Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Special Lassi  (läst 2409 gånger)

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Special Lassi
« skrivet: 13 jun-06 kl 21:54 »
2 koppar vatten
4 koppar ekologisk standard mjölk
2 matskedar finhakad mandel
1 Gram Salvia eller liknande
1/8 tesked garam masala
1/4 tesked Ingefära
1 tesked rosvatten

koka upp vattnet och ta av kastrullen från spisen. lägg i Salvian eller vad du har och låt stå och dra i 7 min. Sila sedan vattnet och krama ur all vätskan från salvian.
Tag sedan salvian och lägg det i en mortel och häll i två matskedar varm mjölk. Arbeta ihop hela massan. fortsätt att arbeta degen och häll i mera varm mjölk lite pö om pö, tills allt är nedblandat. Du har nu en grönfärgad mjölk. Häll över allt i en kastrul igen och värm lite försiktigt, (det får inte koka) och lägg i den finhackade mandeln, Masalan och ingefäran. Låt stå och gosa sig lite på vedspisen i ca 15 minuter. Tag sedan av kastrullen från plattan. Låt svalna av och häll i rosvattnet. Ställ sedan i kylen i ett par timmar. Mmmm voila. Avnjut med sugrör.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 10:13 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

git

• På våran gård är det
Re:Special Lassi
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 10:09 »
Spännande. välvärt att prova i värmen
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Don Purush

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 22:59 »
Spännande. välvärt att prova i värmen

Kyl den väl. :o :o :o :o :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 22:54 »
Den special lassi jag kommit kontakt med innehöll cannabis. Så det är väl det som är "liknande" i receptet  :-[

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jul-06 kl 19:16 »
Puh!

Idag har jag snickrat dit vattensäkra väggar i växthuset i kokande värme.

Det krävdes en dryg liter bananlassi med röda vinbär och isbitar i innan jag kom på fötter igen!

Don Purush

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 aug-06 kl 23:27 »
Om man använder Salvia Divinorum -blir det "Extra Special" då?  ;)

just,, extra special lassi :o :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser