Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Udda kalkon, eller bara mkt klok?  (läst 5096 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Udda kalkon, eller bara mkt klok?
« skrivet: 13 jun-06 kl 11:39 »
Jag har varit med om något märkligt.

Hade en tid en trio kalkoner, men då de där hönorna var både stimmiga och lättstressade så fick de flytta tillbaka till uppfödaren, kvar blev tuppen som vi tänkte ha en god middag på.

Men så en dag, för bara några veckor sedan hände det något mkt märkligt. Jag lät min ena dvärgkochinflock vara ute obevakad ett tag, kalkontuppen var med. Då jag kom ut var det tvärtyst, inte ett kackel, inte ett ljud från hönsen. Och borta var de, men så hörde jag ett konstigt lågt kuttrande och fick se kalkontuppen stå ensam mitt på gräsmattan, klart synlig. Han hade huvudet på sned och ena ögat fixerat rakt upp i himlen.

Strax gick det upp för mig att hönsen låg och tryckte under buskarna, väl dolda, för först när kalkonen slappnade av och tystnade så kom ena tuppen fram, och strax följde resten av gänget. Och snart gick de och sprättade och höll på som om inget hänt.

Är det normalt att kalkoner vaktar?
   Det verkar då så som att min gör det, för den här tuppen slog uppenbart larm om något, hade mkt svårt att tro mina egna ögon, men häftigt var det kan jag lova. Så nu, för det första så studerar jag honom mkt noga, och nog verkar han vakta djuren, han är ute nästan hela dagarna och så också alltid någon av flockarna, försöker ha ett rullande schema, alla kan inte vara ute samtidigt, men de turas om.      
   Och gemensamt för alla är att de accepterat sin vite väktare och de lyssnar alla på honom.

Och för det andra så givetvis får han behålla livet, för inte äter man upp en utmärkt vakthund.

Har någon annan upplevt något liknande?

Och gissa om det är en kul syn med en förnöjt spatserande kalkontupp kring de andra djuren, rätt vad det är så stannar han upp, och ser han nåt nytt, om det så är en granne som tittar förbi, så oj vad han kan låta! Han blir alldeles röd när han är som mest uppjagad. Och jag som av någon anledning trodde det var en myt det där om att de rodnar. Och hönsen lyssnar på honom, men ibland verkar de tycka att han var bra fånig, vaddå? Det där var väl inget att bry sig om, ser de ut att tänka när de tittar på honom.

Och då jag iakttar honom så får jag ofta se en rolig reaktion, om något flyger förbi och han ser det, spelar ingen roll om det så är en fjäril, eller sparv, han stannar alltid upp, lägger huvudet på sned och kollar vad det var. Han ser så oerhört rolig ut då.

Tror ni jag blev häpen över detta? Om inget annat så allra minst är det roande.
« Senast ändrad: 13 jun-06 kl 11:50 av Hönsmia »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Udda kalkon, eller bara mkt klok?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 20:10 »
Förut hade jag både kalkoner och höns under ca. 10 års tid. De hade varsit hönshus men gick ofta tillsammans lösa utomhus. De kunde varandras språk och gjorde percis som dina. Kalkontuppen, som ju var den som nådde högst och alltså såg bäst hade övervakandet upp mot himlen medan hönstupparna skötte markbevakningen. Då någon tupp, oavsett sort, larmade reagerarde alla hönor, både höns och kalkon.
Kalkoner är underbart mysiga och mycket personliga fåglar!!!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 20:37 »
jo, kan bara hålla med, den här tuppen är en sådan personlighet, underhållande, och som du Kicki sade, mysig.

Jag har då bestämt mig för att den här killen får leva, absolut!

Synd bara att han inte har någon fru, men det är lugnast så här.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 14 jun-06 kl 20:54 »
Det här med att ha höns och kalkon låter intressant  ;)

Jag har ingen erfarenhet av kalkoner. Förlåt dum fråga, men ska kalkoner ha separat "kalkonhus" :-[ ???

Hönsmia och Kicki, berätta gärna mer om kalkoner om hur de bör bo (inom nät eller bara i ett stallbås t ex) och hurdana personligheter de är osv.

Vi hade gäss förut men hanen blev tidvis ganska aggressiv (vilket han skulle vara i och för sig). Är det likadant med kalkoner?

Du Hönsmia har ju nu en kalkonhane, vilket verkar fungera bra. Bor han ensam eller tillsammans med hönorna?  ???

Tacksam för någon utläggning av det här. Ni får gärna skriva PM, men fler än jag kanske är intresserade  :D

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #4 skrivet: 15 jun-06 kl 12:29 »
Jag vet ju inte om jag gör rätt eller fel här hemma, men min kalkonkille har inget eget bås, han bor om natten i gången i hönshuset, om dagarna går han ju mest ute och patrullerar.

Mitt lilla hönshus har jag inrett efter bästa förmåga, det ser ut just nu som följer: Alla burar är på vänster hand då man kommer in, gången är då rakt innanför dörren, längst in är stora buren, den är byggd rakt över hela husets bredd, burarna till vänster är två och en halv till antalet, och innanför två av dessa är det två mindre uppe under taket liksom, kan säga att burarna bildar ett L, fast upp och ner där gången fyller ut så det bildar en rektangel. Två och en halv kallar jag det då två kan slås ihop till en större, däremellan är det en liten lucka bara.

Hade heller inga kalkoner innan, så det var en ny erfarenhet, men han är inte ensam trots att fruarna flyttade tillbaka till uppfödaren, han har tuppsällskap istället.

Varför jag inte behöll hönorna var av två skäl, det största var att de var så stressade och vilda, man kunde knappt komma nära dem, och en nervöst flaxande kalkonhöna aktar man sig för, de där vingarna är stenhårda, och de känns!

Det andra skälet var att de slogs med mina sussexhönor, inte tillåtet! Så nu är tuppen ensam, och som sagt en suverän vaktare.

Han äter samma som hönsen, min nykomponerade hemmablandning som de verkar gilla stort. Och så hittar han lite smått och gott då han är ute också.

Ska lägga in en bild på honom på hemsidan, så där kan han också visa upp sig.

mvh

« Senast ändrad: 15 jun-06 kl 12:30 av Hönsmia »

Lena A

« Svar #5 skrivet: 15 jun-06 kl 16:02 »
Hönsmia, tack för info. Jag kollade din hemsida och den är mycket bra!  :) Det ska bli kul att se bilder senare.

Hur sover kalkoner?  ??? :-[. Ligger de på golvet eller är det pinnar som gäller ??? :-[ Jag tänker på att gången måste bli full av sk-t, om han bor där.

Är han inte aggressiv? Å andra sidan kanske de inte är det om de inte behöver försvara honorna.

Jag ska läsa på om kalkoner och kommer nog med flera dumma frågor.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 15 jun-06 kl 16:45 »
Kalkoner trivs bäst på höga sittpinnar. Varken höns eller kalkoner mår bra av att tvingas sova på backen, deras fötter deformeras med tiden.
Föder man bara upp för slakt efter några månader så funkar det kanske men har man tänkt att ha kvar fågeln under hela dennes egna livstid så riskerar man att få en fågel som har ont och svårt att gå efter ett tag.

Jag har inga tamkalkoner själv men mycket gott om vildkalkon på mina marker. I skymningen flyger dom upp 3-5 meter i träden och stannar däruppe tills morgonen gryr. Jag hade ett vilt kalkonpar för några år sedan som övernattade på en takbalk i traktorladan. och byggde rede i ett bildäck bakom ladan.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-06 kl 18:38 »
Mina But-kalkoner är över ett år nu och är fullvuxna. Tuppen väger nästan 20 kg och hönorna drygt 14-15 kg. Och de orkar inte flyga upp på en sittpinne eller träd. De sover nu på golvet på strö.

jag har mina kalkoner, höns och ankor i samma stall och det funkar bra.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 15 jun-06 kl 22:16 »
Mina But-kalkoner är över ett år nu och är fullvuxna. Tuppen väger nästan 20 kg och hönorna drygt 14-15 kg. Och de orkar inte flyga upp på en sittpinne eller träd. De sover nu på golvet på strö.

20 kg :o....inte illa, klart han har problem att flyga då  :).

Vilda kalkoner når sällan vikter över c.a 13 Kg. Och dom är mycket duktiga flygare.
En kalkon kan springa i c.a 20 km/h....och den kan flyga i c.a 90 km/h.
Och oavsett om man har kalkoner som är snarlika vilda kalkoner eller kötthybrider som inte längre kan flyga så tycker jag för fåglarnas skull att man bör ha sovpinnar åt dom, även om de enbart skulle sitta ett par decimeter över marken.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #9 skrivet: 15 jun-06 kl 23:01 »
Tack för alla svar!

Jo min kalkon har en sittpinne, eftersom den bor i gången så är pinnen inte fast, den kilar jag fast mellan ena burdörren och väggen- i ett litet hack som bildats bakom ett urgammalt gångjärn som finns kvar vid en igensatt dörröppning. Så på morgonen är det bara att plocka ner pinnen igen och skotta ur nattlämningarna....

Vet däremot inte vad han är för en sort, fruarna var gråbrunspräckliga, likt vildkalkoner om jag förstått rätt, sedan har det påståtts att han skulle vara crölwitser (stavar jag rätt?), men jag tvivlar, han är ju helt vit. Och han är väl rätt ung, kläckt i augusti. Vet inte om eventuella ränder kommer med åldern i så fall  :D

Kan en kalkon heta Nisse? Min sambo tror han är en sån,,,men vi är nog inte helt överens..... :)

« Senast ändrad: 15 jun-06 kl 23:02 av Hönsmia »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 19 jun-06 kl 19:27 »
ska kalkoner ha separat "kalkonhus" :-[ ???
Ja det tycker jag. Kalkoner är stora och tunga, skulle det bli någon skärmytsling kan det bli som en gång hos mig. Kalkonen pickar till hönshönan i huvudet- såsom fåglar gör, och hönshönan stendör  :(

Hönsmia och Kicki, berätta gärna mer om kalkoner om hur de bör bo (inom nät eller bara i ett stallbås t ex) och hurdana personligheter de är osv.

Som höns = ljust, varmt och skönt men bara allt i störra skala

Citera
Vi hade gäss förut men hanen blev tidvis ganska aggressiv (vilket han skulle vara i och för sig). Är det likadant med kalkoner?
Nej kalkoner är i allmänhet snälla - om man inte retar dem för min erfarenhet är att de har kortare stubin än höns så de svarar emot snabbare. Vänligt och lugnt skötta är de i allmänhet lugna, snälla och väldigt nyfikna. Går de lösa lär de sig snabbt vart matte (och maten) finns så man får fösa ut dem från köket tätt som oftast. Satte jag mig ute för att sola hade jag snart hela flocken liggande runt mig, de lade sig också att sola där. Hönorna lade sig ofta för mig - de ansåg mig vara en sjusärdeles tupp - och en passade mina barn då de var små. Hon hade egna kysklingar inne så hon fick ett väldigt sjå springande ut och inut ch in. Hon låg bredvod mina barn en stund, sedan in och låg hos kycklingarna en stund o.s.v. hon höll på en hel vår med detta. Sedan släppte hon båda sina "kullar" samtidigt och vilade.

Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #11 skrivet: 21 jun-06 kl 15:19 »
Hur de bör bo vet jag egentligen inte så mkt om mer än den upplysning jag fått om att hönshuset blir bra. Fast själva huset är egentligen bara sovplats för djuren, om dagarna är de flesta ute,

min kalkontupp är en lugn och trevlig herre, sitter vi ute så har man honom bakom ryggen rätt vad det är, och ofta vet man inget förrän han pratar till så som kalkoner gör, och då lovar jag att man hoppar till om man inte är beredd. Nisse sticker gärna fram skallen för att se vad som sker, han vill ha stenkoll på allt här hemma, och kommer det en bil, eller om så bara telefonen ringer så larmar han på kalkonvis, och illröd blir han också.

Nisse och min sambo brukar stå och gala upp varandra, sambon börjar nästan alltid, bara för nöjets skull att se hur mkt han kan få igång tuppen.

Nisse börjar dagen, då jag släpper ut honom, med att spela, spänner ut stjärten som en solfjäder och "brummar", släpar vingarna en aning, dinglar med snodden, och håller på. Är som att han måste vissa att här är jag, se på mig. Sedan spatserar han iväg som om inget hänt, lika cool, och nonchalant av sig som alltid.

Särskilt ena hönsflocken är det som han måste ha koll på, är de ur sikte så söker han upp dem, det är mina Reinländers, de jag själv också är mest rädd om. Men han månar om alla höns, och tuppar, han går till och med och spanar på mina barn ibland, med en min som att "man måste ju glo lite på dem med"

en lustig kille som sagt. Nu finns det en bild av honom på min hemsida, på kontaktsidan,

Lena A

« Svar #12 skrivet: 21 jun-06 kl 15:57 »
Hönsmia. Vad fin Nisse är!  :D

Det är intressant att läsa era synpunkter om kalkoner, för jag har läst i en bok (av Håkan Hallander) att kalkoner kan vara "svåra" och "aggressiva" och "definitivt inga nybörjardjur"  ???  Det är klart att de kanske kan bli svåra om de blir aggressiva eftersom de är så stora. Vår ex gåshane var aggressiv tidvis när honan lade ägg och han ville skydda henne, så jag gick väldigt lugnt och försiktigt omkring honom.  ;)

anne-lie50

• Gäst
SV: Re:Udda kalkon, eller bara mkt klok?
« Svar #13 skrivet: 01 jan-10 kl 16:22 »

fråga till christine
varför har du dina but kvar så länge?det blir säkert mycket jobbigt för kalkonben att bära en sådan tyngd, o skulle tuppen få för sig att ha en kärleksstund så kan det gå illa för hönornas rygg
« Senast ändrad: 01 jan-10 kl 16:26 av anne-lie50 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt, Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser