Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill någon hjälpa mig med fodret?  (läst 5900 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Vill någon hjälpa mig med fodret?
« skrivet: 16 okt-10 kl 23:43 »
Hej!
Jag har 12 unghöns som inte har börjat värpa än.
Nu får de vanligt allfoder från lantmännen, som farbrorn jag köpte dem av sa.
Men det fodret är inte ekologiskt, och jag som till och med har gjort massa svenska uppgifter på ekologisk hönsskötsel och att ekologiskt foder inte är bra, så har jag det ändå!
Jag har läst i olika forum att man kan ge ex. vete, men jag blir verkligen inte klok på det.
Vaddå vete? Ska jag gå ut och kapa närmaste åkern, eller? ( >:D)

Vad tycker ni jag ska ge hönsen?
« Senast ändrad: 17 okt-10 kl 08:37 av BlåNelson »
Dv. höns, undulater & ragdoll

Xoot

• Gäst
SV: Vill någon hjälpa mig med fodret?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 00:27 »
Hur tror du att vi andra införskaffar vete? :)
Finns självklart att köpa i olika säckar av lantmännen/mjölkman osv.

Jag kör med värpfoder, vete och majs.

Du kan tyvärr inte enbart ge dina unghöns vete. Behövs något extra som nu tex. AllFoder.
Vad har du för ålder på hönsen förutom att det klassas som unghöns?  ;D

Vid 5mån började jag ge mina värpfoder. Började lägga ägg vid 6mån.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 08:39 »
Jaså, det var så enkelt.  ;)
Mina är ca. 5 månader.
Är de unghöns då överhuvudtaget?  ::)
För kycklingar är de ju inte längre.
Varför ska jag ge vete överhuvudtaget då, om de ändå ska få allfodret?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 09:48 »
Allfoder är et helfoder för större kycklingar, växande ungdjur, och värpande höns. Vid värpstart ska man även ge snäckskal/kalk.

Om man vill göra det enkelt för sig har Lantmännen ett kravmärkt helfoder som är ungefär samma som Allfoder och följdaktligen förhoppningsvis är lite bättre ur ekologisk synvinkel  ;) Kommer inte ihåg vad det heter.

Vill man inte köpa färdigfoder bör man ge en spannmålsblandning (havre, vete, korn) som även innehåller lite extra protein från exempelvis hampa eller soja. Det är inte dumt att ha i lite annat också som majs, raps, solrosfrö eller liknande.  Hur man blandar i propotioner kan man anpassa lite efter årstid. Det är också viktigt att man inte ger för mycket eller lite av något, huvudelen ska bestå av spannmål.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-10 kl 10:19 »
Jo, det är precis en sådan blandning jag vill ge. Köper man alla olika spannmål och fröer på lant männen också?
vad ger du dina hönor, Lina?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 17 okt-10 kl 10:29 »
Jo, det är precis en sådan blandning jag vill ge. Köper man alla olika spannmål och fröer på lant männen också?
vad ger du dina hönor, Lina?

Av bekvämlighetsskäl ger jag just nu färdigt helfoder. Då mitt nya hönshus inte är klart ännu har jag lite begränsad plats för foderförvaring och därför är det svårt att ge hemma blandat. Det hoppas jag dock att kunna göra i framtiden då det blir betydligt billigare när man har så många höns som jag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-10 kl 10:35 »
Juste, ditt fina nya hönshus  :D
Köper jag alla fodersorterna för sig på Granngården?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 okt-10 kl 10:51 »
Det kan du göra om du vill. Men du får ett bättre och mer komplett foder om du köper ett färdigt färpfoder.
Annars kan du ju kolla med bönder i närheten om de har spannmål att sälja, men du måste ändå komplettera med ett värp-koncentrat i så fall.

Mimmi_83

• Dv Kochin
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-10 kl 17:02 »
Jag har ett foder som heter Fenix hel veg brun..
Är det ett allfoder eller ett värpfoder?
Lånade 7 dv kochin i sommar.. när hösten kom och vi insåg att vi va tvungna att lämna tillbaka dom, fick vi en idé om att vi kunde kanske få köpa dom.. Men fick tyvärr inte köpa dom.. Vår lilla dotter på snart 4 år fick dom av han som ägde dom.. så det löste sig...

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 okt-10 kl 18:51 »
Om du läser på etiketten på säcken så står det det. Har för mig den är värpfoder, anpassad för brunvärpare.

Våra höns får blandat foder. Allfoder, kornkross, hel korn, vete och krossad majs. Värpfoder till vuxna hönor under vår och höst. Lantmännen och granngården brukar ha samtliga sädsorter hos dem. Vi köper vår korn och vete av grannbonden så jag vet inte vad priserna ligger på men för oss med många djur blir det billigare hos bonden. Om du har en i närheten så åk och fråga om du får köpa lite. Man bör ge en blandad foder med allfoder eller värpfoder som bas och tillsätta säd man vill ge dem.
« Senast ändrad: 17 okt-10 kl 18:57 av Nina K »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 11:48 »
Lantmännen/Granngården/Grodden är duktiga på att ta betalt. Du har redan fått tips om att köpa spannmål av bönder, det är bra. Ska du ha ett koncentrat att blanda helsäden med, så se om du inte kan hitta en annan foderhandlare/bonnabutik än Lantmännen i närheten, då kan du komma billigare undan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 19 okt-10 kl 16:00 »
Nu har jag köpt kornkross som jag blandar allfodret med. Superbra! tack för alla svar.

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 okt-10 kl 16:57 »
Är inte Svenska Foder lite billigare? För mig så är granngården närmast. Sedan har jag dålig koll på vilka som säljer hönsfoder, här hos mig i skåne.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 20 okt-10 kl 17:10 »
Mina höns får vete som bas, blandat med korn och havre (som vanligtvis ratas) plus snäcksal och träkol.. matrester i mån av tillgång.. Men det är trädgårdshöns som sedan söker sig resten -- eller har jag missat något viktigt??

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 okt-10 kl 17:25 »
Är inte Svenska Foder lite billigare? För mig så är granngården närmast. Sedan har jag dålig koll på vilka som säljer hönsfoder, här hos mig i skåne.

Bor du långt upp i Skåne? Runt Laholm. (Nedanför Halmstad) Där hittar du Mjölkman, i Veinge.
Klart billigast. Bättre än lantmännen osv. Inget smulande foder som hos lantmännen. Samt bra pris.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 20 okt-10 kl 17:41 »
Bor du långt upp i Skåne? Runt Laholm. (Nedanför Halmstad) Där hittar du Mjölkman, i Veinge.
Klart billigast. Bättre än lantmännen osv. Inget smulande foder som hos lantmännen. Samt bra pris.

Det går inte att få upp deras fodersortiment på deras hemsida, som förresten är http://www.mjolkman.se Vilka foder säljer de, och hur billigt är billigt. Får ringa dem och kolla...
« Senast ändrad: 20 okt-10 kl 19:06 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 okt-10 kl 18:50 »
Jag bor mitt i skåne, nära Hörby. Nu under sommaren så har min far köpt foder av en som säljer foder till större gårda, men det är Malmö trakten. En bra bit att åka men det lönade sig när han kärra full. Men nu kommer vintern och hur väglaget ser ut får vi se om det går att köra släp. I annat fall så får foder från granngården o lantmännen ges.

Xoot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 okt-10 kl 18:56 »
Det går inte att få upp deras fodersortiment på deras hemsida, som förresten är http://www.mjolkman.se/index.html. Vilka foder säljer de, och hur billigt är billigt. Får ringa dem och kolla...

Du har rätt. Deras hemsida är tyvärr alldeles värdelös. Man får helt enkelt ringa eller besöka.
Jag köpte alltid av lantmännen tidigare men deras värpfoder smulade sönder till 110%.
Hönsen vägrade äta skiten. Har flera kilon sparade... Någon som vill ha förresten??
Dyrt också. Nu har dom återkallat mycket foder pga fel blandning osv.

Blev tipsad om Mjölkman i Veinge. Billiga och bra, vissa grejer bjuder dom på utan kostnad.
Det kan vara intressant att läsa deras historia på hemsidan som du tipsar om. :-)

edit: ändra din länk. hemsidan är inte rätt, den rätta hemsidan är: http://www.mjolkman.se/
(utan index-länken)

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 okt-10 kl 19:05 »

Mjölkman på kartan.
Och nej jag är inte anställd, nöjd kund däremot. :) Har 3-4mil dit.

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 okt-10 kl 00:25 »
Jag köpte alltid av lantmännen tidigare men deras värpfoder smulade sönder till 110%.
Hönsen vägrade äta skiten. Har flera kilon sparade... Någon som vill ha förresten??

Rör ut det med lite vatten, så det blir lagom grynigt, så äter hönsen säkert upp det också.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser