Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tusan finns i brödet?  (läst 12731 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Vad tusan finns i brödet?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-10 kl 23:39 »

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 okt-10 kl 23:42 »
Jo, men det kan innehålla konserveringsmedel i alla fall, bara utskrivet som namn. Och mjölbehandlingsmedel innehåller det troligen också, behöver vad jag vet inte skrivas ut för det ska "förbrukas/försvinna" vid jäsning och bakning. Och troligen är majoriteten av mjölet ett vetemjöl utan vare sig skal eller grodd. Enligt uppgift är det sådant bröd svenska folket vill ha, ett bröd utan smak och utan näring, men med massor av snabba kolhydrater så att vi lika gärna kunde ätit kanelbulle, sett till verkan i kroppen.

Det är möjligt, men det står inga konstiga ingredienser i innehållsförteckningen, men visst det skriver de väl inte ut om de inte behöver..

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 okt-10 kl 23:48 »
Står inget konstigt i innehållsförteckningen på min brödlimpa här heller, och den är lagad av Pågen.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 20 okt-10 kl 00:01 »
*sitter och distansälskar min bakmaskin, som står nere i köket. Väg upp, tryck på knappen, ställ mobilen på 3,5 timme, stjälp upp brödet. Mycket nöjd är jag*

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 okt-10 kl 04:15 »
Ha ha! Nu var du rolig... Är det en sats med scones då, eller?

Men Skogsnatt, nu ska du få ett recept på ett saftigt bröd som är plättlätt att baka själv, oavsett kunskap, tid eller erfarenhet. ;)

Filmjölkslimpa:

4,5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl vetekli
3 tsk salt
2½ tsk bikarbonat
3 dl filmjölk
1,5 dl mörk sirap
3 dl mjölk
1,5 dl lingonsylt

Blanda först alla torra ingredienser i en stor skål, häll sen ner alla våta ingredienser utom lingonsylten och rör ihop till en grov smet. Vänd till sist ner lingonsylten lite försiktigt så att man inte mosar sönder alla lingon.
Ös upp smeten i två ugnsformar (såna där avlånga som rymmer ca 1,5 liter). Smeten ska inte nå upp till mer än halva formen.

Sätt in formarna i kall ugn, sätt den på 125 grader och grädda i ca 1,5 - 2 timmar. Det går att testa med en trästicka om den är klar eller inte om man är osäker.

Brödet blir sött, grovt och konsistensen påminner lite om mjukpepparkaka. ;) Och så är det förrädiskt gott.  ;D

/Sara
Låter gott. Det får jag testa någon dag när det stormar och regnar ändå. Bakat har jag inte gjort sedan hemkunskapen i skolan, så det är kanske på tiden

träsleven

• -
« Svar #25 skrivet: 20 okt-10 kl 11:20 »
Låter gott. Det får jag testa någon dag när det stormar och regnar ändå. Bakat har jag inte gjort sedan hemkunskapen i skolan, så det är kanske på tiden

Lycka till med ditt hembak! Du kanske kommer på att det är roligt under tiden och att framför allt resultatet blir ett annat än butikens "gummisvamp" med evighetshållbarhet!
Det finns ju många recept att följa inte minst här på alternativ. Och här går det också att få tips o råd. ;)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 okt-10 kl 11:50 »
Ledsen att grusa dina förhoppningar, men även kondisbrödet är ganska onyttigt, och proppat med kemikalier. Dessutom oftast bakat utan ett spår av varken skal eller grodd, alltså saknas nästan alla de naturliga vitaminerna, mineralerna och fibrerna. Vill man ha nyttigt och gott bröd får man baka själv.

Eller så gör man storköp hos ett surdegsbageri! Köp bröd för två veckor i taget, t ex, och förvara det luftigt utan plast så mognar det långsamt och smaken fördjupas men det möglar inte. Kostsamt vid inköpet med lönsamt i längden då man äter mindre av det täta surdegsbrödet eftersom det mättar effektivare.

esten

• -
« Svar #27 skrivet: 20 okt-10 kl 12:09 »
Köper man ett riktigt mörkt bröd här så antagligen för att det är mest praktiskt , ligger det i plastpåsar .
Men det är 5 mm hål i plasten runt om .
Ibland kryper det om brödet i affären då småflugor kryper in i påsen .

Köpte igår ett rågbröd med surdegskultur , linfrö och solrosfrön i .

edithsdotter

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 okt-10 kl 16:39 »

Ibland kryper det om brödet i affären då småflugor kryper in i påsen .

Varför köpa i butik där producentansvaret är ganska långt borta? Köp direkt i surdegsbageriet och, jag kan garantera, att ditt bröd är av högsta kvalitet... annars blir bageriet inte gammalt!

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 20 okt-10 kl 16:44 »
+Något surdegsbageri finns inte utan antingen köper man det bröd som finns eller så bakar man själv .

Ibland måste man köpa för man inte hinner baka .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 20 okt-10 kl 16:47 »
Varför köpa i butik där producentansvaret är ganska långt borta? Köp direkt i surdegsbageriet och, jag kan garantera, att ditt bröd är av högsta kvalitet... annars blir bageriet inte gammalt!
Därför att kvalitetsbagerier bara finns i de större orterna/städerna, och ska man köra dit kostar det både tid och pengar. Dessutom är det väldigt omiljövänligt. Det finns för- och nackdelar med att bo på landet och med att bo i staden. Bor man på landet får man baka själv om man vill ha gott och nyttigt bröd. Åtminstone om man inte arbetar i staden och därför kan handla på vägen hem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 okt-10 kl 17:41 »
Därför att kvalitetsbagerier bara finns i de större orterna/städerna, och ska man köra dit kostar det både tid och pengar. Dessutom är det väldigt omiljövänligt. Det finns för- och nackdelar med att bo på landet och med att bo i staden. Bor man på landet får man baka själv om man vill ha gott och nyttigt bröd. Åtminstone om man inte arbetar i staden och därför kan handla på vägen hem.

Snick-snack... det finns visst surdegsbagerier på landsbygden och fler lär de bli om efterfrågan får styra och "Mat-landet Sverige" blir genomfört. Konsumentmakt finns så påtala behovet av alternativa bagerier och handla i dem som redan finns.

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 20 okt-10 kl 17:45 »
Jag bor INTE i Sverige

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 20 okt-10 kl 17:50 »
Snick-snack... det finns visst surdegsbagerier på landsbygden och fler lär de bli om efterfrågan får styra och "Mat-landet Sverige" blir genomfört. Konsumentmakt finns så påtala behovet av alternativa bagerier och handla i dem som redan finns.

Hmmm... Jag tror inte att det funkar att göra det(handla i dem som finns alltså) över hela vårt land... Jag skulle få köra ca 30 mil för att hitta ett surdegsbageri... om jag inte har missat något närmare till... då skulle det kunna vara ungefär 10 mil... så mitt bröd skulle knappt vara färskt när jag kom hem med det ::) och estens skulle definitivt inte vara färskt :P
Lite oekonomiskt och oekologiskt, för att inte tala om ologiskt...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #34 skrivet: 20 okt-10 kl 17:52 »

Njae, där håller jag inte med. Jag tycker att det snarare är så att bra bagerier (om än småskaliga sådana) INTE finns i storstäderna utan på landsbygden. Vi bor tex ute på vischan och har ca 1 mil till ett surdegsbageri. Känner till flera såna i åtminstone det här länet.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 20 okt-10 kl 17:55 »
Uppenbarligen bor du inte i riktig glesbygd. Själv har jag en mil till närmsta tätort, och bara cykel för transport. Närmre än så finns inte någon typ av affär, eftersom det helt enkelt inte finns kundunderlag till det. Visst, det finns ett bra hembageri, som bakar i gammal bakugn vissa helger, om man vet vilka dessa är. Det ligger på andra sidan tätorten, ca 3 mil från mig. Lång cykeltur skulle det bli...

Bageriet i tätorten bakar plastigt vitt bröd, för det är det som säljer. Helst med smaklös margarinost på. Det är skillnad på köpvanor beroende på socioekonomisk sammansättning av befolkningen, och där jag bor äter de flesta skräp som går snabbt att laga, eller helst är färdigt, de dricker ohemula mängder läskeblask och äter chips och godis i mängder. Däremot känner de inte till mer än de allra vanligaste frukterna och grönsakerna. Man blir mörkrädd när man tittar i kundvagnarna...

Så konsumentmakt i all ära, jag försöker så gott jag kan. Men om jag inte på något magiskt sätt lyckas utbilda en stor andel av befolkningen i hushållsekonomi, näringslära och matlagning, så får jag nöja mig med att de nyttiga råvarorna är ganska få, ganska dyra och ibland ganska gamla, eftersom det är för få som köper dem. Att odla själv och att laga mat från grunden och att baka är enda sättet att få vettig mat om jag inte vill ta bussen till stan ca 1 h enkel resa, plus 35 min cykel enkel resa varje vecka.

Nu har vi totalkapat skogsnatts tråd, men om han också tillämpar lite konsumentmakt och klagar, så är vi i alla fall två som vill ha bättre mat i den lokala, dyra och dåliga butiken (visst, det finns Netto också, men där är grönsakerna ofta nästan flytande, och utbudet ännu sämre. Och några pyttiga närbutiker, ännu sämre utbud, om man inte vill ha chips och choklad, det finns, och de är oförskämt dyra).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #36 skrivet: 20 okt-10 kl 18:01 »
"Uppenbarligen bor du inte i riktig glesbygd. Själv har jag en mil till närmsta tätort, och bara cykel för transport. Närmre än så finns inte någon typ av affär, eftersom det helt enkelt inte finns kundunderlag till det. Visst, det finns ett bra hembageri, som bakar i gammal bakugn vissa helger, om man vet vilka dessa är. Det ligger på andra sidan tätorten, ca 3 mil från mig. Lång cykeltur skulle det bli..."

Vad klassas som riktig glesbygd då? Jag har också en mil till närmsta affär, vill jag ha ett apotek så får jag åka en mil till. Men jag har bil (en självklarhet för oss) så jag kan ju åka. Det är man ju som van vid att göra...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 20 okt-10 kl 19:03 »
Jag menade bara att det inte alls är säkert att man har bra varor på rimligt avstånd när man bor på landet. Visst är jag konstig som inte har bil, men även om jag hade det vore det knappast rimligt, varken ekonomiskt, ekologiskt eller tidsmässigt att köra flera mil för att köpa bröd. Då är det snabbare och billigare att baka själv.

Var och en väljer ju sitt liv, men att köra till diverse småproducenter flera gånger i veckan för att köpa basprodukter är knappast särskilt alternativt. Då får man i så fall köpa in mängder och ha en vettig förvaringslösning för det. Jag funderar själv på att bli liten producent på landet, men skulle inte tycka att det vore försvarbart att sälja basvaror. Då blir basvarorna genast lyxprodukter, sett ekonomiskt och ekologiskt. Bättre att producera sådant som folk köper mer sällan i så fall. Eller sådant som har lång hållbarhet.

lj

• Övriga världen
« Svar #38 skrivet: 20 okt-10 kl 19:26 »
Kan också intyga att tidsåtgången för brödbaket är högst 10 min. + 2*25 min i ugnen.
Kalljäsning på ca 1,5 l vätska o 1/4 jäst i kallfarstun.
Tillägg; ca 2 kg mjöl = ingen mätning.

Behöver inte diska assistentbaljan kalla årstiden. Är det varmare än sådär 10C kan det vildjäsa.

Den som inte bakar har missat nåt väsentligt här i livet.

Och dessutom, hur ofta ger trevlig o meningsfull sysselsättning runt fyra hundra kr/tim.
« Senast ändrad: 20 okt-10 kl 20:01 av lj »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 21 okt-10 kl 00:08 »
Njae, där håller jag inte med. Jag tycker att det snarare är så att bra bagerier (om än småskaliga sådana) INTE finns i storstäderna utan på landsbygden. Vi bor tex ute på vischan och har ca 1 mil till ett surdegsbageri. Känner till flera såna i åtminstone det här länet.

Men vi har tur och bor i en otroligt kulinariskt rik bygd. Här finns småskaliga matvaru-förädlare i var och varannan by. Tyvärr har inte alla andra det lika bra som vi här i Jämtland. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
PhilipAremy, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser