Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till täljsten  (läst 31313 gånger)

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
Alternativ till täljsten
« skrivet: 18 okt-10 kl 22:17 »
Finns det nåt som är gratis eller billigt som kan jämföras med täljsten i värmelagringsförmåga? Jag fick tipset om att köpa täljsten till min braskamin och stapla upp det längst väggarna i kassetten. Men en sten kostar ju drygt 100 kronor! Det blir några tusenlappar om jag ska fylla ut väggarna. Eller är det bra att satsa på täljsten ändå? Tanken är att jag ska elda mycket.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 22:32 »
Vatten har mycket högre värmelagringsförmåga än de flesta material, inklusive täljsten.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 22:35 »
Här uppe kan man hämta täljstensbitar gratis i brotten...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 00:05 »
Att vatten ska vara bland det effektivaste har jag läst på fler håll i forumet och jag har även upplevt det själv. Hade i förra huset en modern täljstenskamin med kanske 20-30 kg sten på vardera sidan som höll värmen några timmar medan den 50-liters mjölkkanna jag ställt ovanpå var obehagligt het efter en hel natt.

Vatten har dessutom fördelen att det självcirkulerar och därmed sprider värmen effektivt inom volymen till skillnad från t.ex. sand. Vatten är så  pass billigt att det blir utrymme för en snygg förpackning. Är man lite designmässigt fräck kan man kanske satsa på oljefat eller jeepdunkar i läckert mattsvart eller matkantiner i rostfritt. Kanske fynda något från kemiindustrin på skroten.

Ytterligare en trevlig sak med vatten är att man inte behöver kånka tungt utan kan fylla på i hur små portioner man vill. En nackdel är förstås risken för läckor, men är man fiffig går även det att hantera om olyckan är framme. -Man kan ha underlägg med dräneringsslang t.ex.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 10:18 »
Tack för era svar! Men hur får jag då vatten att värmas? Det finns inget "ovanpå" på min modell =) behöver jag bygga om kaminen på nåt sätt då?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 10:23 »
Sen har jag nån fläkt vid sidan av kaminen med strömbrytare. Tydligen ska den sättas på och sprida värmen i huset men efter ett par timmars eldande är luften varken kall eller varm. Är det så det ska vara?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

pålle

  • Gäst
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #6 skrivet: 19 okt-10 kl 11:50 »
Tack för era svar! Men hur får jag då vatten att värmas? Det finns inget "ovanpå" på min modell =) behöver jag bygga om kaminen på nåt sätt då?
är nog lättare att byta skulle ja tro fat om du visar en bild på din kamin så kanske någon har nån bra i de

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #7 skrivet: 19 okt-10 kl 21:57 »
Ok, så här ser den ut.

http://yfrog.com/2fdsc06878sj
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 22:29 av Bodhgaya »
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 23:18 »
järnskrot lagrar också rätt mycket värme. ...liksom järnmalm.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 16:45 »
Ehhh...ursäkta messerschimittern här, men det där är inte en kamin, det är en öppen spis med insats i. Det är förmodligen tänkt att fläkten ska cirkulera ut luften som värms runt insatsen. Eldar ni är luften varm, när ni slutar elda blir luften kall igen.
Om ni ska hemifrån några timmar är det en bra idé att göra ett rejält ilägg med ved, och sedan ha timer till fläkten, så den slutar blåsa luft ungefär när veden brunnit ut.
Uppe på spisen såg jag att det sitter ett spjäll, ha det stängt när ni inte eldar så smyger det inte ut någon go värme den vägen.
Ett billigt alternativ till täljsten om ni vill ha något att lägga in smidigt i eldstaden är eldfast tegel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Peter in Slovenia

  • Inlägg: 37
    • Övriga världen
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #10 skrivet: 20 okt-10 kl 17:23 »
Kolla om inte grannen har sågade skifferplattor på uteplatsen, nära och dessutom blir det ju gratis om du passar på när han sover... :)
Skiffer funkar inte lika bra som vatten och täljsten men är hyffsat bra. Lätt att kapa och tar lite plats samt är lättmonterat. Kanske går att placera på någon av väggarna i insatsen, svårt att ge råd utan att se insidan.
Jag har rotationsgjutit eldfast bruk med järnspån  och armering inblandat i en fristående gjutjärnskamin. Funkar mycket bra men är ej aktuellt i ditt fall.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #11 skrivet: 21 okt-10 kl 06:29 »
Fläkten blåser ju aldrig ut något varmluft. Det kanske är något fel med den då? Och muraren slog nyligen upp ett hål ovanför spisen och tog bort spjället eftersom det gick igen av sig själv och enligt honom var det onödigt när vi har kassett. Var det dumt gjort? Jag tänkte inte på att varmluft sticker ut där..
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #12 skrivet: 21 okt-10 kl 09:13 »
Vad är det för temperatur på luften som fläkten blåser ut? Vild spekulation: Kan det månne vara så att fläkten roterar åt fel håll?
Synd att spjället är borttaget. (Har själv, i min förra bostad, varit ut för en sotare som knackat bort ett spjäll för mig; när jag kom hem från jobbet var där ett hål i murstocken och en lapp att jag skulle mura igen hålet innan jag eldade i spisen nästa gång, trots att förutvarande sotare sagt att det inte var någon fara med spjället så länge jag tyckte att det gick okey att elda ::) ...) Det är sant att en insats/kasett inte gör att det suger ut så mycket värme, men teglet som öppna spisen är murad av bör bli uppvärmt under eldning, och skulle kunna hålla värmen bättre om spjället kunde stängas, tror jag.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bodhgaya

  • Inlägg: 145
    • Uppland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #13 skrivet: 21 okt-10 kl 19:45 »
Attans då! Ska man ta upp hålet igen och sätta tillbaka spjället? Jag funderade på att ta upp hålet själv först men vågade inte av rädsla för att göra fel.

Jag förstår mig inte på fläkten.. Hur kan man se om den snurrar åt fel håll?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #14 skrivet: 21 okt-10 kl 19:48 »
Jag förstår mig inte på fläkten.. Hur kan man se om den snurrar åt fel håll?


Håll ett tunnt papper framför och se om det blåser iväg eller sugs mot fläkten

capitan

  • Gäst
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #15 skrivet: 24 okt-10 kl 15:40 »
vanlig tegelsten !! helt enkelt!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #16 skrivet: 26 okt-10 kl 09:19 »
Attans då! Ska man ta upp hålet igen och sätta tillbaka spjället?
Det avgör du själv om du tycker det är värt jobbet. (Vilket bra svar, va ::) ?) Om teglet runt insatsen/kassetten blir varmt när ni eldar kan det helt klart vara lönt att sätta dit spjället igen, för då gör ett stängt spjäll att det håller värmen längre, så pass mycket tegel är en icke föraktlig värmelagrande massa. Men det kanske är knöligt att sätta dit spjället igen?

Kom på att jag inte gratulerat till nya huset: GRATTIS :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Alternativ till täljsten
« Svar #17 skrivet: 05 aug-13 kl 19:15 »
Anledningen till att man tar bort spjällen vid montering av insattser är att dom är till mer besvär än nytta.Dom kan fara igen tex, så nått spjäll ska du inte stoppa dit.Ta istället och kolla upp vart luften till fläkten kommer in och vart den går ut.Kan va som på min att det finns ett frisklufts uttag som drar in kall luft och värmer den ,eller snarare gjorde för nu är den tät  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Dagda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser