Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling under vinterhalvåret  (läst 2658 gånger)

intresseklubben

• Dalarna
Odling under vinterhalvåret
« skrivet: 17 okt-10 kl 22:50 »
Hejsan :) jag är en nybörjare inom odling och har en allmän fråga. Om man odlar en växt inomhus, hur starkt känner den av vilken årstid det är? Jag menar det är ju ungefär lika varmt inomhus  på vintern som det är utomhus på sommaren.
tex om man på hösten planterar ett paprika-frö inomhus i en kruka i ett fönster med bra sol-ljus skulle den växa ok? Eller påverkas växten jättemycket av att det är mindre sol-ljus under vinterhalvåret?

esten

• -
SV: Odling under vinterhalvåret
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 23:17 »
De flesta växter är beroende av årstiderna , men det finns endel som växer bra året om
inomhus . tex rädisa .

Finns en mycket bra bok i ämnet .
Odla kryddväxter och grönsaker inomhus. författer Joy o.i Spoczynska och utgiven av forum förlag

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 23:24 »
Sätter du upp ett lysrör strax ovanför, så växer det bra! Bara solljus under vintern, räcker inte långt.

Har fått fram lite tomater, minigurkor någon paprika och spenat på vintern.  Hade sallad, men den vill gro i kallare temperatur så den hade jag i kylskåpet i början. Sen led den av törst... blev ganska besk  :P
Landsflykting i storstan...

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 23:45 »
Under vinterhalvåret får vi långt ifrån lika mycket solljus som under sommaren. Det gör att växter "sträcker på sig" för att komma åt solljus som inte finns. Det blir alltså väldigt rangliga plantor. Många växter kräver dessutom mycket solljus/många timmar med sol för att blomma.

Det går däremot alldeles utmärkt att förlänga säsongen för köldkänsliga växter genom att ha plantorna inomhus under våren och hösten.

fastfrusen

• -
« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 00:36 »
som potatisblomma sa! Lysrør!

Har en kompis här uppe (på svalbard = fyra månader utan sol) vars kontor ser ut som en djungel!
Hon odlar "gresskar" vet inte vad det är på svenska, squach kanske? eller pumpa?
hon har även odlat potatis, tomat och andra saker på kontoret..
Så det går, även helt utan solljus!  :D

nåt man ska tänka på är dock om man har ett helt ljustätt rum, att blanda mellan lysrør och vanliga glødlampor, eftersom den sortens ljus som stimulerar lägdtillväxt inte finns i lysrør. Det fick dom erfara på karlstads univeristet, blev väldigt korta plantor i i deras nya labb innan dom satt in några glødlampor i tillägg  ;D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser