Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling under vinterhalvåret  (läst 2658 gånger)

intresseklubben

• Dalarna
Odling under vinterhalvåret
« skrivet: 17 okt-10 kl 22:50 »
Hejsan :) jag är en nybörjare inom odling och har en allmän fråga. Om man odlar en växt inomhus, hur starkt känner den av vilken årstid det är? Jag menar det är ju ungefär lika varmt inomhus  på vintern som det är utomhus på sommaren.
tex om man på hösten planterar ett paprika-frö inomhus i en kruka i ett fönster med bra sol-ljus skulle den växa ok? Eller påverkas växten jättemycket av att det är mindre sol-ljus under vinterhalvåret?

esten

• -
SV: Odling under vinterhalvåret
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 23:17 »
De flesta växter är beroende av årstiderna , men det finns endel som växer bra året om
inomhus . tex rädisa .

Finns en mycket bra bok i ämnet .
Odla kryddväxter och grönsaker inomhus. författer Joy o.i Spoczynska och utgiven av forum förlag

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 23:24 »
Sätter du upp ett lysrör strax ovanför, så växer det bra! Bara solljus under vintern, räcker inte långt.

Har fått fram lite tomater, minigurkor någon paprika och spenat på vintern.  Hade sallad, men den vill gro i kallare temperatur så den hade jag i kylskåpet i början. Sen led den av törst... blev ganska besk  :P
Landsflykting i storstan...

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 23:45 »
Under vinterhalvåret får vi långt ifrån lika mycket solljus som under sommaren. Det gör att växter "sträcker på sig" för att komma åt solljus som inte finns. Det blir alltså väldigt rangliga plantor. Många växter kräver dessutom mycket solljus/många timmar med sol för att blomma.

Det går däremot alldeles utmärkt att förlänga säsongen för köldkänsliga växter genom att ha plantorna inomhus under våren och hösten.