Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingslotter i Göteborg?  (läst 4897 gånger)

edvinmedvind

• Gäst
Odlingslotter i Göteborg?
« skrivet: 16 okt-10 kl 16:43 »
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet hur det fungerar med odlingslotter i götet? Typ finns det möjlighet att hyra in sig på en plätt som man odlar på? Finns det några kooperativa växthus där man kan odla?

Ja, vad är alternativen för fattigt folk som inte har råd att köpa en kolonilott för 500 000:- fast ändå vill odla loss? Och kasta ankare? Osv?

Jag har hört talas om Tillsammansodlingen i Mölndal, och den verkar ju inte vara fyskam, men samtidigt skulle man ju vilja ha något ännu mer småskaligt där man kan gå bananas och odla efter eget huvud.

Tacksam för svar....
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 16:47 av edvinmedvind »

Sano

• Bohuslän
SV: Odlingslotter i Göteborg?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 18:39 »
Jag hade tidigare odlingslott på Lindholmen. Det kostade ett par hundra om året för 50m2 oxh sköttes Lindholmens odlarförening. Odlingslotter, alltså mark utan hus, finns bla också vid Alelyckan (Gamlestan).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Karin Sofia

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-10 kl 18:47 »
Det finns några som har startat upp någon form av kooperativt jordbruk i Mölndal. De kallar sig Mölndalsodlingen. Om jag fattat det hela rätt så kan man vara med där och odla så mycket man känner för. Kolla på den här hemsidan:
http://www.omstallninggoteborg.se/oms/om-odlingen-i-moelndal.html

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 20:05 »
, finns bla också vid Alelyckan (Gamlestan).

Halaj!

Gamlestan?
Är det den som ligger mitt i Burmabacken?
Jag var där och parkade bilen för jag skulle gå en bit upp och ner vid ån som rinner där.
Efter min vandring gick jag runt och kollade lite. Det finns ett stup i närheten där folk hade dumpat skräp. Och inte så lite heller.
Jag funderar: har inte människor som odlar på en kolonilott någon slags känsla för moder jord liksom? Dumpar man sitt skräp sådär bara?
Jag åkte därifrån nedstämd.

//T

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 16 okt-10 kl 20:21 »
Nej, jag menar inte den vid Burmabacken utan den som ligger längs med spårvagnsspåren (9:an).

Vid Delsön finns det lotter.  :) Där hade mitt ex en lott. Ovanför Lisebergs camping tror jag det var, vid Torp.

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-10 kl 21:24 »
Sano: Aight! Men då verkar vi ju leva i den bästa av världar ändå. Du vet inte om de har någon hemsida? Eller annan kontaktuppgift? Förmedlar Göteborg Stad kontakter till de olika stadsdelarnas odlingslotter? (Har skickat ett mail till fastighetsmyndigheten [...])

Tapio: Människor som skitar ner så där borde steglas! Eller det bakomliggande systemet kanske. Det där är dock peanuts mot all plastskräp som man finner i världshaven: http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch

Haven badar bokstavligen i skräp.

Halaj!

Jo, det fanns en skylt där också. Som om den skulle göra någon skillnad.  :P
Men jag har fler bilder från samma ställe, från deras minigolfbana.
Naturen tar tillbaka vad som tagits från henne. Det är bara en fråga om tid.  :)

//T

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 16 okt-10 kl 21:31 »
Kolla med Göteborgs stad och sök på nätet.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser