Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matrialval till kaninhus! Tilläggsfråga!  (läst 5070 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Matrialval till kaninhus! Tilläggsfråga!
« skrivet: 18 okt-10 kl 20:15 »
Det börjar att dra ihop sig till min snickarvecka då kaninhuset ska byggas. Så då har jag lite materialvalsfrågor!
Ska bygga en lekstuga, men göra den till en bur.

Kan man använda osb utvändigt istället för plywood (snåltarmen suger)?

Fäster falurödfärg på osb eller plywood (har färgen redan)?

Vilken dimension ska golvramvirket ha om man vill isolera golvet (har glasfiber)?

Bör jag isolera hela buren eller räcker det med golv? Eller ska jag isolera boen?

Vad ska man ha för behandling av golvet så träet skyddas samt att inte kaninerna halkar? Hur blir kallasfalt?

Hur höga får hyllorna till kaninerna vara? Tänker bygga lite på höjden invändigt.

Det var allt just nu!  ;)

« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 17:15 av Grönavågen »

gustos

SV: Matrialval till kaninhus!
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 20:22 »
Faluröd fäster skapligt på osb, men man får lägga på några lager för att det skall täcka ordentligt. Isolering har jag inte använt på mina burar, så det vet jag inget om. Kallasfalt kan ge en ganska glatt och halkig yta, men det går att avhjälpa genom att man i sista strykningen slänger på ett par nävar sättsand eller liknande, då blir det garanterat halkfritt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 21:23 »
Kan man använda osb utvändigt istället för plywood (snåltarmen suger)?

Fäster falurödfärg på osb eller plywood (har färgen redan)?

Vilken dimension ska golvramvirket ha om man vill isolera golvet (har glasfiber)?

Bör jag isolera hela buren eller räcker det med golv? Eller ska jag isolera boen?

Vad ska man ha för behandling av golvet så träet skyddas samt att inte kaninerna halkar? Hur blir kallasfalt?

Hur höga får hyllorna till kaninerna vara? Tänker bygga lite på höjden invändigt.

Det går bra att bygga av osb och det går bra att måla osb med rödfärg. Isolera inte. Om djuren får tillgång till material boar de själva. Gör hyllorna lagom höga. ;) Kallasfalt är utmärkt att måla golvet med.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 22:39 »
Tackar för svar!

Speciellt det där om att göra hyllorna lagom höga, får väl använda huskyn som mått! Borde vara lagom...... ;)

Men om man nu utgår ifrån att jag inte vet hur högt en kanin kan hoppa (vilket är helt korrekt), hur högt ska det vara max? Jag menar att jag heller inte vill dra på min dyra veterinärvårdsräkningar när mina fluffbollar stukar tassen och behöver kryckor.

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 09:20 »
Tja, mina gotlandskaniner hoppar lätt en meter.
Deras hyllor däremot sitter på ca 30 cm höjd i buren.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gronavagen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 17:14 »
Har ytterligare en fråga och denna gäller placeringen av kaninhuset.

Jag har en bergstomt i södersluttning som kan bli ganska varm sommartid och blåsig vintertid.
Bakom husen är det plant och tanken är att det är där kaninhuset ska stå. Ska jag ställa huset i skuggan bakom bostadshuset (norrläge) eller ut på gräsmattan där det kommer stå i sol?

Om jag ska ställa det i skuggan mister man då inte solens uppvärmande funktion vintertid?

lialan

• Västergötland
SV: Matrialval till kaninhus! Tilläggsfråga!
« Svar #6 skrivet: 19 okt-10 kl 17:35 »
Jag skulle ställa det i skuggan.
Värmen på sommaren är värre än kylan på vintern.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 12:32 »
Hej!

Hyllans höjd beror på vilken storlek din kanin har.  o:)  Mina gotlänningar har hyllhöjd på 30 - 35 cm.

Som det nämndes.. oisolerat hus och golv, tack... huset i skuggan hellre än i solen, kaniner har vinterpäls men kan inte svettas som vi. --> Eller bygg det flyttbart :-) Bättre för bete/parasiter runt omkring också. Där utgår jag ifrån att kaniner får går ut?!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 18:37 »
Hej!
När du målar golvet den andra gången med kallasfalt strör du på sand, så blir det halkfritt.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser