Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar det med solceller+vedpanna  (läst 5171 gånger)

JBF

• Småland
Hur fungerar det med solceller+vedpanna
« skrivet: 19 okt-10 kl 17:19 »
Det verkar finnas lite trådar i ämnet, men jag hittade inte snabbt någon som gav mig svar.
Jag drömmer om att inom några år sätta upp solpaneler så att jag slipper elda för varmvatten på sommaren, samt att få ner eldningstillfällena under vår och höst.
Vad bör man tänka på? Om man är realistisk, hur mycket eldning kan jag spara? När fungerar solpanelerna, är det från februari till oktober ca eller?
Väl fungerande panna och 2*750 l acc tankar finns redan, men det vore intressant att veta hur mycket smidigare det bleve med solpaneler. Och kanske: Hur mycket dyrare blir det, med installation och så..

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
SV: Hur fungerar det med solceller+vedpanna
« Svar #1 skrivet: 19 okt-10 kl 17:56 »
Från augusti fick jag börja elda med ved . Men imte varje dag . Hade även vedspis och braskamin . Men för varmvatten . Till min 1,8 kbm tank fick jag i genomsnitt lägga in två 125 liters skottkärror med ved per dygn .
Från januari kunde jag fina dagar ha uppåt 30-40 gradigt vatten in från solfångarna så då kunde jag hoppa någon dag utan att det märktes .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 18:00 »
Du menar solfångare... ;)
Solceller/paneler är för att göra el. Solfångare värmer man varmvatten med. ;)

Jag kommer att installera två solfångare till våren på mitt hus, så jag vet faktiskt inte ännu hur mycket det faktiskt gör. Men min kusin (i Umeå) har haft sina fångare igång hela den här sommaren, och dom har inte behövt elda en enda gång. Dom var ruggigt effektiva tyckte han! Men då är dom rätt så överdimensionerade för deras hus egentligen. Han fick dom rätt billigt på en nätauktion.

För min del så tycker jag att det ger såpass mycket att slippa besväret med eldning för varmvatten under sommarhalvåret, så jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur lång tid det tar att tjäna in installationen rent ekonomiskt. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 19:03 »
Du menar solfångare... ;)
Solceller/paneler är för att göra el. Solfångare värmer man varmvatten med. ;)

Ja, där lärde jag mig något nytt! Tack! OK, så lite lite effekt ger dem även under vår och höst, men sommaren behöver man inte elda alls. Hur är det med installation? Måste man byta tankar helt så att det går någon slinga från solfångaren i acc-tankarna (eller kanske bara i ena tanken?) eller kan man montera in det på annat sätt? Som ni märker så vet jag ju inte ens hur det fungerar på den mest basic nivå  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 19:10 »
Om det redan finns en slinga mellan panna och acc-tank kan man utnyttja den och montera på en värmeväxlare , och låter solfångaren jobba i separat system ,, med / mot värmeväxlaren .

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 19:13 »
Hmm, slinga... Nja, det är nog vanliga rör bara, mellan pannan och tankarna.  ???

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 19 okt-10 kl 19:15 »
Jo men det blir ju en slinga , från pannan in i tanken och retur till pannan .

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-10 kl 19:17 »
Ja, en sådan slinga blir det ju  :P Jag trodde du menade att det gick en slinga där.. Haha.. OK, så då skulle man kunna koppla den på den slingan som redan finns?
Hur stora solfångare bör man kolla på?

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 19:24 »
Där måste du kolla hur många kvm yta som ska värmas .
Hus + garage + omklädningsrum i ladugård mm .
Hur stort du har helt enkelt .
Jag har inte det i huvudet hur många kvm "hus" jämfört med kvm på solfångaren .
Men det är bara att fråga någon som säljer solfångare.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 19:29 »
Oki, man skulle kanske ringa runt lite och kolla.. Huset är på 125 kvm plus 40 biyta.
Tack för hjälpen Esten!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 20:02 »
Min ena tank är förberedd med en inbyggd solslinga, så jag har aldrig behövt sätta mig in i hur värmeväxlare funkar... ;)
Min tanke är att jag stänger av den andra tanken under sommarmånaderna så att solfångarna bara behöver värma den tank som varmvattenberedaren (och även solslingan) sitter.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för två stycken solfångare från denna leverantör:
http://www.solar-teknik.com/solfangare.html
Utbytet på dessa ska enligt tillverkaren vara 3532 kWh/år.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-10 kl 23:28 »
Oj här finns det mycket att prata om. Jag har just nu börjat skriva lite i handboken om dina frågor men har inte kommit så långt ännu.

Att kombinera Solfångare med Ved är en alldeles utmärkt lösning. Har du nu två acc-tankar i stället för en stor så är det ännu mer plus.
Fördelen som jag ser det är att på sommaren när du har dålig verkningsgrad på pannan så värmer du allt varmvatten med sol. Problemet med att ha för mycket vattenvolym är att det tar lång tid att få upp temperaturen. Även om det är acctankar så blir det viss omrörning. Kan man då koppla ifrån och enbart köra på en 750L så blir det bättre. Med lite planering kan du seriekoppla dem och få ut ännu mer än om du bara har en stor.

Kostnaden beror lite på dina förutsättningar. Har du solslinga i någon tank? (= kopparslinga i botten). Finns varmvattenberedare i någon av acctankarna? Kanske båda! Behövs långa ledningar, extra värmeväxlare?

Det finns två typer av solfångare som kan passa vakumrör eller plana. Här på forumet finns två "läger" och vi har haft våra duster.
Vakumrör har sin fördel i smällkalla vintern, plana är mina ögon billigare, hållbarare och har faktiskt bättre verkningsgrad i vissa fall. Här bör du bilda dig din egen uppfattning. Du kan läsa alla argument i tidigare trådar.
Det finns kurser där du kan bygga plana för halva priset mot färdigmonterade. Det spar rätt mycket pengar.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser