Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igenimmade fönster  (läst 13111 gånger)

JeanR

• Hälsingland
Igenimmade fönster
« skrivet: 16 okt-10 kl 12:18 »
Hej!

Hur får jag bort imman? Hörde att man skulle borra hål från ytterfönsterkarmen.. finns de någon som har löst problemet?

Jean R.

pålle

• Gäst
SV: Igenimmade fönster
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 14:23 »
Hej!

Hur får jag bort imman? Hörde att man skulle borra hål från ytterfönsterkarmen.. finns de någon som har löst problemet?

Jean R.
Var det inte därför som dom la bomull i mellan ytter och inner fönster  förr så dom slapp imman

Leontina

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-10 kl 14:33 »
Hej!

Har du gamla fönster?
Min granne som jobbar med byggnadsvård sa att om det blir imma på fönstren kan det vara ett tecken på att dom behöver kittas om  :)

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 15:27 »
Kolla i den här tråden , så tror jag ni får svar på det mesta .

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76171.0http://

sirugo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 nov-10 kl 22:09 »
Hål låter inte så lysande.
Imma tyder på att det är för fuktigt inomhus.
Se till att fukten drivs ut ur rummet.
Det är roten till det onda du vill åt.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 07:46 »
Du skriver inte om det är imma på insidan eller mellan glasen som det blir imma.

Om det är på insidan, så har du för hög luftfuktighet inne som i kombination med kalla fönster gör att det blir imma eller till och med is på insidan. Det problemet löses genom att minska luftfuktigheten inomhus genom framför allt ökad ventilation.

Om fukten är mellan rutorna så betyder det att fukt tillförs detta utrymme i högre grad än vad som kan ventileras bort. Antingen beror också detta på för hög fuktighet inomhus i kombination med övertryck vilket ofta blir effekten om man inte har kontinuerlig eldning eller mekanisk frånluftsventilation. I sådant fall trycks den fuktiga inomhusluften ut runt rutan, letar sig även in mellan glasen och kondenserar där mot ytterglaset. Lösning: Skapa undertryck inomhus och minska luftfuktigheten via bättre/smartare ventilation.

Fukt mellan rutorna kan också bero på att fukttätningen av den yttre fönsterbågen är för dålig, att kittet börjat krakelera eller färgen släpper så att bågen kan bli blöt och avge fukt mellan glasen. Lösning: renovera fönstret.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

davidB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 09:40 »
Jag hadde imma mellan glasen på ett fönsterpar.
Jag råkade slå sönder det ena fönstret och passade då på att renovera den fönserhalvan.
Ja allt kitt, målning, lister gjordes i ordning och efter det så är det ingen imma på den renoverade fönster halvan men på den orenoverade så är det imma mellan glasen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #7 skrivet: 24 nov-10 kl 10:34 »
I mina byggnadsvårds- och fönsterrenoveringsböcker står det att imma mellan inner och ytterglas åtgärdas på två enkla vis:

1. Luft från rummet skall inte komma in mellan fönsterglasen. Det innersta fönstret skall vara absolut tätt. Åtgärda med tätningslister.

2. Det yttersta fönstret skall inte vara tätt. Luften utifrån skall alltså kunna cirkulera mellan rutorna. Om den inte gör det kan man borra hål, hyvla nederkanten av fönstret eller liknande. 
Malin

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 24 nov-10 kl 17:35 »
Att låta uteluften "fläkta" mellan inre och yttre rutan i ett 2 glasfönster skulle jag direkt avråda ifrån - det gör att 2 glasfönstret de facto blir ett enkelglasfönster med ett U-värde på sådär 7  >:(

Hela vitsen med 2 glasfönster är att det ska vara en luftspalt med stillastående luft emellan som då minskar de ohyggliga outhärdliga energiförluster som sker vid enkelglas till bara väldigt smärtsamma energiförluster.

Det är inneluften som ska hindras från att komma in mellan rutorna eller om det är extremt fuktigt inne så ska man förbättra inomhusklimatet.

Är det riktigt jävla bra så har man kondens på utsidan av fönstret, men det sker i princip bara med moderna fönster med u-värde under 1 eller om värmen har gått åt helsicke.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 22:17 »
Att låta uteluften "fläkta" mellan inre och yttre rutan i ett 2 glasfönster skulle jag direkt avråda ifrån - det gör att 2 glasfönstret de facto blir ett enkelglasfönster med ett U-värde på sådär 7  >:(

Nu behöver man ju inte dra allt åt ytterligheter. Finns där möjlighet för den fuktiga luften mellan bågarna att nå ett jämviktsläge med den torra ytterluften genom att där finns en förbindelse så ventileras fukten bort. För detta behöver man inte "fläkta". Har själv sett bågar med stora fuktproblem där man tätat ytterbågen.

hustran

« Svar #10 skrivet: 30 nov-10 kl 22:30 »
hade samma problem med imma på insidan av 2glasfönstren. Tätade in mot rummet med tätningslist efter tips och det fungerade utmärkt.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #11 skrivet: 30 dec-10 kl 21:44 »
Sluta att stirra på granngubben! Det blir kondens när man flåsar sååå! 8) 8) 8) ;) ;)MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

malarmaster

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jan-11 kl 21:55 »

Hela vitsen med 2 glasfönster är att det ska vara en luftspalt med stillastående luft emellan som då minskar de ohyggliga outhärdliga energiförluster som sker vid enkelglas till bara väldigt smärtsamma energiförluster.

Det är inneluften som ska hindras från att komma in mellan rutorna eller om det är extremt fuktigt inne så ska man förbättra inomhusklimatet.

Är det riktigt jävla bra så har man kondens på utsidan av fönstret, men det sker i princip bara med moderna fönster med u-värde under 1 eller om värmen har gått åt helsicke.
alla regler säger: tätt in mot rummet,ventilation mot utsida dvs det skall finnas en springa i ytterbågen mot utsidan.i ett tvåglas fönster uppnår man det med att se till att bågarna inte ligger ihop utan att det finns 1 mm springa som ventilerar ,har man ett gammalt fönster med lös innanfönster kollar man att man inte målat igen ytterfönstret. där skall finnas en liten springa.temp. mellan glaset skall vara ett mellanting  mellan innetemp o utetemp,annars får man sådana här problem.är springan däremot för stor får man imma på insidan av innanfönstret/bågen.då är det för kallt emellan glasen. ulf

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-11 kl 12:29 »
Betalar du för värmen då ?

Släpper man inte in fukten så finns det heller inget att ventilera bort, det är därför man vid tex vissa moderna nybyggen tom kan köra med dubbla täta skikt för som sagt var om man inte har släppt in fukten så finns det heller inget att ventilera bort.

Sen om det är imma på utsidan av fönstret så är ju det något jättepositivt för då är ju fönstren kalla på utsidan vilket förhoppningsvis tyder på välsisolerade fönster och inte att pannan har blivit kaputt  ;D... men det är ju ingen risk i äldre bebyggelse där husen läcker som såll sett ur energisynpunkt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jan-11 kl 18:42 »
Betalar du för värmen då ?

Släpper man inte in fukten så finns det heller inget att ventilera bort, det är därför man vid tex vissa moderna nybyggen tom kan köra med dubbla täta skikt för som sagt var om man inte har släppt in fukten så finns det heller inget att ventilera bort.

Sen om det är imma på utsidan av fönstret så är ju det något jättepositivt för då är ju fönstren kalla på utsidan vilket förhoppningsvis tyder på välsisolerade fönster och inte att pannan har blivit kaputt  ;D... men det är ju ingen risk i äldre bebyggelse där husen läcker som såll sett ur energisynpunkt.
         det är så tvåglasfönster fungerar,skulle du täta bäde inner o ytterbågen skulle du verkligen få immproblem. ett tvåglasfönster går inte att jämföra med ett isolerglasfönster som funkar på ett helt annat sätt.gåt att uppgradera ett äldre fönster med att montera en kasett i innerbågen men allt är ju en kostnadssak.du får nog läsa på lite bättre hur fönster fungerar . ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

1019 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser