ja just det! Man blir förtvivlad när man ser hur de bara kastar sig eller springer runt runt och "vill ut". Man undrar vad man gör för fel (eller om det här med vaktlar verkligen är ens grej...) Men jag har också flyttat mina och just nu är det väldigt coola och putsar sig, sandbadar och ser glada ut!
Vaktelhälsningar Karolina

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #13 skrivet: 29 okt-10 kl 21:48 »
Ja just det! Man blir förtvivlad när man ser hur de bara kastar sig eller springer runt runt och "vill ut". Man undrar vad man gör för fel (eller om det här med vaktlar verkligen är ens grej...) Men jag har också flyttat mina och just nu är det väldigt coola och putsar sig, sandbadar och ser glada ut!
Vaktelhälsningar Karolina
men på det "förra" stället... var dem inte lika mycket "med"? altså är du mer vid dem nu...för mina är ju mycket lungnare i megaburen ä i llleburen  :-[ :P
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-10 kl 16:24 »
men på det "förra" stället... var dem inte lika mycket "med"? altså är du mer vid dem nu...för mina är ju mycket lungnare i megaburen ä i llleburen  :-[ :P

Nej, ingen skillnad i hanteringen. De verkar helt enkelt trivas bättre på det nya (större) stället. Där får de inte lika mycket intryck utifrån - kanske förklaringen? Vaktlar är outgrundliga djur!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-10 kl 16:58 »
såhär bor mina, är en bur som är i hönshuset men i höfthöjd så att utrymmet under kan utnyttjas till hönsen. jätte bekväm nivå att städa hämta ägg osv!

Markim

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 nov-10 kl 20:12 »
tjo Freddan..
Nu satte du en stor kokosnöt i huvudet på mej..=D
Jag bygger ut...big time..
Frågan är bara om man ska ha 2 våningar eller 1??
mvh
Majsan

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 01 nov-10 kl 20:45 »
jag funderae på att ha två våningar då jag har rätt högt i tak till dom, men tror inte riktigt dom fattar det där med vångingar ändå och ser hellre att dom kan flyga som dom vill. man blir gladare av att se dom flyga tycker jag :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 01 nov-10 kl 21:01 »
Mina hade våning på förra stället... Men de använde aldrig övervåningen. Om man satte upp dem där så sprang de snart rakt ut för "stupet" som om det skulle finnas golv där och pang i golvet...  :-X

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 02 nov-10 kl 08:29 »
Mina hade våning på förra stället... Men de använde aldrig övervåningen. Om man satte upp dem där så sprang de snart rakt ut för "stupet" som om det skulle finnas golv där och pang i golvet...  :-X
Alltså får det bli envåningsbur till mina vaktlar! Det ´var kanske tur att jag inte fick köpa den fina buren som jag visade i en annan tråd ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser