Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dax att mata våra små vänner småfåglarna..  (läst 14700 gånger)

Gunilla52

• Västmanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #40 skrivet: 18 nov-10 kl 16:02 »
Krossat äggskal gillar småfåglarna för det innehåller mycket kalcium vilket gör bland annat deras egna äggskal tjockare och därmed tåligare ägg som resulterar i att fler fåglar kläcks. Om jag inte blivit lurad...

Det måste jag prova! :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 nov-10 kl 16:18 »
Hönsen behöver ju extra kalcium i alla fall, men dom lägger ju onaturligt många ägg. Det skadar säkerligen inte att ge småfåglarna också, men eftersom de bara lägger ägg för en eller två kullar per år är de förmodligen inte lika utsatta för kalkbrist

Bellaman

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 18 nov-10 kl 21:18 »
Hörde på radion för en tid sedan hur mängder med småfåglar går åt när man odlar solrosfrön till att just mata småfåglar med. Odlingarna besöks ju förstås av en massa småfåglar som fastnar i nät och dör.
Man känner sig lurad som konsument. Det har ju blivit ganska mycket "big business" det här att folk blivit mer trädgårdsintresserade och vill vara snälla mot småfåglar...

MVH Bellaman som försöker vara en kritisk konsument men inte alltid orkar hålla måttet..

Margit

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 nov-10 kl 17:09 »
Hörde på radion för en tid sedan hur mängder med småfåglar går åt när man odlar solrosfrön till att just mata småfåglar med. Odlingarna besöks ju förstås av en massa småfåglar som fastnar i nät och dör.
Man känner sig lurad som konsument. Det har ju blivit ganska mycket "big business" det här att folk blivit mer trädgårdsintresserade och vill vara snälla mot småfåglar...

MVH Bellaman som försöker vara en kritisk konsument men inte alltid orkar hålla måttet..

>:( alltid ska det finnas nackdelar.

Sist jag satt på älgpass landade det en flock med tofsmesar  :D coola fåglar, har aldrig sett dem vid fågelbordet dock.

johena

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 24 nov-10 kl 09:22 »
jag blir alltid så löjligt lycklig av domherrar! det är något med den lysande fägen... men jag älskar  lla småfåglar, de värmer hjärtat på något vis. egentligen har jag inte råd att mata dem så mycket som jag gör, men... jag kan inte med att inte göra det heller. de betalar också tillbaka rikligt i form av daglig underhållning för mig och barnen under vintern och under sommaren håller de efter i trädgården och sjunger så fint för oss. vem behöver tv när man har en syren full av småfåglar?!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #45 skrivet: 28 nov-10 kl 21:43 »
igår lyckades jag rädda en liten rödhakes liv, på tal om domherrar och rött  ;) Den hade flugit in i förfummet till hönshuset och flög gång på gång in i fönstret. Jag fick efter en stund tag på den, tog kort (givetsvis) och släppte ut den. Sen la jag hönsmat på marken, det var slut på en kvart! (Allfoder,vete,korn och havre)
Ska bara byta dator sen får ni bilder. Juste, jag hade en fågel som förföljde mig igår också. Någon utländsk sparvfink tror jag. Den var ganska liten och komakt, svart med vita prickar. Söt! Jag slängde ut hönsmat till den med och fläskpannkaka som hönsen delade på  :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #46 skrivet: 28 nov-10 kl 21:52 »
Filerna är för stora och jag orkar inte redigera.
Direktlänk till inägget om fåglarna på min blogg;
http://sallysdjurliv.blogg.se/2010/november/yesterday-i-saved-a-little-bird.html#comment
Komentera! ;)

Martin-77

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 28 nov-10 kl 22:11 »
Vad kul!
Här kommer förra vinterns artlista...

1   Talgoxe (Parus major)
2   Blåmes (Parus caeruleus)
3   Grönfink (Carduelis chloris)
4   Pilfink (Passer montanus)
5   Nötväcka (Sitta europaea)
6   ?tita (Parus ?)
7   Större hackspett (Dendrocopos major)
8   Nötskrika (Garrulus glandarius)
9   Skata (Pica pica)
10   Kaja (Corvus monedula)
11   Kråka (Corvus corone cornix)
12   Gråsparv (Passer domesticus)
13   Domherre (Pyrrhula pyrrhula)
14   Gulsparv (Emberiza citrinella)
15   Bofink (Fringilla coelebs)
16   Koltrast (Turdus merula)
17   Grönsiska (Carduelis spinus)
18   Rödhake (Erithacus rubecula)

Kul med de små gynnarna, faktum är att tiden framför TV`n minskar drastiskt till förmån för lite äkta underhållning så att säga.
Skall pröva komma över 18 i vinter...:O)

En lite dystrare sida av det hela är när vi räknade på hur mycket vi matade för förra vintern...
dryga 1200 riksdaler, skall pröva mata mer med spannmål i vinter...

Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Martin-77

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 28 nov-10 kl 22:28 »
En vår så landade det en hel mängd fåglar här, de var små, bruna med rosa-rött huvud, det var ett liv utan dess like, folk kom och tittade och lyssnade. Det gick åt 2 hinkar med solrosfrön och nötter varje dag. Efter 3 veckor försvann de upp till Norrland, som tur var annars har jag fått levat på knäcke och vatten ;)Nu kommer jag inte ihåg vad de hette, har gått igenom flera sidor med fågelbilder här på internet men inte hittat dem. Någon som vet vad de heter?
Skulle satt en peng på att det var gråsiskor du hade hos dig, kolla upp det. Det finns flara arter som passar in någorlunda på beskrivningen...

Vad gäller vildsvinen kan du nog vara lugn, de är nog bara farliga om du först skjutit på dem eller möjligen om du skulle bussa en hund på dem först vilket jag antar att du inte gjör;O)
Samlar kraft...........

christelle

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 28 nov-10 kl 22:42 »
Köpt ett nytt fågelmathus i år som tillägg till en stor hängande matare och inhandlat hampafrö, solrosfrö, jordnötter och talgbollar och nu är alla våra vänner här. Nötväckan, bofinken, bergfinken och domherren som kommer när det blir kallt, olika mesar, sparvar, pilfinkar, hackspettar, koltrastar och skator som får äpplen och bröd, nötskrikan som älskar jordnötter - den gullgaste vi har är nog i alla fall stenknäcken :) :D eller kanske domherren speciellt när hannen sitter i snöiga grenar - då ser det ut som ett julkort utanför fönstret :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Martin-77

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 28 nov-10 kl 23:00 »
Köpt ett nytt fågelmathus i år som tillägg till en stor hängande matare och inhandlat hampafrö, solrosfrö, jordnötter och talgbollar och nu är alla våra vänner här. Nötväckan, bofinken, bergfinken och domherren som kommer när det blir kallt, olika mesar, sparvar, pilfinkar, hackspettar, koltrastar och skator som får äpplen och bröd, nötskrikan som älskar jordnötter - den gullgaste vi har är nog i alla fall stenknäcken :) :D eller kanske domherren speciellt när hannen sitter i snöiga grenar - då ser det ut som ett julkort utanför fönstret :D
Låter gemytligt:O)
Det där med julkort är ingen dum idè, det går faktiskt att få riktigt fina foton på sina småfåglar vid matningen.
Om du inte redan gjort det så testa...
Samlar kraft...........

Alba

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 28 nov-10 kl 23:16 »
Filerna är för stora och jag orkar inte redigera.
Direktlänk till inägget om fåglarna på min blogg;
http://sallysdjurliv.blogg.se/2010/november/yesterday-i-saved-a-little-bird.html#comment
Komentera! ;)

Svårt att se ansiktet på fågeln på bilden, men det ser ut att vara en ung stare i vinterdräkt.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5765&typ=1

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Nina W

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 29 nov-10 kl 00:29 »
Det låter jättehemskt att solrosfröodlarna fångar mängder med småfåglar i nät som sedan, till råga på elendet, får självdö! Jag känner till en frögrossist här utanför Karlstad. Han sa någon gång att han odlar inte frön själv pga det tar för lång tid för dom att mogna. Men mina solrosor i rabatten mognar ju!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #53 skrivet: 29 nov-10 kl 15:03 »
Svårt att se ansiktet på fågeln på bilden, men det ser ut att vara en ung stare i vinterdräkt.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5765&typ=1

/ Alba

Ja, jag vet. Det var svårt att få med den på bild ;)
Jo, kanske, men den jag såg var inte så grönlysande och den hade svart näbb.

Martin-77

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 29 nov-10 kl 21:06 »
Ja, jag vet. Det var svårt att få med den på bild ;)
Jo, kanske, men den jag såg var inte så grönlysande och den hade svart näbb.
Den kanske inte ville vara med på bild :)
Annars skulle jag nog också gissa på stare, Nötkråkan har annars också prickar på sidorna men tycker inte att det stämmer med bilden...
När på året var det, var det nu i November?
Samlar kraft...........

Martin-77

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 29 nov-10 kl 21:42 »
mm, roligt att plåta fast dom sitter ju aldrig still... ;D
Jo det skall till att vara snabbare än dom:)
Här är några aspiranter till julkort från våran matning och en gråsiska...
Samlar kraft...........

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #56 skrivet: 29 nov-10 kl 22:15 »
Jo det skall till att vara snabbare än dom:)
Här är några aspiranter till julkort från våran matning och en gråsiska...

Aså de är så så söta  ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Martin-77

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 29 nov-10 kl 22:53 »
Japp, gäller att ha sina fjäderfä väluppfostrade ;)
och jo,söta är dom...
Samlar kraft...........

Alba

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 29 nov-10 kl 23:06 »
Den kanske inte ville vara med på bild :)
Annars skulle jag nog också gissa på stare, Nötkråkan har annars också prickar på sidorna men tycker inte att det stämmer med bilden...
När på året var det, var det nu i November?
Starens vinterdräkt är mörk med prickar, näbben mörk. Metallicfärgerna i grönt och blått är sommardräkten. Ser nu när jag kollar i Fågelguiden att ungfåglarna är ljusare bruna och har prickarna mest på kropp och vingar och inte så mycket på hals och huvud. Gissar att din fågel var en vuxen stare i vinterdräkt. De flyttar under september-november. 

Nötkråka har jag aldrig sett. Men det vore kul! Den flygande kokosraketen som min sambo kallar den ;-) Det är en större och kraftigare fågel än staren. 33 cm mot starens 22.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Martin-77

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 29 nov-10 kl 23:25 »
Starens vinterdräkt är mörk med prickar, näbben mörk. Metallicfärgerna i grönt och blått är sommardräkten. Ser nu när jag kollar i Fågelguiden att ungfåglarna är ljusare bruna och har prickarna mest på kropp och vingar och inte så mycket på hals och huvud. Gissar att din fågel var en vuxen stare i vinterdräkt. De flyttar under september-november. 

Nötkråka har jag aldrig sett. Men det vore kul! Den flygande kokosraketen som min sambo kallar den ;-) Det är en större och kraftigare fågel än staren. 33 cm mot starens 22.

/ Alba
Låter bra, då artbestämmer vi den till Stare...
för någon flygande kokosraket var det ju inte ;)
Samlar kraft...........

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser