Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dax att mata våra små vänner småfåglarna..  (läst 13411 gånger)

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #60 skrivet: 07 dec-10 kl 20:43 »
Va i helv.. Är det för fel?
Jag satte upp 3 talgbollar i ett äppelträd för 14dar sen. Dom är helt orörda!
Har jag gjort ngt fel eller är fågelkräken så bortskämda att mina allmosor inte är fint nog?
Estetiken framför allt

Huggorm

  • Gäst
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #61 skrivet: 07 dec-10 kl 20:49 »
Dom har säkert inte upptäckt talgbollarna. Det tog nästan en vecka innan de upptäckte min fröautomat. Men så fort den första gjort upptäckten, så följer de andra efter för att se vad som hittats

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #62 skrivet: 07 dec-10 kl 20:57 »
här försvinner bollarna på en dag
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #63 skrivet: 07 dec-10 kl 21:05 »
Förra vintern hade jag talg bollar som dom inte åt alls,Kanske var gamla,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #64 skrivet: 08 dec-10 kl 12:59 »
matar ni fåglarna? när börjar ni? vilken mat..solrosfrön.,,hampfrön..nötter?
vilka besöker erat fågelbord? nån som brukar ha besök av korsnäbb?,aldrig sett en sån....

Korsnäbb äter kottar så den brukar inte vara vanlig vid fågelbordet, vill du se en kan du ta kontakt med fågelskådare, dom brukar veta vart dom finns :)
Vid vårat fågelbord har vi haft nötväcka (som slänger ut fröna på backen mest), talgoxe, blåmes, en- och talltita (den ena ska tydligen vara ovanlig vid fågelbordet men minns inte vilken), rödhake, domherre, bofink, gulsparv, pilfink, grönfink, grönsiska, tofsmes, svartmes, koltrast, nötskrika, stenknäck, turkduva, bergfink, sidensvans... Det är dom jag kommer ihåg såhär framför datorn :)
Matar med solrosfrön och lite talg, har en rönn som dom äter på också.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #65 skrivet: 20 dec-10 kl 04:28 »
Läste att man inte bör mata med bröd nu när det är så kallt - de behöver mer fett för att klara kylan. Brödet skulle visst ta energi för att smälta utan att ge igen tillräckligt och ge risk att de fryser/svälter ihjäl...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #66 skrivet: 20 dec-10 kl 20:48 »
korsnäbb besöker alltså inte fågelborden.... får hoppas på att få se en stenknäck istället då...de är vackra..
Fjäderfän och kaniner

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #67 skrivet: 20 dec-10 kl 23:16 »
Korsnäbb har vi aldrig sett och vi har vintermatat fåglar i 30 år. Stenknäcken kommer dock när det blir kallt - ser nästan ut som en liten papegoja och plockar i sig lite av varje och alla överblivna julnötter som blir över ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: dax att mata våra små vänner småfåglarna..
« Svar #68 skrivet: 20 dec-10 kl 23:42 »
Höll på att ramla av cykeln i höstas när jag fick syn på en grupp korsnäbbar som käkade grus på vägen. Väldigt vackra fåglar!

Vi matar med solrosfrön, hampfrön, havre, blött hundfoder, äpple, talgboll och jordnötter.

Mest har vi de vanliga talgoxarna och blåmesarna, idag kom en flock stjärtmesar. Nötväckan, som skottar ut en massa frön, större hackspett, entita, svartmes ibland. Nötskrika. En massa koltrastar.

Domherrarna var här tidigare under november men nu har jag inte sett dem på ett tag. Gulsparvar till och från, de delar gärna havrekross med rådjuren.

Jordnötter är mest populärt bland mesarna och hundkulorna till trastarna, men hackis och skrikorna käkar både nötter och hundkulor.

Det är ett himla liv på fåglarna!  ;D

/Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser